• Viktoriaelisabet

    Kvällspigga barn som har svårt att varva ner

    Hej!

    Jag skriver för att jag letar efter tips och hjälp. Vi har en 3,5-åring som i hela sitt liv har varit kvällspigg och morgontrött. Hur lång tid läggningen tar går i vågor, men nu är det värre än någonsin. Vi har också en sju månaders tjej vilket gör allt lite svårare. Är det någon därute som har kvällspigga barn som har svårt att varva ner så tar jag mer än gärna emot alla tips och funderingar jag kan få! 

    Vi har provat allt; ha en lång lugn mysstund i soffan med mysljus innan läggning, köra ända in i kaklet med bus så att hon blir trött... Lägga tidigt, lägga sent, oavsett tar det väldigt lång tid och lägger vi tidigt ligger man där i tre timmar istället för två. Lägger vi sent blir det en massa gnäll för att hon verkar trött. Rimligast känns ju en lugn stund för nedvarvning innan sängen. Hon verkar trött när vi går in i rummet. Men sen börjar det. När vi kommer in i sängen studsas det runt, snurras omkring, sätter sig upp, hoppar, stör sin lillasyster... Jag försöker läsa saga i lugn och ro, men det GÅR inte. Vi har provat saga, utan saga, ljudbok... Ljudbok funkade ok några dagar men det är som att hon har tröttnat. Om vi går ut från rummet kommer hon glatt springande och vi har provat även detta konsekvent och lett tillbaka mycket, men det funkar inte... HUR i allsin dar får man tjejen att ligga kvar i sängen och få en mysig nattningsstund innan sovningen, utan bråk varenda kväll? Det slutar alltid med att jag blir arg och hon skriker, och då är det ju såklart svårt för lillasystern att sova vidare. När hennes pappa lägger går det lite bättre, men med mig kan det ta ända till 22,30-22,45 tills hon somnar, och det är ju såklart alldeles för sent en förskoledag. 

    Så hemskt gärna tips om ni har nåt! Jag tar tacksamt emot allt jag kan få!

  • Svar på tråden Kvällspigga barn som har svårt att varva ner
  • Vanja

    Precis samma hos oss. Har en treåring och en 4,5åring. Önskar ibland att dom vore en :) dom få gånger man lyckad lugna ner en på kvällen när det är dags att sova så är den andre snabb att trigga igång igen. Har precis som du provat allt jag kan komma på.. Sova tidigt, sova sent. Tv-mys innan o även tvförbud helt på kvällen. Saga går inte alls att läsa, får dom aldrig att ligga o lyssna..

  • Viktoriaelisabet

    Hur många timmar per natt sover de? Optimalt här känns typ 21-8, men det är inte ofta jag lyckas med det... Har du provat ljudbok. Finns på Spotify några stycken, typ Lotta på Bråkmakargatan.

  • Stårschan

    Sover hon fortfarande på dagis? Sluta i så fall med det. Vilken tid börjar ni nattningen? FÖr allas skull kanske man kan börja med den lite senare. Har ni testat med bad innan läggdags?

    Jag har själv haft en kvällspigg liten tjej. Nu när hon är tonåring känns det ju OK att hon är uppe till 22 på skolkvällar, men hon har aldrig någonsin i hela sitt liv kunnat ha läggtid innan 21. Liite segt har det varit, men det har haft sina fördelar också. Det har till exempel aldrig varit problem att vara ute sent på semestrar, och till exempel vara på Gröna Lund tills de stänger. Man får sovmorgon på helgerna, mm.

    En ynklig grej som vi kunde lura henne med ibland, var att vi på kvällen lekte att det var morgon. Jag kom in som elaka mamman och sa "Upp och hoppa - nu är det dags att gå till dagis!!!", och då när hon lekte att hon var lika trött som hon var på morgnarna så hände det faktiskt ibland att hon vände på sig och "somnade om".

  • Nenne666

    Om jag hade testat allt så hade jag låtit mitt barn få koppla ner med en film att somna till i lugn och ro.

  • Viktoriaelisabet

    Tack för svar!! Hon sover inte på dagis, slutade med det för länge sen. Hmm, ska prova, allt tål att testas ????. Får hon kolla film är hon vaken. Förra veckan försökte vi, men jag stängde av kl 23, för hon fortfarande vaken. Men tack för svar och tips, fet uppskattas!!

    Jo ibland är det ju ganska skönt med kvällspigga barn, men inte vid dessa bråkiga läggningar när jag blir stressad att hon inte får sova de timmar hon behöver... ????

  • MoLsMamma

    Har ni provat väcka henne tidigare på morgonen? Om ni vanligtvis väcker 8 så kan ni väcka 7? Vår 3,5 åring väcks visserligen redan 6 på vardagar men somnar alltid 7 - 7.30 på kvällarna. Dock ofta efter bråk, men släcker vi lampan o ligger tyst breve honom somnar han tillslut. Ignorerar då hans klagosånger etc

  • Grön elefant

    Här är en till med samma problem och barn i samma ålder! Trodde vi nästan var ensamma med detta att ha en kvällspigg tjej.

    Har inget tips tyvärr men vi brukar natta så här:

    Lilla bebisen nattas av mig i sovrummet. Under tiden förbereds stora dottern av pappan med tandborstning, toabesök mm. Rummet släcks ned och sen ligger de och myser i soffan till barnfilm eller lek med mobilen. Pappan låtsas sova och sen brukar hon antingen somna där (och bärs sedan in till sängen) eller så säger hon att hon vill gå in och sova med mig.

    Denna procedur tar allt från 10 min till ca 1,5 timme. Och inte är det optimalt men vi har provat olika nattningar som funkat i perioder men nu går det inte på nåt annat sätt. Man får hålla ut! :)

  • Grön elefant

    Glömde säga att om dottern är för uppe i varv och det börjar bli sent så brukar pappan vara "tråkig" och sluta prata, säga att nu ska vi sova. Då blir hon sur men accepterar till slut.

  • pigglet

    Här blev det skillnad när vi tog bort alla skärmar, från eftermiddagen och framåt. Har läst att det är något med ljuset som triggar igång hjärnan, och så alla intrycken också förstås.

    Och så köpte vi ett kedjetäcke. Funkar väl ok också.

  • Grön elefant
    pigglet skrev 2015-12-14 21:51:23 följande:

    Här blev det skillnad när vi tog bort alla skärmar, från eftermiddagen och framåt. Har läst att det är något med ljuset som triggar igång hjärnan, och så alla intrycken också förstås.

    Och så köpte vi ett kedjetäcke. Funkar väl ok också.


    Jo, det där med skärmar. Svårt att vänja av med bara, vad är ett kedjetäcke?
  • pigglet

    Skärmarna valde hon faktiskt bort själv, men hon var i skolåldern och tyckte själv att det var enormt jobbigt att inte kunna somna.

    Kedjetäcke används inom sjukvården. Bra mot allt möjligt - sömnsvårigheter, ADHD, autism, depression... Ett vanligt täcke med slingor av kedja fastsytt i. Så det blir tungt. Finns olika vikter, från 5-12 kilo. Dels så håller det liksom fast kroppen, så man får ett lugn och inte blir lika sprattlig och dels så ska det stimulera taktilt, att det blir lite som massage av beröringen. Finns bolltäcken också, men de blir visst ännu varmare så det valde vi bort. En smaksak vilket man gillar bäst, båda har samma funktion.

  • pigglet

    Och apropå skärmar, vi har även valt bort trådlösa telefoner hemma, som kan orsaka sömnsvårigheter. Trådlösa nätverk kan ha samma effekt, så vi stänger av det så ofta vi kan och har det aldrig igång under natten.

Svar på tråden Kvällspigga barn som har svårt att varva ner