• Anonym (Oroli­g :()
    Äldre 25 Nov 13:44
    4844 visningar
    8 svar
    8
    4844

    Förlossning Göteborg , Varberg eller Borås ?

    Hej , behöver lite hjälp. Jag är gravid och har så mycket ångest när jag tänker på förlossningen. Jag är rädd att bli behandlad som på "löpande band" . Jag är även rädd för och dö under förlossningen. Jag är rädd för att barnmorskan inte ska ha riktigt koll, om jag förblöder och bara dör eller får en annan komplikation . Jag är livrädd för och dö på grund av någon komplikation. Jag har funderat på att föda i Borås eller Varberg för att få den bästa vården som man kan få. I Göteborg är de väl inte kända för att kunna ge mamman all den stöd och tid som behövs på grund av all stress . Min fundering är om man har lika stora chanser att överleva en komplikation i Borås eller Varberg om något skulle hända mig eööer bebisen? Har de alla resurser som behövs för att kunna operera, akut snitta osv . Jag antar att i Göteborg är möjligjeterna att överleva en komplikation större då de har allt som behövs och i Göteborg är sjukhusen stora med mycket personal . Dela gärna med er av era åsikter pch erfarenheter. Jag har ingen aning om hur det ser ut på de olika sjukhusen då jag knappt har besökt något sjukhus under mitt liv.

  • Svar på tråden Förlossning Göteborg , Varberg eller Borås ?
  • Anonym (Oroli­g :() Trådstartaren
    Äldre 25 Nov 14:01
    #1

    Vill helst höra åsikter från er som har fått barn under år 2013-2015 på de olika sjukhusen. : )

  • Äldre 25 Nov 14:34
    #2

    Har du kontakt med Aurora-mottagning? För den ångesten du lever med kan inte vara bra varken för dig eller bebisen.
    Att dö under förlossning i Sverige är väl så ovanligt att knappt någon statistik finns.
    Synd att "slösa bort" graviditeten på att må så dåligt.
    Jag födde på Östra sjukhuset, visserligen 2011, men jag var väldigt väl omhändertagen. Det var fullt på vanliga förlossningen så de tog upp mig på specialenhet. Tur det, för sonen mådde inte bra när han kom ut och fick bra vård direkt!

  • Äldre 25 Nov 15:29
    #3

    Födde på varbergssjukhus.
    Älskade det. Fantastiska barnmorskor och sköterskor. Helt underbara. BB var också toppen. Hela familjen togs omhand. Pappan fick också stöd och råd i sin roll som pappa på samma sätt som jag som mamma fick. Kommer vilja föda där igen då det är dags för nästa barn.

  • Anonym (a)
    Äldre 25 Nov 20:34
    #4

    Min syster födde i Varberg. Bebisen fick ett andningsuppehåll och blev helt blå när hon var några timmar gammal. De fick igång henne, men sedan blev det omedelbart ambulans till Östra i Göteborg där de fick stanna några dagar för övervak och utredning. Allt gick bra, men hade nog varit skönt att vara på Östra från början.

    Jag har fött i Göteborg 2 gånger (-12 och -15). Mycket nöjd bägge gånger. Första gången blödde jag över 2 liter. De tog mig snabbt till operation och fick ut moderkakan. Jag fick blodtransfusion direkt (vilket min syster i Varberg inte fick, trots att hon blött lika mycket som jag och svimmade när hon försökte resa sig upp).

    Min syster blev också lämnad ensam på rummet medans hon blödde, och det var maken som fick kalla dit personal när han tyckte att det blev väl blodigt. Först då togs hon till operation.

    Jag säger inte att detta är standardförfarande, men själv har jag valt Östra just för att ha närmast till expertisen om något skulle gå fel. Jag bryr mig inte om en "hotellupplevelse" med finast gardiner och bäst room service, utan vill bara vara så säker som möjligt. Skall inte ha fler barn nu, men hade utan tvekan valt Östra igen.

  • Anonym (ooo)
    Äldre 25 Nov 21:55
    #5

    Det finns inga sjukhus i landet där man inte kan snitta! Alla har tillgång till operationssalar! Att ha tillgång till det är basalt för att få bedriva förlossningsvård över huvud taget. 

  • Anonym (ooo)
    Äldre 25 Nov 21:58
    #6
    Anonym (a) skrev 2015-11-25 20:34:42 följande:

    Jag har fött i Göteborg 2 gånger (-12 och -15). Mycket nöjd bägge gånger. Första gången blödde jag över 2 liter. De tog mig snabbt till operation och fick ut moderkakan. Jag fick blodtransfusion direkt (vilket min syster i Varberg inte fick, trots att hon blött lika mycket som jag och svimmade när hon försökte resa sig upp).


    Att man inte får blod trots samma blodmängd, beror på helt olika saker. Aktuellt Hb, pågår blödningen eller är den avstannad, cirkulatoriskt status, hur frisk man är sedan innan, ordinerande läkares bedömning osv. Man kan inte stirra sig blind på en blödningsmängd. Att transfundera är alltid en risk. 
  • Anonym (a)
    Äldre 25 Nov 22:09
    #7
    Anonym (ooo) skrev 2015-11-25 21:58:52 följande:
    Att man inte får blod trots samma blodmängd, beror på helt olika saker. Aktuellt Hb, pågår blödningen eller är den avstannad, cirkulatoriskt status, hur frisk man är sedan innan, ordinerande läkares bedömning osv. Man kan inte stirra sig blind på en blödningsmängd. Att transfundera är alltid en risk. 
    Min syster var tvungen att be dem ta ett Hb överhuvudtaget (och fick tjata ett tag då personalen tyckte det var onödigt). Det tog ett dygn innan de tog hennes yrsel på allvar. Hon hade då Hb 78. Hennes blödning pågick ett tag innan maken uppmärksammade personalen på detta varpå de tog henne till operation för placentalösning. Hon svimmade som sagt när hon försökte stå upp. Först efter att de tagit Hb fick hon två påsar blod. Jag är medveten om riskerna med transfusion, men tycker inte att det var professionellt hanterat i just hennes fall (vilket kan vara regel eller undantag - det vet jag inget om).
  • Anonym (ooo)
    Äldre 25 Nov 22:19
    #8
    Anonym (a) skrev 2015-11-25 22:09:43 följande:
    Min syster var tvungen att be dem ta ett Hb överhuvudtaget (och fick tjata ett tag då personalen tyckte det var onödigt). Det tog ett dygn innan de tog hennes yrsel på allvar. Hon hade då Hb 78. Hennes blödning pågick ett tag innan maken uppmärksammade personalen på detta varpå de tog henne till operation för placentalösning. Hon svimmade som sagt när hon försökte stå upp. Först efter att de tagit Hb fick hon två påsar blod. Jag är medveten om riskerna med transfusion, men tycker inte att det var professionellt hanterat i just hennes fall (vilket kan vara regel eller undantag - det vet jag inget om).
    Beklagar det hon var med om och hur det hanterades just i det fallet. Det blir bara lite tokigt när personer utan någon insyn i vård och riktlinjer drar egna slutsatser om hur saker ska vara. En avstannad blödning med 78 i Hb och en stabil (bra puls, blodtryck)hjärtfrisk patient, behöver oftast inte transfunderas. En blödning hos en frisk person visar inte tecken med detsamma, så då kan det vara svårt för personal att avgöra att man inte mår bra. Och personal som inte har en klinisk blick, de finns överallt, på alla sjukhus. Men sannolikt lärde sig personalen sig något!
Svar på tråden Förlossning Göteborg , Varberg eller Borås ?