• Deej

plantera om blommor?

Vilken tid ska man plantera om blommorna?! Jag bor i Sundsvall o än är det kallt, vet inte om det spelar in, okunnig som jag är :)

Och hur gör man med en stackars orkidé som håller på att dö?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden plantera om blommor?
  • deluxe

Är det inneblommor eller utelökar du undrar över?

• Nattviolen

Krukväxterna är det dags för nu när solen och ljuset kommer. När de börjar skjuta skott vill de ha ny näring

• VeraCB

Jag bor också i Sundsvall och jag planterade om krukväxterna nu i veckan.
    Det börjar bli ljust nu så då ville de få ny näring.

• Deej

Det är krukväxter alltihopa!
    Ska man vänta med att vattna nyplanterade blommor med växtnäring? Och hur ofta ska man vattna med näring sen?

Finns det något bra trick att få en fikus att växa sig tjock om stammen, eller är det bara att ha lite tålamod?

Många frågor här, men ni verkar sitta inne på svaren :)

• Nattviolen

Den nya jorden brukar vara rätt näringsfylld så du kan ta det lite lugnt i början. Läs på växtnäringen ang hur mycket och ofta, det beror på märke samt även på koncentrationen. Mycke näring och mer sällan eller mindre näring och varje gång.

TÄnk på att alla blommor inte behöver lika mycket näring.

För en fikus är det tålamod som gäller, det är inte som för oss människor, att äta mer godis för att bli tjocka om stammen.

• Deej

Nattviolen, där sa du nåt! Ska försöka lugna ner mig lite...

Kan du/ni även vilka blommor som passar bra i en källare som inte släpper in allt för mkt ljus? (finns bara 4 pyttefönster varav 2 ska täckas med gardiner...)
    Kan man lura blommor med lampljus?

• isisisis

En orkide är en hepafyt,den växer inte i vanlig jord.Utan i trädklykor i sin naturliga miljö.
    Om den håller på att dö,är det förmodligen en annan orsak än näringsbrist som är orsaken.
    Orkiden ska ha speciell näringsfattig bark eller mylla att växa i.

• Nattviolen

Blommorna blir inte så lurade av lampor, och garderobsblommor, som trivs överallt blir väldigt höga. Ska blommorna stå i fönstret eller en bit in?

Ungkarlsblomma, aspidistra ska visst tåla hårda tag.

Klätterkalla behöver inte så mycket ljus, en vacker slingerväxt.

Porslinsblomma kan stå mörkt, men då blommar den inte

• isisisis

Om du ska ha växterna i fönstren kan det fungera med samie Kulkas(garderobsblomma)
    Ska de stå på golvet är det nästan bara Drecaena Fragans och Kenzia som fungerar.
    Är det mycket dåligt ljus kan de även behöva tillskottsbelysning.
    (trädgårdsmästare)

• Deej

vad är tillskottsbelysning?
    Tyvärr är det så att fönsterna är alldeles för små för att en kruka ska rymmas där, typ 10 cm höga eller nåt. De ska stå på golvet så jag trodde jag var smart när jag hade tänkt ordna med lampor som står o lyser på växterna, men det var kanske inte så smart...

• Deej

glömde säga att det finns en brasa i källaren, men hade inte tänkt ställa växterna på eller direkt intill den.

• isisisis

Du kan prova! Jag kan säga med en gång att det enda jag skulle försöka med är dracaena Fragans.Annars slänger du pengarna i havet!
    Fönstren är alldeles för små för att ge dina växter det ljus de behöver tyvärr!
    Tillskottsbelysning är extralampor som lyser mesta delen av dagen ovanför dem,men extralampor kan aldrig ersätta vanligt ljus som de behöver för att leva.
    Så det är lite vanskligt i ditt fall......Stor risk att det inte fungerar,pga alldeles för små fönster
    Det finns sidenväxter som är rätt naturliga .
    Jag sköter växter hela dagarna för övrigt! *S*
    Ledsen att komma med trist besked!

• Deej

Ingen fara! Bättre att du säger som det är än att jag ska upptäcka att allt dör efter ett tag... men jag ska testa med garderobsblomma o dracaena så får vi se, och en massa ljus :)

Tack för din hjälp! Väldigt juste av dig!

• Deej

Det lär behövas :)

Kan du kallor oxå? shop.odla.nu/3/webshop/shop.asp
    Flyttar till huset i mitten på maj, när ska de planteras för att växa upp o bli fina? O vet du hur lång tid det tar?

Svar på tråden plantera om blommor?