Anonym (?) skrev 2015-12-03 12:07:18 följande:
Vad skulle de anledningarna kunna vara, menar du, som rättfärdigar situationen som är? Skulle seriöst väldigt gärna få höra om något sådant. Det finns ingen psykisk ohälsa eller missbruk med i bilden. Har själv funderat kring vad de kan vara, men inte kommit fram till något. Hade det funnits något som min sambo vetat om så hade jag också vetat om det, om jag säger så. Sedan känner jag ju henne inte mer än det jag fått höra (vilket tyvärr i aldrig har varit till hennes fördel). Hon har från olika håll antytts vara ansvarslös och "bekväm" av sig. Och det är väl detta ett bevis på om inte annat. Det är såklart jättebra att de inte har några öppna konflikter om det. Och det är såklart bra (och borde vara självklart) att han i egenskap av förälder vill vara med sitt barn.
Ja men då har du ju anledningarna där. Hon är bekväm och ansvarslös. De flesta vuxna människor som får barn får även en enorm ansvarskänsla, beskyddarinstinkt och mognar på vissa områden som kanske var lite annorlunda innan barnen. Men för vissa, som kanske denna mamman som kommer inte det.
Jag förstår att det är skitirriterande, men jag är som pappan. Barnen är nummer 1 och jag skyddar dom mot allt jag kan och bör. Överöser dom med kärlek och hade jag och barnens pappa delat på oss och han hade blivit en ansvarslös pappa hade jag täckt upp det för honom. Inte för hans skull, men för mina barns skull.
Jag antar att det är så pappan gör.