• EVAinuti

Kvinnans rätt till sin kropp

Jag ska spara stamceller från mitt barns navelsträngsblod. I andra länder så får gravida information om att det finns stamceller i navelsträngsblod och att det går att donera, frysa in privat eller låta bli att ta hand om dem.

När jag ringde förlossningen så sa de nej... Det kan de inte göra. Barnet jag föder är mitt och efterbörden som kommer från mig är min. Det är väl mitt beslut vad jag vill göra med mina stamceller!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kvinnans rätt till sin kropp
  • Mascaraklumpar

Vill du ta hem cellerna och stoppa dem i frysen så är det väl upp till dig skulle jag tro, däremot kan du självklart inte begära att någon som inte har det som sitt arbete ska ta hand om skördning och förvaring åt dig, utan då får du fixa det själv.

• EVAinuti

Bra förtydligande. Det finns företag som sköter hanteringen. Blodet tar min man, han är läkare Cool

• Mascaraklumpar
    EVAinuti skrev 2015-12-02 15:59:10 följande:

Bra förtydligande. Det finns företag som sköter hanteringen. Blodet tar min man, han är läkare 

Vad exakt sa de nej till då? Mig veterligen har man rätt att behålla moderkakan och navelsträngen efter förlossningen om man önskar det (till skillnad från tex arnar och ben, som jag har för mig tillfaller staten så fort de avlägnats från kroppen).
  • EVAinuti
    "Kvinnokliniken, Karolinska Universitetssjukhuset, följer Stockholms läns landstings rekommendationer att inte medverka till privat sparande av navelsträngsblod. Detta innebär att insamling av navelsträngsblod för detta ändamål inte medges vid våra förlossningsavdelningar eller med hjälp av vår personal."

citat från 
    www.karolinska.se/navelstrangsblodbanken
  • limpanDee2

Helt sjukt att jag inte ska få bestämma över min efterbörd. Jag får alltså ta hem moderkakan och gräva ner den på tomten eller äta upp den men inte spara stamceller?

• limpanDee2

Roligt alternativ att fråga barnet. Jag är ingen expert men är det inte stor risk att blodet har koagulerat efter 18 år...

• mia_e
    Mascaraklumpar skrev 2015-12-02 16:07:35 följande:
    Vad exakt sa de nej till då? Mig veterligen har man rätt att behålla moderkakan och navelsträngen efter förlossningen om man önskar det (till skillnad från tex arnar och ben, som jag har för mig tillfaller staten så fort de avlägnats från kroppen).
    Men visst får jag behålla barnet också
  • Iarwain

Vad ska du med stamcellerna till?
    Därutöver, har inte "embrionic" stamceller börjat spela ut sin betydelse?

• motherof3

Jag har 4 barn och vid födelsen av mitt andra (2009) så frågade barnmorskan om de fick ta stamceller från navelsträngen. Vilket de fick. Vad jag fattade det som så skulle flickans stamceller gå till forskning.

• EVAinuti

Stamcellerer används f ör att bota sjukdomar. Vanligast tror jag är att bota syskon med leukemi men det är ganska många sjukdomar på den där listan. Det gör man absolut inte med embryonala stamceller

• limpanDee2

Oavsett sen eller tidig avnavling så finns det alltid lite blod kvar i navelstärngen. Det pågår en studie i Sverige där man jämför 1 min och typ 5 minuter. Vad jag har sett så finns det inga studier som visar på att mer än 1 minuts väntan gör någon skillnad. Cochrane rapporterna jämför tidigare än 1 min mot senare än 1 minut där ser man förhöjd risk för järnbrist med tidiga avnavling och förhöjd risk för gulsot med sen avnavling.

Det saknas bra studier och det är också stor skillnad I och U-länder.  

• limpanDee2
    happysunday skrev 2015-12-10 15:43:04 följande:
    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/spara-blod-ny-trend-som-sagas-av-forskare

Det är betydligt bättre för ditt barn om hen får allt sitt navelsträngsblod med stamceller vid födseln i stället för att klampa navelsträngen och spara blodet.
    Läs på lite om sen respektive tidig avnavling och vilka risker en tidig avnavling innebär för barnet.
    Oavsett sen eller tidig avnavling så finns det alltid lite blod kvar i navelstärngen. Det pågår en studie i Sverige där man jämför 1 min och typ 5 minuter. Vad jag har sett så finns det inga studier som visar på att mer än 1 minuts väntan gör någon skillnad. Cochrane rapporterna jämför tidigare än 1 min mot senare än 1 minut där ser man förhöjd risk för järnbrist med tidiga avnavling och förhöjd risk för gulsot med sen avnavling.

Det saknas bra studier och det är också stor skillnad I och U-länder.
Svar på tråden Kvinnans rätt till sin kropp