sextiotalist skrev 2015-12-01 11:40:54 följande:
Absolut inte, utan mer inställningen. En som inte är nonchalant blir inte defensiv och skyller på andra, istället tänker man "aha, nu vet jag hur det ordet stavas".
Om du har problem med det skriftliga svenska språket så kan det bero på flera orsaker, dyslexi (min erfarenhet är att de med dyslexi är mer om sig när det gäller stavning), okunskap (det kan vi alla ha), slarv/brådska eller nonchalans (jag vet att jag stavar fel men jag bryr mig inte typ)
När det gäller dyslektiker, så ser man ganska lätt att det att stavfelen beror på dyslexi.
TS frågade om orsaker till felstavning och då tog jag upp dyslexi som en orsak, även en trilskande telefon och nonchalans var också en orsak. Sedan kan det vara en kombination
Och så har vi dom som gillar sätta sig på folk, för de vill må bättre.
Att inte acceptera folk stavar olika(ja, det kan vara felstavat också), så vill man känna sig lite överlägsen.
För många dyslexier, så spelar det ingen roll hur mycket dom koncentrerar sig.
Så kommer inte ordet bli rättstavat ändå, inte ens med rättstavningsprog.
Då de vet inte vilka av alternativen som är den rätta.
Personligen så väljer jag inte sänka mig till en sådan nivå, och kritiserar stavning och annat.
Utan förstår jag inte, så är jag inte dummare än att fråga.
Och står det Victor istället för Viktor eller visa versa, så vem bryr sig det är ju bara ett forum.
Kanske ni tar er på stort allvar., inte vet jag.
Lätta upp lite, och inse att alla är inte lika perfekta som ni.
Vilket måste vara tråkigt att vara perfekt, då ni måste påpeka det för alla andra också.