• Mandel

Ta en vit jul i år

Jag har frågat mina båda barn vid var sitt tillfälle vad de anser om mitt och makens alkoholintag.
    Om de tycker att vi blir konstiga, om de tycker att det är jobbigt när vi dricker osv.
    Ingen av dem hade någon som helst invändning mot detta utan tycket att det var helt okej att vi dricker som vi gör.

Eftersom jag känner mina barn väl så vet jag att de inte skulle ljuga om en sådan här sak om de verkligen for illa - jag har aldrig ens misstänkt att de farit illa av vår alkoholkonsumtion, men för att vara på den säkra sidan så har de nu själva fått svara.
    Barnen berättar allt för oss och har åsikter om mångt och mycket som maken och jag säger och gör, men i detta fall med alkohol så hade de inga invändningar alls.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel

Frågan är väl vilket som är värst för ett barn:

Se föräldrarna ta en glögg, en snaps till sillen och en jul öl till kvällsmaten eller att själva utsättas för allt socker och den otroliga stress som jul är för barn. Saftglögg m russin, julmust, skumtomtar, knäck, gröt, ischoklad, bröd, clementiner, bananer, det dolda sockret i maten osv. Lägg sedan till all denna förväntan som byggts upp under flera veckor...

Förstår om barnen blir sockerspeedade i kombo med när-ska-vi-öppna-paketen-tjatet hela dagen lång gör så att mamma eller pappa kanske behöver en snaps för att själva kunna slappna av Observera att jag skrev en inte tio.

Kanske dags att förbjuda läsk och godis på julen med tanke på barnens hälsa och även klimatet!

Familjer med problem kommer alltid att vara en otrygg miljö för barn oavsett dag på året och oavsett om det är alkohol med i bilden eller ej. Folk bråkar och beter sig illa även nyktra. Familj/släktbråk bubblar upp till ytan utan alkohol även om alkoholen förstärker det och gör det ännu värre. Bättre i så fall att se till att dysfunktionella familjer inte firar jul tillsammans. En hel del av dessa familjer skulle inte ens få ha barn någon dag på året...

De flesta barnen lever i familjer och släkter utan bråk och tjafs. Vuxna människor som kan umgås utan att reta och pika varandra. Vuxna som skrattar och har roligt tillsammans både med och utan alkohol.
    Varför tjafsa om de fungerande familjerna? Blir bara barnsligt när argumenten med att kan man inte avstå denna dag så har man problem eller att man inte bryr sig om sina barn. 
    Har man barn så tar man hand om dem hela året och det är hela året som räknas. Till och med hela livet är det som räknas i tävlingen om vem som varit den mest perfekta föräldern i omgivningens ögon - det man skrutit om mest.
    Julen är allas högtid. En tid då alla träffas och har roligt. Vill barnen ha julmust så får de det precis som om den som vill ha en snaps till sillen får det. Själv dricker jag vatten för att det är var jag tycker om. 
    Ingen annan blir mindre alkoholist för att jag tvingar släkten att dricka vatten då ingen i vår släkt har problem med spriten och barnen tar vare sig mer eller mindre skada av att en del tar en glögg och en snaps medans andra är nyktra.

Visst är det bra att det uppmärksammas med vit jul och visst kanske det får någon med problem att tänka till, men sluta att tjafsa med normalfungerande familjer.
    Inte ens denna fråga är svart eller vit utan det finns ett stort spektra av grått mellan polerna.

• Mandel
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:42:44 följande:
    Jag tänker inte komma och ifrågasätta andras drickande på en fest dit jag faktiskt frivilligt valt att gå. Att barnet var där visste jag inte förrän jag kom dit, hade nog föreställt mig en barnvakt eller något. Vad skulle jag ha gjort, menar du?
    Om det är vanligt förekommande att det sups och man vrålar knulla osv. med detta barn i närheten och du har bevittnat det flera gånger så skulle jag om jag varit du tagit med mig barnet hem till mig direkt och sagt att barnet kunde få sova hos mig.
    Dagen efter när föräldrarna nyktrat till skulle jag lämna tillbaka barnet och säga att om detta supande fortsätter så kommer jag höra av mig till soc för detta är inte en lämplig miljö för ett barn att växa upp i.
    Sedan skulle jag ha koll på dem.

Hur gammal är du? Jag slutade gå på suparfester för många år sedan och jag är inte heller ute på krogen med vänner som super.
    Slutade med det innan jag fick barn.
  • Mandel
    sextiotalist skrev 2015-12-22 07:27:17 följande:
    Snaps till julsillen är en lång tradition. Snaps på nyår har jag aldrig hört talas om.
    Håller med dig.
    Snaps till sillen förekommer både påsk, midsommar och jul, men snaps på nyår har jag inte varit med om vare sig som barn eller nu vuxen.

Själv dricker jag inte snaps till sillen, men har inga problem med att andra gör det.
  • Mandel
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 09:09:46 följande:
    Jag tror inte att det bara är alkoholister kampanjen syftar på. Eller är alla alkoholister som någon gång druckit så andra märker det? Det handlar om att barn ska slippa känna sig otrygga och då menas även efter ett par glas vin, ett par glögg och ett par snaps som mamma/pappa tar och som föräldrarna själva inte upplever som nåt problem, men som barnet upplever som obehagligt eftersom det kanske börjar talas högre än normalt (skrattar högre/mer, slinter på orden, går aningens ostadigt) och uppförandet inte är exakt detsamma som vanligt. Ett barn märker mycket mer än vad man tror. Är man alkoholist kanske dessutom fyra glas vin inte ens märks för man har hög tolerans (fast då stannar man knappast där), men för nån som inte dricker dagligdags kanske det inte behövs så mycket innan en liten personlighetsförändring börjar ske. Ett glas vin motsvarar ca 5,5 cl starksprit så det är klart att det ger effekt.
    Jag måste bara få fråga varför det skulle vara så hemskt för barnen att se sina föräldrar extra glada?
    Är verkligen en personlighetsförändring alltid av ondo? Även om det är en gladare förändring?
    Upplever verkligen alla barn det som otäckt när deras föräldrar skrattar och har roligt?
    Blir de lika skrämda av sig själva och deras egna kompisar när de blir uppspelta på kalas osv?

Hur ställer man sig då till trötta och slutkörda föräldrar som pga sömnbrist är sura/griniga/stingsliga och då genomgår en personlighetsförändring?
    Är det mer okej att bli sur än att bli glad för att det sura beror på att man är en bra förälder som offrat sin egen sömn för sitt barns välbefinnande?
  • Mandel
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 15:26:59 följande:
    Jag trodde diskussionen gällde att barn skulle få en bra jul, men uppenbarligen är det viktigare med andra saker för vissa...
    Jag har ställt en fråga till dig tidigare - inlägg 220, men den vill du inte svara på?
  • Mandel
    Plupp73 skrev 2015-12-23 18:41:08 följande:
    Ja, om det är så att föräldrar bara blir extra glada. Men ofta är det så att man upplever sig själv extra glad efter ett par öl/glas vin, medan man skrattar hysteriskt och gällt över minsta lilla och faktiskt blir rätt personlighetsförändrad för den som känner en väl.

När jag var liten blev min pappa alltid lite extra glad på festen, alla tyckte han var så trevlig. När han kom hem tjatade han på mamma om att äntligen få knulla - och satte på henne när jag befann mig i samma rum.

Jag kan dricka ett glas vin med mina barn hemma absolut, såväl på jul som på vanlig helg. Men de får inte uppleva personlighetsförändring hos mig. Och skulle jag vara tvungen att välja så skulle jag hellre avskaffa alkoholen i samhället än att ha den kvar. Den skadar generellt alldeles för mycket för alldeles för många. 

Din pappa måste ha druckit en hel del eftersom han helt tappade sina spärrar. Och vad drack din mamma som godkände att han hade sex med henne framför dig?
    Detta beteende är inte okej och ligger inte inom normalspannet.
    Att skratta hysteriskt och gällt gör man inte heller efter 2-3 glas vin/öl intaget under 2-3 timmar. Skrattar man hysteriskt och gällt så är man över gränsen för salongsberusad. 

Nu har jag inte varit ordentligt berusad sedan jag fick barn, men inte ens innan släppte jag på mina spärrar gällande etik och moral. 
    Oavsett hur full man är så är det en dag i morgon med då man får stå till svars för det man gjort.
    Det är kanske den biten som är skillnaden på de med problem och de som inte har problem med sitt alkoholintag?

Svar på tråden Ta en vit jul i år