• pappaX2

Toughest 2016

Hallå där! Har anmält mig till Toughest 2016 i Göteborg den 8 Oktober! Tänkte att det skulle bli en bra utmaning för träningen tills dess. Så tänkte att denna tråd kunde vara en liten återkommande avstämning för oss som skall köra Toughest under 2016. Typ med lite tips och tricks. Tar gärna emot just tips på träningsformer av luttrade Toughest deltagare.

Lite om var jag är just nu.

Tränar 5 dagar i veckan, just nu mycket styrka då jag aldrig varit riktigt stark som jag ser det. Har mest fokuserat på löpning innan så jag har en stabil grundkondition. Dock har jag haft diskbråck under 2011/12 så ryggstyrka är prioriterat samt så får jag undvika asfalt så mycket det går när det kommer till löpningen.

Träningen just nu fördelar sig mellan 2-3 styrkepass allmänt men fokus överkropp (rygg, axlar och bröst), ett rent löppass ca 6-7km (5:40 min väldigt kuperat), samt ett pass yoga eller spinn/core på gymmet.

Vill kunna göra chins och känner väl att jag är på god väg. :)

Så häng med i tråden vetja så får vi se om vi är Toughest! :)

• Svar på tråden Toughest 2016
  • sportpappa

Min plan är att köra Tough Viking och Toughest under 2016.
    Just nu håller jag på med en träningsplanering. Jag har gått igenom vilka hinder som de brukar ha och kartlagt vad man ska fokusera mest på. Nu försöker jag få till några bra träningsrundor där olika moment tränas. För min del är det mycket överkroppsstyrka med fokus på biceps och core. Mycket träning på monkey bars. Till det kommer greppstyrka och uthållighet för händer och underarmar genom bouldering och klättring. Det blir också en hel del "bök och stök"-träning, dvs. tungt och grisigt upp för långa trappor, backar, torn, åla, krypa, vada genom dy i alla väder.
    Sen blir det också ren teknikträning för att effektivt klara höga plank, irish table, bära och släpa tungt m.m. På Youtube går det att få tekniktips för att vara så effektiv som möjligt.

Helst ska det bli 100% utomhus, men eventuellt blir det en del bouldering inomhus och lite styrketräning. Ibland vill man ju hade det lite gött också.

• pappaX2

Låter vettigt! Skogsträning lite offroad och grisigt med improviserade stationer har jag funderat på och/eller om jag kan hitta en bra hinderbana i göteborgsområdet med plank hade varit optimalt.

• sportpappa
    pappaX2 skrev 2015-11-17 13:30:01 följande:

Låter vettigt! Skogsträning lite offroad och grisigt med improviserade stationer har jag funderat på och/eller om jag kan hitta en bra hinderbana i göteborgsområdet med plank hade varit optimalt.

Vid Frölunda Borg finns det ett högt plank i skogen uppe på en liten kulle. Det är nog 2 meter högt. Där brukar jag träna fram och tillbaks 5-10 gånger. Det ligger här uppe: goo.gl/maps/8oTUwa6J1ik

Ovanför lekplatsen Plikta så har de byggt en liten träningsanläggning med barr, monkey bars m.m.

Sankt Jörgen har en hinderbana. www.sanktjorgenpark.se/aktuellt/p/invigning-av-goteborgs-forsta-hinderbana/
    Dock kostar det nog en slant att träna där.

Military Fitness har hinderbaneträning: www.militaryfitness.se/bunkern-hinderbanetr%C3%A4ning-28075955
    De har både inomhus- och utomhushinder. De tar också lite pengar för det.
  • pappaX2

Ah tack för tipsen! Har hört rykten om en hinderbana i Nödinge också! Jag ska kolla upp den också! :)

• sportpappa

Jag var förbi Frölunda borg idag och såg att planket tyvärr är borttaget. Det var ganska illa åtgånget tidigare, men kändes ändå tillräckligt säkert för att träna på.

I Skatås har Military Fitness en terränghinderbana som inte är utmärkt för allmänheten. www.militaryfitness.se/tr%C3%A4ning/v%C3%A4lj-ort/g%C3%B6teborg-skat%C3%A5s-3745050
    Kan vara värt att köra ett prova-på-pass för att få reda på hur den går.

Det finns en liten hinderbana i Borås. Kransmossen: 

I Alingsås finns Lejonberget. Pris 100 kr. Det har dock vinterstängt nu. www.facebook.com/Lejonberget-AB-220793607966900/

Tips på Youtube-kanal: Mudstacle - www.youtube.com/user/Mudstacle
    Instruktionsfilmer och rapportering från OCR-serien i UK.

• pappaX2

Tack för tipsen! Blir till att utforska Göteborgs friluftsområden efter träningsmöjligheter. Funderar även på att köra en löprunda där jag stannar var annan minut och gör en övning typ armhävningar, upphopp osv. Har du testat det innan? Borde kunna bli en kämpigare variant på den normala löprundan. :)

• sportpappa
    pappaX2 skrev 2015-11-18 16:00:48 följande:

Tack för tipsen! Blir till att utforska Göteborgs friluftsområden efter träningsmöjligheter. Funderar även på att köra en löprunda där jag stannar var annan minut och gör en övning typ armhävningar, upphopp osv. Har du testat det innan? Borde kunna bli en kämpigare variant på den normala löprundan. :)

Just såna övningar har jag inte gjort, men jag tror det är jättebra. Gör burpees.
    Jag har en förkärlek till trappor. Så fort jag ser en lång trappa när jag är ute och springer så måste jag springa i den. När jag springer i stan så finns det ju trappor överallt.
  • pappaX2

Ja i Linné finns många långa trappor och upp till Skansen kronan. Jag är väl inget fan av trappor, men backar är kul. Iallafall när jag kommit upp! :)

• pappaX2

Har ännu inte kommit igång med att testa hinderbanor men gymträningen går framåt och jag kan faktiskt göra en Chin och några pull-ups är inga problem, målet är att kunna göra 20st chins och kanske 30st pull-ups innan tävling.

Ett nytt mål som jag har är också att klara 50st burpees på rad. Just nu är de så sjukt jobbiga att efter tio flåsar jag som en kol-patient med dubbelsidig lunginflammation. Eller ja typ ni förstår.

Övning ger färdighet! :)

• pappaX2

Jag vet inte riktigt vad som hände med den där Chinnen för nu klarar jag inte längre en chins!? Dock fungerar pull-upsen bättre! Repklättringen börjar komma en bit på vägen också så nu hänger jag inte bara och dinglar utan kan faktiskt flytta mig ett par hack upp! :) Fortsätter med att träna för Chins och fler Pull-Ups! Greppstyrka för repklättringen och armgången är också på G. Löpningen behöver pressas lite också! Snittar runt 5 min per km på en 5km bana men vill kunna hålla farten på milen åtminstone när det väl blir dags för tävling. Helst klara ner mot 4.30min per km på milen men vi får se hur vår och sommar utvecklar sig. Det får iallafall bli fler intervaller under våren. Det har jag varit extremt dålig att träna på.

• sportpappa

Jag har nu anmält mig till både Tough Viking och Toughest så nu är det mer på riktigt.

Jag har skaffat mig ett par 20 liters dunkar som jag kånkar omkring på några gånger i veckan.
    Sen brukar jag avsluta mina vanliga träningspass (löpning och cykling) med burpees under något som jag kan göra pull-ups för att få in lite extra biceps där. Så det blir en vanlig burpee, men på upphoppet så tar jag tag i balk, räcke eller vad det nu kan vara och göra en eller två pull-ups. 10 såna burpees är vad som går nu.

• sportpappa

Nu har banan till Tough Viking publicerats.
    imgur.com/U3GABFe

Det känns som en tuffare bana än när jag körde den 2014. Det är svårt att se hur jobbiga hindren är och exakt vad de innebär på en så översiktlig bil, men det ger ändå ett hum om man vad man ska träna.
    De har lagt in 2-3 vattenhinder tidigt så man blir rejält blöt direkt. Får hoppas på strålande solsken.

Några av de hinder jag har funderingar kring:
    Dip walk - Jobbigt om den är väldigt lång.
    Slackline - Svårigheten beror på hur den är uppsatt och hur lång den är. Jag har aldrig gått på slackline så det blir en chansning.
    Camo - Okänt hinder. Krypa under nät?
    Thor Strength - Vad ska man göra här? Dra upp en vikt? Inga större problem i så fall.
    Rope climb - Jag har dåligt med grovt rep att öva på.
    Tyrisk table - Verkar vara någon form av Irish table. Nog inga problem större problem.
    Rampage - 2014 så var den toksvår och majoriteten klarade inte av den. Var bara ett irritationsmoment med långa köer. Får hoppas att de gjort den något enklare. Omdesignad ramp, nedhängande rep, personal som hjälper till att ta emot el.dyl. Annars är det bara att skippa den direkt och ta straffet.

Några nya hinder som verkar kul:
    Roman rings
    Over under
    Tractor tires
    Luminox slide
    Net climb - Jag gissar på att man klättrar på undersidan av ett nät.
    Fire fighter - Får hoppas att det är bra tryck i slangarna så det blir lite kämpigt.

Jag hade hoppats på några fler riktigt maffiga hinder, men det ser ut att bli kul ändå.

Svar på tråden Toughest 2016