• Äldre 24 Nov 11:27
    7515 visningar
    44 svar
    44
    7515

    Blir galen på dagens privatiserade apotek

    Anonym (Ina) skrev 2015-11-24 10:54:35 följande:

    Det största problemet tycker jag är just lagerhållningen, att ena kedjan bara kan se sina egna apotek, inte den konkurrerande kedjan. Så att man måste rent fysiskt åka till tre-fyra olika (eller ringa). Tidigare var det bara att kolla i datorn så visste man säkert att det fanns ett par km bort.

    Merförsäljningen blir tyvärr ett nödvändigt ont när konkurrensen hårdnar. De måste sälja schampon, "medicingodis" och annat för att marginalen är mycket bättre på dessa produkter än på RX (receptbelagt).
    Personalkostnaderna har också ökat eftersom det blev brist på farmaceuter (konstigt nog *ironisk*) samt att de ändrade öppettiderna gör att personalen i större utsträckning får rätt till OB-tillägg nu jämfört med innan.

    Tycker också att det är jobbigt med alla medlemskap!!


    Numer finns lagerinformationen på fass.se. Sjukt smidigt, när man som jag har mediciner som ALDRIG finns inne. 
  • Äldre 24 Nov 12:25
    #7
    Anonym (!!) skrev 2015-11-24 11:52:30 följande:
    Behövs verkligen en grundförklaring till apotekaren när läkaren skriver "får ej bytas ut" ? För mig är det kanska klart att medicinen inte får bytas ut. Som apotekare borde man förstå att detta meddelande kan innebära att patienten kanske är allergisk mot vissa substanser etc.
    Det skrivs väldigt ofta så på ren slentrian. Vad är problemet med att de frågar? Jag får alltid samma fråga och svarar bara kort att jag inte vill byta den. Ingen avkräver mig en förklaring eller tjatar, utan plockar bara fram medicinen. 
  • Äldre 24 Nov 13:15
    #12
    Anonym (Ina) skrev 2015-11-24 13:05:40 följande:
    Grymt om det stämmer! Känns dock inte som att de vet om det på "mitt" apotek....
    Eller så vill de gärna styra till sina egna. Dom fulingarna...
    Eller så kollar du själv innan du åker dit. Så slipper du åka i onödan menar jag!
  • Äldre 25 Nov 09:34
    #26
    Aniiee skrev 2015-11-25 00:37:50 följande:

    Sist jag gick in på apoteket i centrum fick jag andnöd! Av deras jäkla smink som naturligtvis provades av kunder till höger och vänster.... (och nej, inte psykosomatiskt, eftersom sminket var i andra änden av apoteket och jag inte ens visste om att de börjat sälja smink där.)

    Och att hitta alla mina mediciner på samma apotek är inte att tänka på alls. Drömma kan man ju alltid...


    Fast jag har gått på ovanligare mediciner också innan avregleringen. Det var aldrig tal om att de fanns inne, utan jag fick vackert beställa och hoppas på att den kom i tid. Numera kan jag faktiskt hitta medicinen på nåt av apoteken i stan, även om jag kan få leta lite. 
    RosaSmurf skrev 2015-11-24 23:44:45 följande:
    Det är tyvärr inte att lagerststusen stämmer med deras faktiska status...
    Nej, men det gjorde det inte innan heller. Lagerstatusen uppdateras inte på en sekund. Den körs en eller ett par gånger per dygn. Det finurliga med Fass.se är att man får veta om det finns  i lager eller ett fåtal. Står det att det finns ett fåtal kan man ju alltid slå en signal och lägga undan. Står det att det finns ska man ha bra otur för att alla askar ska ha handlats upp just då. 
Svar på tråden Blir galen på dagens privatiserade apotek