• Anonym (Varför inte?)

Ta en vit jul i år

Varje år samma sak, vuxna som tycker att deras rätt att dricka sprit, öl och vin går före barnens välbefinnande! Hur tänker man då egentligen?

Just nu pågår en kampanj bland annat på fejan om just detta. Varför inte ta en vit jul i år trots att det inte är snö?
  • Svar på tråden Ta en vit jul i år
  • Anonym (sober)

Det handlar inte om att känna sig skuldbelagd utan om att BLI det. I klartext i kampanjen som sådan och av dess förespråkare. Det är knappast trångsynt att få höra / läsa "du förstör julen för barnen" och sen ta det som "du förstör julen för barnen" utan det är ju just vad man anklagas för. Det kanske är en anklagelse du känner dig OK med att få men de flesta som är oskyldiga till att behandla sina barn illa reagerar negativt på att få skulden för det utan grund.

Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-03 12:46:17 följande:

Jag har kollat in kampanjen på internet, bara en aning för sent, och som jag fattar det är det primära syftet att samla in pengar för att kunna arrangera alternativ och jullovsaktiviteter för de barn som det verkligen suger för. Alltså man riktar sig inte till de redan förlorade fallen utan man vill göra något för deras barn med hjälp av andra som i likhet med dem själva inte bryr sig mycket om alkohol. Och visst kan man som måttlighetsdrickare känna sig skuldbelagd och kränkt av det, men det är enligt min mening ett kortsynt och egoistiskt perspektiv.

Nästa år tänker jag stötta kampanjen även om jag inte tänker ta en vit jul själv. Detsamma gäller för midsommar ifall de kampanjar även då. Det kommer ju inte att heta "vit jul" då, så vi får väl hålla ögonen öppna.

• molly50
    Jag har kollat in kampanjen på internet, bara en aning för sent, och som jag fattar det är det primära syftet att samla in pengar för att kunna arrangera alternativ och jullovsaktiviteter för de barn som det verkligen suger för. Alltså man riktar sig inte till de redan förlorade fallen utan man vill göra något för deras barn med hjälp av andra som i likhet med dem själva inte bryr sig mycket om alkohol. Och visst kan man som måttlighetsdrickare känna sig skuldbelagd och kränkt av det, men det är enligt min mening ett kortsynt och egoistiskt perspektiv.

Nästa år tänker jag stötta kampanjen även om jag inte tänker ta en vit jul själv. Detsamma gäller för midsommar ifall de kampanjar även då. Det kommer ju inte att heta "vit jul" då, så vi får väl hålla ögonen öppna.
    Jo,men det finns väl bättre sätt att göra det på än genom att skuldbelägga måttlighetsdrickarna,eller hur.
    För det är ju faktiskt det man gör med den här kampanjen.
    Får alla som dricker med måtta att känna sig skyldiga genom att påpeka att man förstör för sina barn genom att dricka.
    Och det är varken kortsynt eller egoistiskt att känna så,när det är så det ser ut.
    Ingen tycker väl om att bli anklagad för saker man inte har gjort sig skyldig till.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (varför provocerar det??)
    Anonym (sober) skrev 2016-01-03 12:57:33 följande:

Det handlar inte om att känna sig skuldbelagd utan om att BLI det. I klartext i kampanjen som sådan och av dess förespråkare. Det är knappast trångsynt att få höra / läsa "du förstör julen för barnen" och sen ta det som "du förstör julen för barnen" utan det är ju just vad man anklagas för. Det kanske är en anklagelse du känner dig OK med att få men de flesta som är oskyldiga till att behandla sina barn illa reagerar negativt på att få skulden för det utan grund.

Men på det kampanjmaterial jag har hittat/sett/tagit del av står det inte så någonstans. Ifall någon av dess förespråkare säger så på sin privata instagram eller whatever speglar ju det den individens åsikter och hör inte per definition till kampanjen.

Men har du sett att det står "du förstör julen för barnen" på någon affisch t ex som IOGT står som avsändare för, eller på hemsidan, som du kan visa mig, kommer jag givetvis att ändra min uppfattning.
  • Plupp73

Alltså - jag måttlighetsdricker absolut - inte specifikt på jul men tar ett glas vin utan problem på helger när jag känner för det.
    Jag känner mig inte ett dugg skuldbelagd, och inte ett dugg anklagad. 

Förstår ändå till fullo "vit-jul"-förespråkarna. Någonstans börjar oftast missbruket i ett från början oskyldigt bruk, det som tidigare var "att bli glad" blir en fylleupplevelse och baksmälla dagen därpå. Om ALLA skulle hålla konceptet vit jul, så skulle inte något barn behöva ha ångest över mammas/pappas drickande på julafton....

Som sagt, jag är själv inte absolutist - men förstår faktiskt kampanjen ändå. Och jag jobbar ju som sagt som läkare på akuten på nyårsnätter, midsommarnätter, julnätter, valborgsnätter.....name it. Det är en hel del ffa familjefäder som kommer in där, jag är inte helt säker på att alla tycker sig ha ett missbruk.

• Tyrfing
    Jag har kollat in kampanjen på internet, bara en aning för sent, och som jag fattar det är det primära syftet att samla in pengar för att kunna arrangera alternativ och jullovsaktiviteter för de barn som det verkligen suger för. Alltså man riktar sig inte till de redan förlorade fallen utan man vill göra något för deras barn med hjälp av andra som i likhet med dem själva inte bryr sig mycket om alkohol. Och visst kan man som måttlighetsdrickare känna sig skuldbelagd och kränkt av det, men det är enligt min mening ett kortsynt och egoistiskt perspektiv. Nästa år tänker jag stötta kampanjen även om jag inte tänker ta en vit jul själv. Detsamma gäller för midsommar ifall de kampanjar även då. Det kommer ju inte att heta "vit jul" då, så vi får väl hålla ögonen öppna.

Om det primära syftet var att samla in pengar skulle det framgå i själva kampanjen. Man ska inte behöva gå in på deras hemsida för att ta reda på syftet. Då har man totalt misslyckats med marknadsföringen. Dessutom så behöver inte kampanjen heller handla om att man ska vara nykter eftersom många gladeligen skänker pengar till välgörenhet ändå. Det är som att Trafikskadades förbund skulle ha en kampanj "Kör inte bil", när de egentligen samlar pengar till ett sommarläger.
  • Anonym (varför provocerar det??)
    Tyrfing skrev 2016-01-03 15:20:29 följande:

Om det primära syftet var att samla in pengar skulle det framgå i själva kampanjen. Man ska inte behöva gå in på deras hemsida för att ta reda på syftet. Då har man totalt misslyckats med marknadsföringen. Dessutom så behöver inte kampanjen heller handla om att man ska vara nykter eftersom många gladeligen skänker pengar till välgörenhet ändå. Det är som att Trafikskadades förbund skulle ha en kampanj "Kör inte bil", när de egentligen samlar pengar till ett sommarläger.
    Det är ju IOGT-NTO som står bakom kampanjen, klart de vill att folk ska vara nyktra även om de predikar för de mer eller mindre redan frälsta. Varje underskrift genererar en krona även om du inte skänker pengar. Pengarna går till att arrangera aktiviteter för barn, men med tanke på hur pass få som ändå skriver under antar jag att det inte enbart är vit jul-pengar som bekostar dem.

Om man har misslyckats med marknadsföringen kan inte jag svara på, men det stämmer antagligen eftersom jag inte har sett någon marknadsföring av kampanjen. Alls.
  • Jennie med ie

Det är nästan imponerande att lyckas missa att man med "för att barnen inte ska få sin tillvaro förstörd - ta en vit jul" menar just att man ska vara helnykter. Nästan lika imponerande att läsa på kring kampanjen och ändå lyckas missa alla "inte en droppe - allt annat är förkastligt"-uttalanden från både dess officiella ambassadörer och från kampanjens anhängare.

• Tyrfing
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-03 16:12:08 följande:
    Det är ju IOGT-NTO som står bakom kampanjen, klart de vill att folk ska vara nyktra även om de predikar för de mer eller mindre redan frälsta. Varje underskrift genererar en krona även om du inte skänker pengar. Pengarna går till att arrangera aktiviteter för barn, men med tanke på hur pass få som ändå skriver under antar jag att det inte enbart är vit jul-pengar som bekostar dem.

Om man har misslyckats med marknadsföringen kan inte jag svara på, men det stämmer antagligen eftersom jag inte har sett någon marknadsföring av kampanjen. Alls.
    Ja, det är fint med 1 kr per underskrift. Men de går miste om massor av pengar eftersom det inte kommer fram att det pågår en insamling. Det framkommer inte ens att man anordnar aktiviteter för utsatta barn och ungdomar! Om syftet verkligen är att hjälpa barn och ungdomar så har de misslyckats.

Det är väldigt uppenbart att det är nykterheten de är ute efter.  Samt samla kontaktuppgifter för att skicka riktad reklam. 

Jag har bland annat sett sett Kitty i media. Men jag tror främst de har satsat på marknadsföring i sociala medier. Det är både gratis och så utsätts man för lite grupptryck utöver kampanjens mål att ge en dåligt samvete. 
  • EnAnonumius

Nästa år tänker jag stötta kampanjen även om jag inte tänker ta en vit jul själv. smile1.gif Detsamma gäller för midsommar ifall de kampanjar även då. Det kommer ju inte att heta "vit jul" då, så vi får väl hålla ögonen öppna.
    Ja och syftet nu är att samla in pengar så misslyckas de med att förmedla detta på kampanjaffischen.

Hur osannolikt det kanske låter för många så finns de folk som inte vet hur internet och dator funkar. Och inte ha smartphones.

Hur otroligt svårt ÄR det att lägga med infon på kampanjaffischen att ge lite info om att de behöver en pengagåva och kanske slänga med ett pg-nummer med på affischen?

Det man ser på deras s.k "kampanjaffisch"  är en mästrande uppfostrande tonfall om att man skall göra "julen till barnens" samtidigt som de ger skulden till folk på generellbasis.

Som jag skrev diplomatiskt förut om kampanjen:

"Missriktad snällhet som inte gör ett skit i praktiken".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tyrfing
    EnAnonumius skrev 2016-01-03 16:39:23 följande:
    Ja och syftet nu är att samla in pengar så misslyckas de med att förmedla detta på kampanjaffischen.

Hur osannolikt det kanske låter för många så finns de folk som inte vet hur internet och dator funkar. Och inte ha smartphones.

Hur otroligt svårt ÄR det att lägga med infon på kampanjaffischen att ge lite info om att de behöver en pengagåva och kanske slänga med ett pg-nummer med på affischen?

Det man ser på deras s.k "kampanjaffisch"  är en mästrande uppfostrande tonfall om att man skall göra "julen till barnens" samtidigt som de ger skulden till folk på generellbasis.

Som jag skrev diplomatiskt förut om kampanjen:

"Missriktad snällhet som inte gör ett skit i praktiken".

Och de som inte är intresserade av att skriva under nåt går knappast in på hemsidan. Många "måttligt berusade", inklusive mig själv, skulle kunna skänka pengar trots att vi inte är nyktra på julafton. 
Svar på tråden Ta en vit jul i år