• Äldre 19 Nov 19:18
    8745 visningar
    9 svar
    9
    8745

    symaskiner?

    Hej allesammans!

    Jag undrar lite om det här med symaskiner, jag skulle vilja börja pyssla lite med att sy mössor och enklare klädesplagg till barnen.

    Jag har tittat runt lite och vill höra lite om era åsikter gällande val av symaskin, vad jag har förstått så använder sig de flesta av overlock maskiner?

    Går det att sy enklare plagg med en vanlig symaskin?

    Jag vill inte att det skall bli fult.

    Jag kommer som mest att sy t-shirts, tunikor och enklare byxor, mycket i lite stretchigare tyger.

    Jag såg att ica säljer en singer 3225N för 999:- ordinarie 1599:- är det något att ha? Ica beskriver den som perfekt att ha för att sy i just elastiska tyger.

    Jag har inte råd att köpa en mycket dyrare men vill samtidigt inte köpa en bara för att den är billig om det jag syr blir dåligt.

    Här är de två jag tittat på,

    www.icahemma.se/symaskin-3225n-singer-p-31189-c-596.aspx

    SINGER 2273N Tradition Symaskin

    En på mediamarkt för 1499:-,

    SINGER 2273N Tradition SymaskinStretchsöm: Ja

    Stretchsöm: Ja

    Overlock: Ja

    Automatiskt knapphålsfunktion: Ja

    Antal program: 23 sömmarStygnlängd steglöst: Ja

    Eller skall man vänta och spara för att köpa en overlock?

    Sedan undrar jag vad de menar med overlock på den symaskinen i från mediamarkt när det står "overlock: ja" fast det uppenbart inte är en overlocksymaskin?

  • Svar på tråden symaskiner?
  • Äldre 19 Nov 19:21
    #1

    Jäklar vad rörigt inlägget blev! Ni får ha överseende med texten :)

  • Äldre 19 Nov 20:04
    #3

    Det känns ju bra att höra! Det ända är väl att jag måste sicksacka (?) alla sömmarna innan jag syr ihop dem va?

    Några tips på något man skall tänka på när man syr med elastiskatyger?

    Då kanske man vågar sig på att börja med en enklare variant? Det är väl dumt att kanske börja med en jättedyr variant.

  • Äldre 20 Nov 08:16
    #8

    Aha, jag skall försöka läsa på och kolla mig runt lite.

    Tack för era svar!


    Lena skrev 2015-11-19 20:12:40 följande:

    Du behöverelastiska sömmar för att sy ihop elastiska tyger men de behöver inte sicksackas. Vävda tyger behöver sicksack.

    /_/_/_/ ser en vanlig elastisk söm ut.


Svar på tråden symaskiner?