• Äldre 14 Dec 11:52
    4308 visningar
    20 svar
    20
    4308

    Tycker du att äldre bilar är bra för miljön och säkerheten?

    Svår fråga, eftersom du måste ta hänsyn till den miljöpåverkan tillverkningen av en ny bil dras med, jag röstar alltså inte, då inget alternativ är användbart.
    T.ex, körs en ny bil bara få mil innan den skrotas, ja då är den värsta miljöboven...

    Själv har jag en gammal (7år) stor tung lyxigare bil, med stor V6 motor och många hästkrafter, men kör få mil/år.
    Och den kommer jag att ha kvar länge, men jmf med dagens nya små bränslsnåla bilar är den inte alls miljövänlig.

    Men ser du till få körda mil och lång livslängd, så blir den inte mer miljöbov än den nya med kort livslängd.


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Äldre 17 Dec 08:21
    #17
    Anonym (jobbar med bilar) skrev 2015-12-16 19:02:38 följande:
    Jag skulle gissa att färre blir skadade med nya bilar = säkrare.
    Du behöver inte gissa, det är fakta.

    ABS, en bra skyddsbur, krockzoner, säkerhetsbälte kombinerat med krockkuddar och gardiner, betyder rätt konstruerat en väldigt hög säkerhet.
    Inget av det finns i äldre bilar, inte ens säkerhetsbältet är dugligt i de flesta äldre bilar, då jag tvivlar på att det är annat än gammalt skräp som åldrats till stadiet av värdelöshet.

    Lägg tll att de flesta äldre bilar är så försvagade av rost, att dom ligger väldigt långt från den säkerhet som testats fram då den var ny, så kan det vara rena dödsfällorna för de som transporteras i dom.

    Så jag tror nog den gräns som idag anges för livslängden på en bil (17 år) är gränsen för vad man generellt kan kalla en säker bil.

    Däremot är jag lite tveksam till alla de säkerhetssystem som ska assistera oss i vissa situationer, risken finns att vi trappar ner på vår egen uppmärksamhet.
    Så jag misstänker vi kommer att få se en annan olycksststistik om några år, olyckor som går att härleda till bristande uppmärksamhet. 
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Äldre 17 Dec 12:58
    #19
    EnAnonumius skrev 2015-12-17 12:20:20 följande:
    Ja är det konstigt att många av de s.k "äldre bilar" är försvagade av rost?
    Folk är så otroligt direkt korkade att de går ut och köper en bil för dyra pengar men skiter i att ta hand om dem på ett adekvat sätt. 

    Min veteran Opel som är under pågående renovering har bara blivit tvättad vaxad då och då, inte så ofta. Hon har en del ytrost, men saknar gravrost, och har ingen gravrost på bärande delar, som b.la hjulupphängningen. Och då har hon stått i många år i saltmättad luft..  Kort sagt man har hållit hårt schack på ytrosten så att det inte skall leda till gravrost. 

    Så ser man moderna bilar (ja för mig är det en modern bil) från 2000-talet som har gravrost, på bärande balkar b.la, gravrost har man sätt vid hjulupphängningen etc.. Jag har bara en fråga.. Vad fasiken sysslar folk med? Man kan inte bara skylla på "dålig rostskydd" från fabrikanten så som många gör. Det står faktiskt i "bruksanvisningen" rekommendationer för hur man skall underhålla bilen också..  Man måste inte var en bilentusiast för att sköta bilen på ett adekvat sätt. Använd hjärnan och tänk till lite är det jag säger.


    Idag ska ingen bil behöva rosta, det finns teknik som fungerar perfekt för att hålla rosten borta.
    Men som du säger så måste skyddet inspekteras och repareras ifall det går sönder, annars kan det snabbt bli enorma rostskador utan att men ens märker nåt förrän det är för sent.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
Svar på tråden Tycker du att äldre bilar är bra för miljön och säkerheten?