• somethingelse

    Anmäla grannen för sexljud?

    Hej!

    Det är så att jag (17 årig tjej) har väldigt mycket problem med våra grannar som har flyttat in för bara ett par månader sedan.

    De bor ovanför vår lägenhet (min och mina föräldrars) och deras rum är exakt ovanför mitt.

    Flera gånger har jag blivit väckt av att höra deras säng slåss mot väggen medan kvinnan SKRIK STÖNA äckligt högt, jag kan tillomed höra mannen stöna på slutet.

    Jag har försökt knacka i taket FLERA GÅNGER men dem fortsatte bara köra ännu hårdare!

    Jag fick nog då de har sex minst 1 gång om dagen och det varar i minst 1 timme, så jag skrev tydligt på en lapp att dem hörs för mycket, det stör och jag bad dem att dämpa ljuden. Igår kväll började de igen, först i 1 timme o då kunde man inte höra kvinnan skrika, bara sängen slå våldsamt mot väggen. Dem höll på i minst 1 timme, men 30 minuter senare, runt klockan 2 då jag sov så började dem igen. Då började hon skrika lika jävla högt igen och jag fick NOG.

    Jag hittade hennes nummer på nättet och skrek ett sms "NI FUCKING HÖRS!".

    Jag var nyvaken och för upprörd för att skriva snällare, vilket dem inte ens förtjänar!

    En minut efter sms:et så slutade dem ha sex, och imorse skickade hon tillbaka ett sms där hon skrev att hon inte ens varit hemma på 3 dagar och att jag skickar sms när dem "ligger och sover".

    Sedan började hon neka, ljuga genom att säga att det inte är hon och skylla på den mycket äldre tanten som bor bredvid henne och att det kanske är hon som skriker!

    Jag har spelat in på min mobil ljuden som hörs ner till mig och jag funderar på att gå och anmäla de. Kommer jag få något gjort genom att anmäla tror ni?

  • Svar på tråden Anmäla grannen för sexljud?
  • Söderomslottsskogen

    Fast vad ska du anmäla dem för? Det är inte olagligt att ha sex i sin egen bostad. (Var skulle man annars ha det?)

    Det verkade ju funka med sms. Nu är de medvetna om att de hörs och att du störs av det. De kommer säkert att dämpa sig. Annars får du väl höra av dig igen.

  • defo
    Söderomslottsskogen skrev 2015-12-19 14:56:36 följande:

    Fast vad ska du anmäla dem för? Det är inte olagligt att ha sex i sin egen bostad. (Var skulle man annars ha det?)

    Det verkade ju funka med sms. Nu är de medvetna om att de hörs och att du störs av det. De kommer säkert att dämpa sig. Annars får du väl höra av dig igen.


    För oväsen? Det är helt okey att spela musik i lägenheten men drar man på volymen mitt i natten så får man räkna med att bli vräkt.

    Ts : Börja med att prata med hyresvärden, sedan får man se vad som händer. Förhoppningsvist löser det sej så enkelt.
  • myskmalva

    Avvakta lite och se om de håller sig lugna. Gör de inte det kan det vara läge att kontakta värden/styrelsen. Dokumentera gärna störningarna genom att föra dagbok och skriva ner datum, klockslag, hur länge det pågår och vilken typ av ljud det är (kan kännas lite perverst kanske, att dokumentera grannarnas sexliv, men det är vad som rekommenderas generellt när man har grannar som stör på något sätt).

  • Milleman

    Ni har inte boende under er som kan vara boven?
    Förstår hur jobbigt det är. Vi har riktigt störiga grannar. Men jag föredrar nog ändå barnskrik och snickrande framför sex :P

  • somethingelse
    Söderomslottsskogen skrev 2015-12-19 14:56:36 följande:

    Fast vad ska du anmäla dem för? Det är inte olagligt att ha sex i sin egen bostad. (Var skulle man annars ha det?)

    Det verkade ju funka med sms. Nu är de medvetna om att de hörs och att du störs av det. De kommer säkert att dämpa sig. Annars får du väl höra av dig igen.


    Nej det är självklart inte så att jag tycker det är "olagligt" utan man ska vara beredd på levandsljud typ som barn, wc, sex, musik fast allt detta till en gräns!

    Jag tycker gränsen uppnåddes då jag började bli uppväckt av kvinnans skrik och stön & sängen.
  • somethingelse
    myskmalva skrev 2015-12-19 15:07:58 följande:

    Avvakta lite och se om de håller sig lugna. Gör de inte det kan det vara läge att kontakta värden/styrelsen. Dokumentera gärna störningarna genom att föra dagbok och skriva ner datum, klockslag, hur länge det pågår och vilken typ av ljud det är (kan kännas lite perverst kanske, att dokumentera grannarnas sexliv, men det är vad som rekommenderas generellt när man har grannar som stör på något sätt).


    Tack!! Jag ska definitivt börja skriva ner allt det där, och jag har inspelningar på min mobil då det hörs väldigt tydligt vilka typer av ljud det är också. Tack så mycket!!
  • Fru Ve

    Vi hade samma problem då vi bodde i lägenhet. Det paret hade lätt förståndshandikapp så jag tror inte de var riktigt medvetna om hur de störde heller. Kvinnan skrek jättehögt, och de kunde hålla på i timmar! Jag klagade hos hyresvärden som fick prata med paret. TS jag tycker du ska säga till grannarna att du förväntar dig att de är tystare i framtiden, annars måste du klaga. Ingen mening att bli arg utan tala bara lugnt om för dem. Blir det inte bättre så gå till hyresvärden, ta med inspelningen du har på mobilen.

  • somethingelse
    Fru Ve skrev 2015-12-19 16:32:05 följande:

    Vi hade samma problem då vi bodde i lägenhet. Det paret hade lätt förståndshandikapp så jag tror inte de var riktigt medvetna om hur de störde heller. Kvinnan skrek jättehögt, och de kunde hålla på i timmar! Jag klagade hos hyresvärden som fick prata med paret. TS jag tycker du ska säga till grannarna att du förväntar dig att de är tystare i framtiden, annars måste du klaga. Ingen mening att bli arg utan tala bara lugnt om för dem. Blir det inte bättre så gå till hyresvärden, ta med inspelningen du har på mobilen.


    Löste det sig för er till slut? Jag blir tillsagt att såna här saker inte tas på allvar av styrelsen..

    Vi skrev på brevet som vi lämnade till dem genom dörrbrevlådan "Det är nämligen så att barnen kan höra er ha sex vilket är väldigt opassande och besvärligt! Vi önskar att ni kan ta hänsyn till det och dämpa ljuden!"

    Hon skrev i smsen att hon skulle vara nöjd om hon hade ett så aktivt sexliv som vi säger, jag förstår inte varför dem inte kan ta ansvar för det dem gör så att vi kan lösa problemet utan att det ska behövas att jag ska anmäla och allt. Tack så mycket!
  • Vattumankillen
    Söderomslottsskogen skrev 2015-12-19 14:56:36 följande:

    Fast vad ska du anmäla dem för? Det är inte olagligt att ha sex i sin egen bostad. (Var skulle man annars ha det?)

    Det verkade ju funka med sms. Nu är de medvetna om att de hörs och att du störs av det. De kommer säkert att dämpa sig. Annars får du väl höra av dig igen.


    Det är inte olagligt att ha sex men man har inte rätt till det. Plus det är olagligt att någon ofriviligt tvingas höra någon ha sex.
Svar på tråden Anmäla grannen för sexljud?