• Anonym (klara­)
    Äldre 19 Dec 23:50
    9219 visningar
    100 svar
    100
    9219

    Livrädd för förlossning

    Jag och sambon funderar på att börja köra oskyddat snart, men det som håller mig tillbaka är det faktum att jag är livrädd för förlossning. Man läser om folk som spricker sönder nåt otroligt där nere, som inte får rätt vård för det o.s.v, jag vill verkligen INTE gå sönder nånstans, och absolut inte där nere. Bryta benet, fine. Armen också, inga problem. Men repa sönder i mina allra privataste och känsligaste delar?! Neeeej, usch jag får rysningar bara av att tänka på det. Jag skulle kunna ta nästan vad som helst, utom just det. Och sen att det ska läka så länge, nej uh.. Hur kommer man över detta? Ungen måste ju ut, om jag inte ska förbli barnlös alltså.. Och det vill jag ju inte. Fast på ett sätt vill jag, när jag tänker på förlossningen.

  • Svar på tråden Livrädd för förlossning
  • Anonym (Du fixar)
    Äldre 19 Dec 23:55
    #1

    Bara bita ihop, alla andra gör ju de! :)

  • Äldre 19 Dec 23:58
    #2

    Du är verkligen inte ensam i din rädsla men det finns hjälp att få. Ta upp det med din barnmorska så hjälper hon dig vidare.

  • Äldre 20 Dec 00:02
    #3
    Anonym (Du fixar) skrev 2015-12-19 23:55:25 följande:

    Bara bita ihop, alla andra gör ju de! :)


    Fast det är ju inte riktigt sant. En majoritet av de extremt förlossningsrädda är omföderskor så rädslan kan inte vara helt obefogad. Däremot finns det hjälp att få så att man kan hantera den och förhoppningsvis få en positiv förlossningsipplevelse nästa gång. Det är bra att vara förberedd.
  • Tonens­u
    Äldre 20 Dec 00:20
    #4

    Jag var rädd inför att föda. Var förberedd på en grotesk upplevelse men det visade sig vara riktigt häftigt att vara med om. Epiduralen var fantastisk.
    Försök få bukt på din rädsla lite och kanske gå och prata med någon barnmorska?

  • Ego Lovers
    Äldre 20 Dec 01:50
    #5

    Jag föder hellre hundra ungar än att bryta ett ben i kroppen faktiskt. Barnmorskan kan hålla handen eller en varm handduk mot mellangården när huvudet tränger ut så spricker man inte. Bästa ställningen att föda på är att ligga på sidan. Då blir det minst tryck nertill och bebisen får ingen backe upp som det blir om man ligger på rygg eller halvsitter upp.

  • Anonym (asdf)
    Äldre 20 Dec 02:24
    #6

    Du har både allt och ingenting att vara rädd för! :)

    Att föda är den mäktigaste upplevelsen du någonsin kommer att vara med om. Lätt värt all mödan. Och det finns ingen poäng med att oroa sig i förväg. Händer det något så tar du oron då. Om du oroar dig redan nu så kommer all oro varit förgäves om allting går bra (vilket det oftast gör).

  • Anonym (treba­rnsmam­a)
    Äldre 20 Dec 05:42
    #7

    Jag var ckså rädd för att föda men trängde bort tankarna på det hela första graviditeten. Hade dessutom en barnmorska som ville vara ärlig men som skrämde mig i onödan då förlossningen gick jättebra! Blev faktiskt klippt nertill och sydd två stygn men själva läkningen hår jättesnabbt därnere! Dessutom är man så glad och uppfylld av sitt barn attan inte tänker på underlivet innan det har läkt (det handlar bara om dagar). Jag tror att det bara är skräckhistorier som skrivs om i tidningen inte att första förlossningen kan gå snabbt och lätt (som för mig). Därför oroade jag mig inte dör andra förlossningen som blev desto jobbigare, men jag sprack inte (eftersom den tig längre tid då barnet kom ut med handen och huvudet samtidigt). Var rädd inför tredje förlossningen när jag visste hur jobbig den andra var, men den gick supersnabbt, en sk störtförlossning på totalt under en timme, där jag också sprack och fick sy. Konstaterade efteråt att mitt underliv mådde bättre typ en dag efter förlossningen än innan! Kroppen är verkligen fantastisk och vården också! Du kan få hjälp att bearbeta dina rädslor eller lösa dilemmat med att inte noga bli gravid genom kontakt med vården. Träffa en barnmorska så kan ni gå visare därifrån! Lycka till!

  • Äldre 20 Dec 08:09
    #8
    Ego Lovers skrev 2015-12-20 01:50:46 följande:

    Jag föder hellre hundra ungar än att bryta ett ben i kroppen faktiskt. Barnmorskan kan hålla handen eller en varm handduk mot mellangården när huvudet tränger ut så spricker man inte. Bästa ställningen att föda på är att ligga på sidan. Då blir det minst tryck nertill och bebisen får ingen backe upp som det blir om man ligger på rygg eller halvsitter upp.


    Jag födde på sidan men hade även ett sprickskydd. Helt perfekt!!!
  • Anonym (Norba­)
    Äldre 20 Dec 09:49
    #9
    Ego Lovers skrev 2015-12-20 01:50:46 följande:

    Jag föder hellre hundra ungar än att bryta ett ben i kroppen faktiskt. Barnmorskan kan hålla handen eller en varm handduk mot mellangården när huvudet tränger ut så spricker man inte. Bästa ställningen att föda på är att ligga på sidan. Då blir det minst tryck nertill och bebisen får ingen backe upp som det blir om man ligger på rygg eller halvsitter upp.


    Men sådär kan du ju inte säga. Att man inte spricker om man har en varm handduk där. Då skulle ju alla ha det och ingen skulle spricka. Barnmorskan höll med varm handduk på min vän, men hon sprack så hon fick rullas in till operation ändå. Jag hade också varm handduk men jag sprack jag med.

    Jag förstår att man vill lugna TS, men det är inte fint att komma med lögner.

    TS; vill du komma över din rädsla och föda vaginalt råder jag dig att börja med aurorasamtal, de har hjälpt många. Vill du inte föda vaginalt så kämpa för ett snitt pga förlossningsrädsla.
  • Anonym (klara­) Trådstartaren
    Äldre 20 Dec 10:34
    #10
    Ja, jag får nog ta upp detta med barnmorskan och hoppas att vi kommer fram till nåt som hjälper. Jag förstår att det känns värt all möda sen när man väl har sitt barn i armarna, men jag kan inte låta bli att noja redan nu, innan jag ens blivit gravid. :( Tack för alla era tips!
Svar på tråden Livrädd för förlossning