• Påven Johann­a
    Äldre 1 Dec 18:31
    3147 visningar
    17 svar
    17
    3147

    Vad gjorde BM???

    Ballongsprängning (eller ballongvidgning) är en metod som används vid förträngningar i hjärtats kranskärl.

  • Påven Johann­a
    Äldre 1 Dec 18:36
    #7
    Anonym (?) skrev 2015-12-01 18:18:48 följande:
    Hinnsvepning görs bara om man inte är öppen. 
    Ballongsprängning, menar du ta hål på vattnet? 
    Man kan ju inte ta hål på vattnet, så det menar du väl inte antar jag. Du menar nog ta hål på fosterhinnorna. 

    Det finns en metod som kallas för ballongmetoden som används vid igångsättning, det är kanske den ni avser när ni pratar om ballongsprängning?

    "Ett annat sätt att starta förlossningen är ballongmetoden. Då för förlossningsläkaren upp en mjuk plastslang genom slidan in i livmodern. I änden på plastslangen sitter en liten ouppblåst ballong som placeras precis nedanför barnets huvud. För att ballongen ska kunna föras in måste livmodertappen ha börjat öppna sig. Sedan sprutar läkaren in saltvatten i ballongen. När ballongen växer ökar trycket på livmodermunnen, vilket kan få förlossningen att ta fart. När livmodertappen öppnat sig tre till fyra centimeter ramlar ballongen ut. Hur lång tid det tar innan ballongen ramlar ut är olika, från några minuter till flera timmar. När ballongen väl är ute kan du även behöva värkstimulerande dropp."


    www.1177.se/Varmland/Tema/Gravid/Forlossning/Under-forlossningen/Att-satta-igang-en-forlossning/
  • Påven Johann­a
    Äldre 2 Dec 07:40
    #11
    Anonym (.hinne) skrev 2015-12-02 00:41:21 följande:
    Samma princip används även inom förlossningsvården för att ta hål på hinnorna.
    Då använder de en amniotic membrane perforator (amniotic hook) som liknar en virknål i plast. Men det finns som sagt en metod för igångsättning som heter ballongmetoden och den finns beskriven här ovan. Att kalla det för ballongsprängning är dock så vitt jag känner till felaktigt. 
  • Påven Johann­a
    Äldre 2 Dec 11:50
    #14
    Anonym (.hinne) skrev 2015-12-02 11:23:41 följande:
    Nej, inte nödvändigtvis. Finns en metod som är samma som metod som Ballongsprängning. Dvs samma metod används när man tar hål på hinnorna. Det finns med andra ord flera olika metoder att ta hål på hinnorna varav ena är samma som Ballongsprängning och de andra är de som du redan beskrivet.
    Vad intressant. Du kan väl länka till något textmaterial i ämnet så att jag får chansen att förkovra mig?
  • Påven Johann­a
    Äldre 3 Dec 19:35
    #16
    Anonym (Gör om gör rätt) skrev 2015-12-03 19:18:51 följande:

    Nej man säger hinnsprängning. Ballongsprängning har absolut inget med förlossningsvård att göra.


    Lycka till med att försöka förklara det. Det är lika omöjligt som det är att "ta hål på vattnet". 
Svar på tråden Vad gjorde BM???