Våra odds?
Hej ts. Vill börja med att tala om att du inte ska bry dig om signaturen" tragic" som ALLTID poppar upp i liknande trådar och har sin uppfattning om att alla familjehem är av ondo.
Själv tycker jag att det låter som om ni har en bra förutsättning att bli familjehem. Storleken på rummet är absolut inte avgörande. Men rummet ska vara möblerat passande för den ålder ni vill ta emot. Jag har själv haft både nära i ålder och med flera år emellan och har ganska svårt att säga vilket som är det bästa ur barnens perspektiv. När det gäller barn i samma ålder så har de självklart mer gemensamt och leker ihop men blir mer komplicerat i de situation er där de blir osams, vilket de kommer bli. Uppstår oftare en konkurrens situation som t.e.x. vems "mamma" eller "pappa" det är. Många situationer kan vara svåra att hantera så inget av barnen känner sig sviken. Hoppas du förstår hur jag menar? Med ett längre avstånd i ålder så uppstår inte många av de situationerna alls utan blir mer individuellt. Har nu 12 och 17 år och de fungerar bra ihop och är mest som stor och lillasyster. Men de gör också mycket ihop när andra kompisar inte finns att tillgå. ( bor också på landet). Utbildning får ni förhoppningsvis fortlöpande och även handledning. Ni känner till att det också finns privata organisationer som erbjuder mer stöd till familjehem. Bl.a. tillgång till en konsulent att rådgöra med dygnet runt.
Lycka till önskar jag er.