• Madre2014

Syskon tätt i mellan?

Hej alla där ute! :) 
    Har börjat fundera på en lite bebis igen.. Ett syskon till min dotter.. Men står i valen & kvalet.. Självklart är jag sugen, jag älskar barn, jag älskar livet med stor familj. Min sambo är JÄTTE sugen.. Men att skaffa syskon tätt verkar alla ha en negativ syn på.. Min dotter är 1,5 år gammal nu. Och först ville jag vänta tills dottern va ca 3 år men samtidigt skulle de va roligt med ett litet syskon, så dom får nytta av varan längre fram.. Vad är plus och minus med syskon tätt?
    I övrigt så har sambon fast jobb, jag har varit arbetslös sen 2013, men vi ha klarat oss galant med den inkomsten vi fått, och kunnat köpa exakt vad vi velat. Och ännu ett plus är att jag får jobb nu i Februari på 6 månader, heltid. Sen blir de vikariat på samma ställe. Ett minus.. Vissa tycker de är dumt att skaffa syskon, men samtidigt, ska vi vänta tills jag få fast jobb känns som inte aktuellt heller.. Så hur skulle ni gjort i denna situation? Detta låter helt korkat men, min fråga är om de är värt att skaffa ett till? Vi längtar!! Både för våran skull, dotterns skull & kärleken.

Barn Syskon Tätt
  • Svar på tråden Syskon tätt i mellan?
  • knutan83

Jag tycker iofs inte att 1.5 år och fundera på en till är jättetätt. Jag tycker det känns rätt rimligt. Dels tar det 9 månader att baka ett till barn och dels är det ju inte säkert att det tar sig pang bom heller.

Jag tycker: Kör!

Jag har inte heller jobb men vi försöker aktivt skapa nr 2.

• Madre2014

Jo, ja de är sant! :) Kanske ganska lämpligt ändå! :)

Åh då är jag inte ensam om att vara arbetslös då :) Lycka till!! :)

• Madre2014
    knutan83 skrev 2015-12-18 09:21:26 följande:

Jag tycker iofs inte att 1.5 år och fundera på en till är jättetätt. Jag tycker det känns rätt rimligt. Dels tar det 9 månader att baka ett till barn och dels är det ju inte säkert att det tar sig pang bom heller.

Jag tycker: Kör!

Jag har inte heller jobb men vi försöker aktivt skapa nr 2.

Jo, ja de är sant! :) Kanske ganska lämpligt ändå! :)

Åh då är jag inte ensam om att vara arbetslös då :) Lycka till!! :)
  • Anonym (anonym)

Kör ba kör var de ja ????

• soch

Vi har 11 månader mellan våra barn och jag skulle såklart inte vilja ha det på nåt annat vis.

De har sån otrolig glädje och stöttning av varandra. Det är en kille och en tjej, men de leker jättefint tillsammans. Enda nackdelen jag ser med tätt mellan barnen är att det under några perioder var jobbigt;

När jag var höggravid och ettan hade lärt sig att gå vid 10-månaders ålder.

När ettan klättrade på allt och tvåan precis hade lärt sig att gå.

..då var det full fart här hemma.

I övrigt ser jag bara vinning med det. De går idag i ettan och tvåan och hjälper och ser efter och leker med varandra varje dag.??

• Madre2014
    soch skrev 2015-12-19 23:32:49 följande:

Vi har 11 månader mellan våra barn och jag skulle såklart inte vilja ha det på nåt annat vis.

De har sån otrolig glädje och stöttning av varandra. Det är en kille och en tjej, men de leker jättefint tillsammans. Enda nackdelen jag ser med tätt mellan barnen är att det under några perioder var jobbigt;

När jag var höggravid och ettan hade lärt sig att gå vid 10-månaders ålder.

När ettan klättrade på allt och tvåan precis hade lärt sig att gå.

..då var det full fart här hemma.

I övrigt ser jag bara vinning med det. De går idag i ettan och tvåan och hjälper och ser efter och leker med varandra varje dag.??

Jo så känner jag med om man skulle få tätt, det skulle vara väääldigt roligt, men samtidigt mycket jobb från början när dom är små, men som sagt är de bara en liten tid av livet dom är små. Åh det måste ju verkligen vara underbart för dom, och  även för er föräldrar! 
  • Anonym (2 år)

Vänta tills barnet är 2 år ,sen kan ni ju börja försöka!Mina barn har 3 år,10 månader mellan dom och det kändes bra,inte för tätt.

• Anonym (Varför så tätt?)

Vi väntade medvetet till dottern var 7 år. Då fick hon en lillebror. Är glad för att vi väntade såpass länge. Har sett andra ha ett h-e rent ut sagt med barn födda bara 1, 5 - 2, 5 år emellan. Det var inget vi var intresserade av minst sagt, sen har jag en sjukdom som behövde tas hänsyn till, men rekommenderar verkligen 5-7 år emellan om man ska ha fler barn, våra barn är nu tre och tio år gamla och ja de har definitivt "nytta" av varandra.

• Madre2014
    Anonym (Varför så tätt?) skrev 2015-12-23 10:49:42 följande:

Vi väntade medvetet till dottern var 7 år. Då fick hon en lillebror. Är glad för att vi väntade såpass länge. Har sett andra ha ett h-e rent ut sagt med barn födda bara 1, 5 - 2, 5 år emellan. Det var inget vi var intresserade av minst sagt, sen har jag en sjukdom som behövde tas hänsyn till, men rekommenderar verkligen 5-7 år emellan om man ska ha fler barn, våra barn är nu tre och tio år gamla och ja de har definitivt "nytta" av varandra.

Okej :) Det är absolut inte aktuellt för oss att vänta så länge. :) När dottern är 7 är vi nog inne på vårt 3e elr 4e barn! ???? Tack för svar iaf! :) Roligt att höra vad andra tycker! :)
  • Madre2014
    Anonym (2 år) skrev 2015-12-20 20:45:45 följande:

Vänta tills barnet är 2 år ,sen kan ni ju börja försöka!Mina barn har 3 år,10 månader mellan dom och det kändes bra,inte för tätt.

Ja de är ju till sommaren så de kan vara rätt lämpligt :) Dock ha jag alltid vilja ha tätt så de lär märkas hur länge man kan hålla sig ????
Svar på tråden Syskon tätt i mellan?