Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Varför stavar folk fel?

Det finns stavfel och så finns det stavfel.

Med dagens autocorrect så bör ändå vissa stavfel försvinna om man t.ex skriver från telefonen. Men samtidigt han den där förbaskade telefonen felrätta ord också.

Sedan tror jag det är mest slarv och okunskap/nonchalans.

De som har dyslexi brukar vara ännu mer noga med stavningen än oss andra.

• sextiotalist
    Anonym (K är bäst) skrev 2015-12-01 06:31:44 följande:

Alla är inte lika duktig som du K, och nu fick du berätta hur förträfflig du är.
    Vet inte varför vissa vill mår bra, genom att trycka ner andra.
    Och inte själva inse att dom gör detta.
    Så TS vad gör du med denna nya insikten jag gett dig, eller fortsätter du bara som inget har hänt?

Aha, du tillhör de nonchalanta felstavarna. Det är den tolkningen jag gör.
    Min förre projektledare lät inte ett dokumet lämna hans projekt innan det var genomläst och rättat (ja, han kollade även av så man inte hade glömt en punkt).
  • sextiotalist
    Anonym (K är bäst) skrev 2015-12-01 10:36:47 följande:
    Jag kan inte bli kränkt, har för stor integritet för detta.
    sextiotalist skrev 2015-12-01 09:21:29 följande:
    Aha, du tillhör de nonchalanta felstavarna. Det är den tolkningen jag gör.
    Min förre projektledare lät inte ett dokumet lämna hans projekt innan det var genomläst och rättat (ja, han kollade även av så man inte hade glömt en punkt).

SÅ de som inte skriver lika "bra" som dig, är nonchalanta.
    Så därför du sparkar på dom, intressant.
    Dyslektiker, ja visst anstränger dom sig.
    Men det hjälper inte, så dom sparkar ni också på.
    Intressant i hur du och TS, trampar på de som inte är lika bemedlade som ni.

Ett vedervärdigt beteende, men tyvärr inte ovanligt.
    Då det finns såna som ni, som inte har nått emot att trampa på andra för kunna må bra själv.

Absolut inte, utan mer inställningen. En som inte är nonchalant blir inte defensiv och skyller på andra, istället tänker man "aha, nu vet jag hur det ordet stavas".
    Om du har problem med det skriftliga svenska språket så kan det bero på flera orsaker, dyslexi (min erfarenhet är att de med dyslexi är mer om sig när det gäller stavning), okunskap (det kan vi alla ha), slarv/brådska eller nonchalans (jag vet att jag stavar fel men jag bryr mig inte typ)
    När det gäller dyslektiker, så ser man ganska lätt att det att stavfelen beror på dyslexi.

TS frågade om orsaker till felstavning och då tog jag upp dyslexi som en orsak, även en trilskande telefon och nonchalans var också en orsak. Sedan kan det vara en kombination

• sextiotalist
    Anonym (K är bäst) skrev 2015-12-01 12:43:03 följande:

Och så har vi dom som gillar sätta sig på folk, för de vill må bättre.
    Att inte acceptera folk stavar olika(ja, det kan vara felstavat också), så vill man känna sig lite överlägsen.

För många dyslexier, så spelar det ingen roll hur mycket dom koncentrerar sig.
    Så kommer inte ordet bli rättstavat ändå, inte ens med rättstavningsprog.
    Då de vet inte vilka av alternativen som är den rätta.

Personligen så väljer jag inte sänka mig till en sådan nivå, och kritiserar stavning och annat.
    Utan förstår jag inte, så är jag inte dummare än att fråga.
    Och står det Victor istället för Viktor eller visa versa, så vem bryr sig det är ju bara ett forum.
    Kanske ni tar er på stort allvar., inte vet jag.
    Lätta upp lite, och inse att alla är inte lika perfekta som ni.
    Vilket måste vara tråkigt att vara perfekt, då ni måste påpeka det för alla andra också.

Du läser inte vad jag skriver, jag stavar också fel ibland, jag gör felaktiga meningsbyggnader, men jag kan i varje erkänna att jag gör fel.
    Och än en gång. Det syns ofta väldigt tydligt att en person är dyslektiker när de skriver, för det är inte så att en dyslektiker stavar allt fel, utan gör i de flesta fall upprepade fel.
    Men nu kritiserade inte ts en enstaka persons felskrivning utan undrade rent generellt varför folk skrev fel.

Och så en sak till, jag tvivlar på att dyslektiker är ett accelerande problem. Utan det är helt enkelt att många inte ens lärt sig stava rätt i skolan. När min grabb gick i lågstadiet fick vi inte rätta honom när han stavade fel, för vi kunde ta bort hans skrivglädje (vilket vi struntade fullständigt i, vi rättade ändå) och jag vet fler som har råkat ut för det.

Så grunden är helt enkelt i de allra flesta fall så har folk inte lärt sig HUR orden stavas av den enkla anledningen att de inte har lärts ut i skolan
  • sextiotalist
    Anonym (K är bäst) skrev 2015-12-01 13:46:20 följande:

Vad har det för betydelse att du skriver fel på olika sätt.
    Om du anser trampa på den mindre bemedlade är okey, så är man nog inte den allra bästa medmänniskan som finns.
    Man undrar vad du anser dig få denna rätten, till göra så.
    Känner du dig viktig/bättre, vid ett sådant beteende.
    Du har aldrig då tänkt på, i hur den andra känner sig när du gör så?
    Sånt är empati, och svårt för vissa, då de bara ser sig själva hela tiden.

Det spelar ingen roll om folk inte lärt sig, eller inte kan lära sig.
    Man trampar inte på folk man anser är sämre på nått.
    Utan man frågar om man inte förstår vad de skriver.
    Så kanske man får svar och förstår vad som skrivs.

Men det är ingen som trampar på dig.
    Då tar vi det än en gång. TS frågade varför folk stavade fel, jag svarade att det kunde vara olika anledningar.
    Vi upprepar:
    Telefonen rättar orden av sig själv
    Dyslexi
    Slarv
    Okunskap
    Nonchalans
    Hur kan man få in att man trampar på någon då?
    Om du tar så illa vid dig att man diskuterar varför folk är dåliga på att stava (eller får man inte diskutera det? )
    Det är ingen, då menar jag ingen, som skrivit att folk är sämre människor för att de inte kan stava.
    Däremot finns det vissa som direkt blir defensiva när sådana ämnen kommer upp. Du lägger in en massa personliga saker i ts fråga och våra svar.
    Jag känner mig inte det minsta bättre, däremot så måste jag erkänna att jag har väldigt svårt att ta till mig en text med idel felstavningar. I de flesta fall så läser jag inte ens texten, för den blir ointressant för mig då,
    Men det är mitt val

Svar på tråden Varför stavar folk fel?