Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 10:06:07 följande:
Jag säger inte att personlighetsförändringen är markant vid ett glas vin. Om man däremot börjar summera det jag rabblade upp tidigare över en middags tidsspann så kan det ha en viss effekt. Och att då på nåt sätt försöka släta över det med att barnet skulle ha problem för att det upplever otrygghet om föräldrarna förändras av det.... Tja, då är man ute i grumligt vatten....
Det du tar upp (ett par glas vin, ett par glögg och ett par nubbar drucket under ett par timmar) är en ganska ansenlig summa alkohol, långt över det som personer i trådar som denna tar upp. Kan det vara ett problem? Ja, jag vågar nästan lova att sådant alkoholintag under morgondagen kommer leda till att en del barn upplever obehag. Andra, som har föräldrar som dricker så mycket, kommer inte uppleva obehag. Ytterligare andra kommer att uppleva intensivt obehag och stark ångest för att mamma och/eller pappa återigen dricker alldeles för mycket, precis som förra helgen eller förra onsdagen.
Men ett sådant (miss/risk)bruk är inte det som diskuteras här heller utan här handlar det i de allra flesta fall om det du tar upp ovan och det dricks under kanske tolv timmar istället för två (om det ens dricks så mycket).
Man får också komma ihåg att det inte nödvändigtvis är normen. Trots detta vill personerna bakom vit jul-kampanjen att man ska avstå en öl eller en mugg glögg.
Jag ställer mig helt bakom att vuxna inte ska dricka för mycket i sällskap med barn, inget konstigt här. Men där min gräns för för mycket går där berusning uppnås går vit jul-kampanjens där berusningsdrycker intas, oavsett mängd eller under hur lång tid.
Det är det här som är så skevt och jag vågar påstå kontraproduktivt med kampanjen. BRIS gick i dagarna ut med ett liknande budskap men det var att avstå från alkohol
om barn upplevde obehag och att dricka med måtta. Något sådant satsar inte vit jul-kampanjen på utan de förespråkar noll intag, något som med stor sannolikhet stöter bort oss som per automatik är måttfulla. Men det beror också på att vit jul-kampanjen saknar barnfokuset och istället fokuserar på att folk inte ska dricka alls vilket förklaras av att det är nykterhetsrörelsens kampanj.