• Anonym (Hemskt)

    Väktare skämde ut mig i matbutikenoch anklagade mig för tjuv...

    Dör av skamm här. Handlade förut på en matbutik som har såna här självskanningskassor. Handlade mat för 580 kr. Något gick tydligen snett snöar jag skannade in läkerol asken så den skannades inte in, vilket jag missade! Så när jag ska gå ut så vill en väktare kontrollera vad jag köpt så inte jag fuskat, och han ser då att läkerolen inte finns med på kvittot och börjar anklaga mig för tjuv högt framför alla!! Jag sa då att det måste ha blivit ett misstag eller fel i systemet för jag la ju läkerolen mot scannern men det blev väl bara nåt tekniskt strul. Jag sa då "tror du min ekonomi skulle gå under för 11 fjuttiga kronor när jag just handlat för 580 kr...sluta anklaga mig för tjuv, det låter helt galet att jag skulle vilja sno en läkerol för 11 kr när jag handlat för såhär mycket pengar".

    Gud, jag skäms ihjäl.

    Jag kommer aldrig mer handla på en sån snabb-självskanningskassor.

    Har ni varit med om liknande?

  • Svar på tråden Väktare skämde ut mig i matbutikenoch anklagade mig för tjuv...
  • Anonym (J)

    Nej. Det är lättare att snatta om man betalar på det vanliga sättet, så sluta med självscanningen.

  • Anonym (B)
    Anonym (Hemskt) skrev 2015-12-13 17:38:41 följande:

    Dör av skamm här. Handlade förut på en matbutik som har såna här självskanningskassor. Handlade mat för 580 kr. Något gick tydligen snett snöar jag skannade in läkerol asken så den skannades inte in, vilket jag missade! Så när jag ska gå ut så vill en väktare kontrollera vad jag köpt så inte jag fuskat, och han ser då att läkerolen inte finns med på kvittot och börjar anklaga mig för tjuv högt framför alla!! Jag sa då att det måste ha blivit ett misstag eller fel i systemet för jag la ju läkerolen mot scannern men det blev väl bara nåt tekniskt strul. Jag sa då "tror du min ekonomi skulle gå under för 11 fjuttiga kronor när jag just handlat för 580 kr...sluta anklaga mig för tjuv, det låter helt galet att jag skulle vilja sno en läkerol för 11 kr när jag handlat för såhär mycket pengar".

    Gud, jag skäms ihjäl.

    Jag kommer aldrig mer handla på en sån snabb-självskanningskassor.

    Har ni varit med om liknande?


    Du borde själv ha varit noga med att kolla på kvittot så att allt var inscannat och betalt!
  • IsDimma

    Jag har råkat ut för att ha missat att stanna två gula lökar en gång när jag åkte på en koll. Men jag hade handlat för typ 500 spänn så det var liksom ingen nog deal. Jag åkte på fler koller ett tag efter det men aldrig fått någon annan anmärkning.
    Att göra som den väktaren ger liksom inget för någon. Okej om du missat att scanna in julskinkan för 220 kronor eller så men en läkerol när man handlat så mycket annat, nej. Klart misstag liksom

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Anklagad för snatteri utan anledning har hänt mig. Dock inte i självscanning utan i en liten kiosk. Jag vägrade helt enkelt visa vad jag hade i mina fickor och erbjöd mig att ringa polisen så de kunde reda ut problemet och frågade om personalen ville göra ett envarsgripande. Detta gjorde henne mycket osäker och hon sa bara nej och jag gick därifrån.

    Väktaren gjorde fel. För det första så krävs uppsåt för stöld (och snatteri), alltså har du per definition inte snattat om du glömt att skanna eller om något blivit fel när du försökt scanna (som i ditt fall). För det andra så har inte väktare rätt att söka igenom dina varor på det sättet på misstanke, alltså måste han se dig stjäla eller på annat sätt ta dig på bar gärning och då måste han göra ett gripande. Inte ens då har han rätt att gå igenom dina saker, däremot kan han/hon göra en skyddsvisitation.

    Nu är ju både väktare och allmänhet ovetande om just detta i många fall (och de förstnämnda utnyttjar detta) men en väktare kan inte med laga rätt söka igenom dina varor när de övergått i din ägo (= du har betalat).

    Väktaren gjorde fel när denne anklagade dig för stöld inför andra. I värsta fall så kan det handla om förtal men chansen att få någon åtalad och dömd för det är mycket liten.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Mia)

    Vilken idiot till väktare! Men du får tänka som så att många väktare är inte så intelligenta.

    Du borde ha kontaktat butikschefen. Så som väktaren gjorde är ju dåligt för butiken, de har antagligen mist en kund. De människor som såg och hörde detta kanske inte heller vill handla där längre pga rabiat väktare, för nåde den som råkade göra nåt fel.

    Självscanning är ju att kunden spar pengar åt butiken genom att de gör jobbet. Självscanning är inte ett perfekt system och misstag måste räknas in, misstag händer ju även i de reguljära kassorna.

    Skriv ett brev till butikschefen, berätta om ditt missnöje och glöm inte att ange datum och tidpunkt för händelsen så dom vet vem som jobbade som väktare då.

  • Anonym (Hemskt)
    Anonym (B) skrev 2015-12-13 17:46:41 följande:

    Du borde själv ha varit noga med att kolla på kvittot så att allt var inscannat och betalt!


    Om jag skulle stå och kontrollera så att alla varor var inskannade genom mitt kvitto skulle kön bli oändligt lång om alla gjorde så. Det fanns folk bakom mig som väntade på sin tur. Och sen undrar jag lite hur du tänker. När man köper så myclet varor för 580 kr så är det lätt att man inte exakt kan rabbla upp vad man just köpt. Lätt att minnet sviker och när man kontrollerar kvittot så tror man att det man ser på kvittot är det man har köpt. Hade jag kollat på kvittot och sett att kvittot inte räknade med en läkerolask hade jag nog glömt bort att jag ens faktiskt orkade ned den i min kundvagn. I alla fall om jag hade stått där stressad och kollat kvittot. Men väl hemma hade jag nog i lugn och ro insett att nåt måste ha förgått snett.
  • Anonym (B)
    Anonym (Hemskt) skrev 2015-12-13 18:13:24 följande:

    Om jag skulle stå och kontrollera så att alla varor var inskannade genom mitt kvitto skulle kön bli oändligt lång om alla gjorde så. Det fanns folk bakom mig som väntade på sin tur. Och sen undrar jag lite hur du tänker. När man köper så myclet varor för 580 kr så är det lätt att man inte exakt kan rabbla upp vad man just köpt. Lätt att minnet sviker och när man kontrollerar kvittot så tror man att det man ser på kvittot är det man har köpt. Hade jag kollat på kvittot och sett att kvittot inte räknade med en läkerolask hade jag nog glömt bort att jag ens faktiskt orkade ned den i min kundvagn. I alla fall om jag hade stått där stressad och kollat kvittot. Men väl hemma hade jag nog i lugn och ro insett att nåt måste ha förgått snett.


    Du hade såklart kunnat gått åt sidan och kollat igenom kvittot.

    Självscanning bygger på eget ansvar - att klara stickkontroller.
  • Anonym (Mångabäckarsmå)

    11kr om dan... Rundar vi av så ligger vi på snatteri för 3500kr per år. Fortfarande ok?

    Självscanning är bra, men det gäller att vara noggrann. Själv scannade jag in en storpack kattmat när den stod på hyllan. Och där lät jag den stå... Och gick glatt hem.

    Jag upptäckte förstås misstaget och gick tillbaks till butiken. Förklarade situationen för personalen, men fick betala en gång till.

    Det kändes surt. Jag dubbelkollar därför alltid.

  • Anonym (M)

    Vet sjutton om jag tror helt på det här. Har aldrig sett en väktare kolla av en kunds självscannade varor. Tror inte de gör de utan misstanke om snattning och då kollar de först efter att du betalat och går ut utanför kassalinjen. Däremot blir man ibland slumpmässigt utvald för kontroller av maskinen när man betalar och då kommer personalen fram och så får man ta alla varor genom kassan. Så om ts blev stoppad utanför kassalinjen av väktare hade väktaren anledning att misstänka ts.

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (B) skrev 2015-12-13 18:17:43 följande:
    Du hade såklart kunnat gått åt sidan och kollat igenom kvittot.

    Självscanning bygger på eget ansvar - att klara stickkontroller.
    Även om självscanning bygger på eget ansvar så förändrar det inte att väktaren gjorde fel.

    Det han gjorde var inte en stickkontroll (avstämning) utan ett rent anklagande som han inte hade rätt att göra. Han saknade rätt att genomsöka varorna och att anklaga TS för stöld utan att vare sig uppsåt eller faktiskt stöld kunnat påvisas är inte ok och är inte en del i hans arbete.

    En avstämning där butikspersonal (eller väktare, men det har jag aldrig sett) kontrollerar att varorna stämmer innan betalning är något helt annat än det TS utsattes för.
    Anonym (Mångabäckarsmå) skrev 2015-12-13 18:20:47 följande:

    11kr om dan... Rundar vi av så ligger vi på snatteri för 3500kr per år. Fortfarande ok?


    Det TS beskriver var inte snatteri. Att systematiskt stjäla är något annat.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Väktare skämde ut mig i matbutikenoch anklagade mig för tjuv...