• Anonym (Varför inte?)

Ta en vit jul i år

Varje år samma sak, vuxna som tycker att deras rätt att dricka sprit, öl och vin går före barnens välbefinnande! Hur tänker man då egentligen?

Just nu pågår en kampanj bland annat på fejan om just detta. Varför inte ta en vit jul i år trots att det inte är snö?
  • Svar på tråden Ta en vit jul i år
  • molly50
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 12:12:54 följande:
    Fast tror du inte att högtider där det förespråkas diverse berusningsdrycker har ett högre antal barn som drabbas än en vanlig helg? Jag skulle tro att vissa barn drabbas oavsett, men antalet drabbade lär öka markant vid högtider för då är det tradition att dricka alkohol.
    Jag tror att barn som har föräldrar med alkoholproblem lider lika mycket oavsett vilken dag på året det är.
    Det finns även andra högtider på året då det brukar drickas en del. Midsommar och påsk t ex. Eller nyår.
    Om det nu är alkoholkonsumtionen under högtiderna som är problemet,varför ser man inte dessa kampanjer under de övriga högtiderna? Varför bara till just jul?
    Och varför detta skuldbeläggande på oss som kan dricka med måtta?
    Det måste väl finnas andra sätt att komma tillrätta med problemet?
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 12:28:57 följande:
    Ingenting som låter bekant vad gäller julöl, glögg, snaps?
    Fast det är väl skillnad på att göra reklam för dryckerna och att förespråka dem. Eller hur.
    Mattias och Hannah.
  • EnAnonumius
    Jennie med ie skrev 2015-12-23 12:32:58 följande:
    Är intaga och förespråka synonymer?
    Japp..

När det blir jul så kommer julmagin in och magiskt så blir "intaga" och "förespråka" synonymer med varandra..   
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Jennie med ie

Jaha det är DET som är The magic of Christmas!?

EnAnonumius skrev 2015-12-23 13:21:49 följande:

Japp..

När det blir jul så kommer julmagin in och magiskt så blir "intaga" och "förespråka" synonymer med varandra..   

• Anonym (Nykterist?)
    Jennie med ie skrev 2015-12-23 15:14:37 följande:

Jaha det är DET som är The magic of Christmas!?

Jag trodde diskussionen gällde att barn skulle få en bra jul, men uppenbarligen är det viktigare med andra saker för vissa...
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 15:26:59 följande:
    Jag trodde diskussionen gällde att barn skulle få en bra jul, men uppenbarligen är det viktigare med andra saker för vissa...
    Diskussionen handlar om att barn kan få en bra jul även om föräldrar och andra vuxna dricker måttligt med alkohol. Inte att barn skulle få en bra jul sådär i allmänhet, det hoppas jag att alla strävar efter.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Jennie med ie

Backa ett par steg och besvara gärna frågan (eller för all del nåt av de övriga fullständigt relevanta inläggen).

• Anonym (sober)

Äh lägg ner. Du bemöter ju inget av det andra men ETT humoristiskt inlägg, det jävlar hoppar du på direkt. Det säger en hel del.

• Mandel
    Jag har ställt en fråga till dig tidigare - inlägg 220, men den vill du inte svara på?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Ta en vit jul i år