Frågan är väl vilket som är värst för ett barn:
Se föräldrarna ta en glögg, en snaps till sillen och en jul öl till kvällsmaten eller att själva utsättas för allt socker och den otroliga stress som jul är för barn. Saftglögg m russin, julmust, skumtomtar, knäck, gröt, ischoklad, bröd, clementiner, bananer, det dolda sockret i maten osv. Lägg sedan till all denna förväntan som byggts upp under flera veckor...
Förstår om barnen blir sockerspeedade i kombo med när-ska-vi-öppna-paketen-tjatet hela dagen lång gör så att mamma eller pappa kanske behöver en snaps för att själva kunna slappna av
Observera att jag skrev en inte tio.
Kanske dags att förbjuda läsk och godis på julen med tanke på barnens hälsa och även klimatet!
Familjer med problem kommer alltid att vara en otrygg miljö för barn oavsett dag på året och oavsett om det är alkohol med i bilden eller ej. Folk bråkar och beter sig illa även nyktra. Familj/släktbråk bubblar upp till ytan utan alkohol även om alkoholen förstärker det och gör det ännu värre. Bättre i så fall att se till att dysfunktionella familjer inte firar jul tillsammans. En hel del av dessa familjer skulle inte ens få ha barn någon dag på året...
De flesta barnen lever i familjer och släkter utan bråk och tjafs. Vuxna människor som kan umgås utan att reta och pika varandra. Vuxna som skrattar och har roligt tillsammans både med och utan alkohol.
Varför tjafsa om de fungerande familjerna? Blir bara barnsligt när argumenten med att kan man inte avstå denna dag så har man problem eller att man inte bryr sig om sina barn.
Har man barn så tar man hand om dem hela året och det är hela året som räknas. Till och med hela livet är det som räknas i tävlingen om vem som varit den mest perfekta föräldern i omgivningens ögon - det man skrutit om mest.
Julen är allas högtid. En tid då alla träffas och har roligt. Vill barnen ha julmust så får de det precis som om den som vill ha en snaps till sillen får det. Själv dricker jag vatten för att det är var jag tycker om.
Ingen annan blir mindre alkoholist för att jag tvingar släkten att dricka vatten då ingen i vår släkt har problem med spriten och barnen tar vare sig mer eller mindre skada av att en del tar en glögg och en snaps medans andra är nyktra.
Visst är det bra att det uppmärksammas med vit jul och visst kanske det får någon med problem att tänka till, men sluta att tjafsa med normalfungerande familjer.
Inte ens denna fråga är svart eller vit utan det finns ett stort spektra av grått mellan polerna.