• Johan75

Ta en vit jul i år

Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-02 12:13:51 följande:
    Jaha, du håller alltså inte med om att julen är speciell för barn? Bara en dag som alla andra alltså? Hos oss är julafton den viktigaste dagen på året, särskilt från barnens perspektiv, men vi kanske är lite unika på det sättet(?).
    Och hos oss är det en speciell dag som är ypperlig för att göra lite anorlunda än "vanliga" dagar - men inte fan är den viktigare. Har man små barn är alla dagar "barnens dag" då de är i centrum och viktigast. 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-02 12:41:13 följande:
    Med anledning av ditt inlägg gjorde jag precis en liten empirisk undersökning med två hemmavarande tioåringar, varav endast den ena är min egen. "Om ni skulle välja en dag, som är den viktigaste på året, vilken dag skulle det vara?" "Hm, inte min födelsedag... julafton!". Vännen nickar bekräftande.

På grund av studiens mycket begränsade omfattning kan jag givetvis inte generalisera utifrån resultatet, utan studien måste genomföras i större skala och upprepas. Så därför är jag nyfiken; har du frågat dina barn vad de själva tycker?

Tja, min yngsta är 10 månader - så han säger inte så mycket. Min äldsta påstår att den viktigaste dagen var den då vi gjorde snögubbar. Sen ändrade hon sig och sa att det var när vi var på ett lekland som var den viktigaste dagen. Visst - hon tycker säkert att det var roligast, men betyder det att det är den viktigaste? 

Julafton är ofta rolig för många/alla i familjen. Folk skrattar och är glada och man får julklappar. Kanske kommer kusinerna och farmor och morfar. Tror nog det i många fall är det som gör julen rolig - inte att man viker den till någon slags högtid endast för barnen. Födelsedagar är ju dagar som är vigda helt åt en person, och de barn du frågade valde ju uppenbarligen inte den. 
    Behold, i come as a thief.
Svar på tråden Ta en vit jul i år