• Anonym (Varför inte?)

Ta en vit jul i år

Varje år samma sak, vuxna som tycker att deras rätt att dricka sprit, öl och vin går före barnens välbefinnande! Hur tänker man då egentligen?

Just nu pågår en kampanj bland annat på fejan om just detta. Varför inte ta en vit jul i år trots att det inte är snö?
  • Svar på tråden Ta en vit jul i år
  • Anonym (varför provocerar det??)
    EnAnonumius skrev 2016-01-03 16:39:23 följande:
    Som jag skrev diplomatiskt förut om kampanjen:

"Missriktad snällhet som inte gör ett skit i praktiken".
    Men det stämmer ju inte riktigt, för i praktiken har ju en massa aktiviteter arrangerats som barn har kunnat delta i.
  • Tyrfing
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-03 19:16:54 följande:
    Men det stämmer ju inte riktigt, för i praktiken har ju en massa aktiviteter arrangerats som barn har kunnat delta i.
    Så barnen har fått mindre ont i magen på julafton pga att IOGT-NTO har haft några arrangemang? För budskapet i kampanjen är ju att barnen ska få en bra julafton, eller hur?

På vilket sätt bidrar Svenssons vita jul till detta bortsett från den ynka kronan? Hade det inte varit bättre att få en hundring eller två från Svensson? Det hade räckt med att 300 personer hade gett 100 kr var för att samla in lika mycket som underskriftskronan. En lyckad kampanj hade nått betydligt fler än 300 personer. 
  • EnAnonumius
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-03 19:16:54 följande:
    Jopp det stämmer faktiskt helt det utlåtandet. "Missriktad snällhet som inte gör ett skit i praktiken".

Det är bara så smaklöst på alla plan att man mästra fostrande att tvinga in folket i tänket "och göra JULEN till barnens" och man blir skuldbelagd oavsett om man är nykterist, alkoholist eller dem kan dricka en styck öl till maten och håller sig till kaffe och läsk resten av dagen.

Detta är just en "vit jul" kampanj, tre dagar om året. Vad gör det i praktiken på sikt?  Inte ett skit.

De andra 362 dagarna så gör man ju inga olika speciella kampanjer i från IOGT-NTO och har namnunderskrifter, med att man bindande ger en krona till dem för att skapa roliga aktiviteter för barn till alkoholiserade föräldrar. 

För mig är det tragiskt att barn inte har större värde än så, än att man skall bara satsa på dem via kampanjer bara vid jul så de endast vid jul kan få lite roliga aktiviteter att gå på.

Som sagt missriktad snällhet som inte gör ett skit i praktiken.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
    EnAnonumius skrev 2016-01-03 23:54:16 följande:
    Jopp det stämmer faktiskt helt det utlåtandet. "Missriktad snällhet som inte gör ett skit i praktiken".

Det är bara så smaklöst på alla plan att man mästra fostrande att tvinga in folket i tänket "och göra JULEN till barnens" och man blir skuldbelagd oavsett om man är nykterist, alkoholist eller dem kan dricka en styck öl till maten och håller sig till kaffe och läsk resten av dagen.

Detta är just en "vit jul" kampanj, tre dagar om året. Vad gör det i praktiken på sikt?  Inte ett skit.

De andra 362 dagarna så gör man ju inga olika speciella kampanjer i från IOGT-NTO och har namnunderskrifter, med att man bindande ger en krona till dem för att skapa roliga aktiviteter för barn till alkoholiserade föräldrar. 

För mig är det tragiskt att barn inte har större värde än så, än att man skall bara satsa på dem via kampanjer bara vid jul så de endast vid jul kan få lite roliga aktiviteter att gå på.

Som sagt missriktad snällhet som inte gör ett skit i praktiken.
    Sammanfattningsvis är en kampanj vid juletid för mycket, men ingen kampanj under resten av året för lite. Allt eller inget är vad som räknas med andra ord? Och ett konstant "var nykter för barnens skull"-kampanjande skulle inte vara lika skuldbeläggande? Eller det bästa kanske vore att vi la ner hela skiten, dvs IOGT-NTO? Vem har ansvar för att göra någonting för barn till alkoholiserade föräldrar, och vad gör du själv för dem?
  • Tyrfing

Jag förstår att jag kanske framstår som en militant ölpimplare. (Vad är motsatsen till nykterist?) 

Faktum är att jag har gått ut på krogen fler gången nykter än onykter. Jag dricker inte så mycket att jag tappar kontrollen, får minnesluckor eller får baksmälla osv. Jag har vänner inom IOGT-NTO som jag har firat nyår, midsommar och bröllop nykter med. Jag ser inget måste i att dricka på (stor)helger osv, men däremot motsäger jag mig den här kampanjen i dess (urusla) utformning. 

Sedan ett antal år tillbaka diskuterar vi inte dessa samhällsfrågor med våra nykteristvänner, väldigt aktiva inom IOGT-NTO. Han, i synnerhet, tappar temperamentet totalt så fort man närmar sig ämnet. Där kan man prata om personlighetsförändring och att barn (hans och våra) får ont i magen, det krävs absolut ingen alkohol för det. Jag säger inte att alla nykterister är sådana, men jag vill bara redogöra för mina erfarenheter. Jag har ändå med årens lopp fått viss insyn i organisationen (rätt högt upp må jag säga)  

Jag återkommer med en noggrannare redogörelse för allt som är fel i kampanjen (annonsen i trådstarten). 

Tyrfing skrev 2016-01-04 01:03:35 följande:

Jag förstår att jag kanske framstår som en militant ölpimplare. (Vad är motsatsen till nykterist?) 

Det finns väl ingen motsats till nykterist? Nykteristen är väl den ena ytterkanten på en skala mellan nykter och typ ständigt marinerad. Jag är inte heller nykterist, för att reda ut det missförståndet (?). Tack och lov ser de flesta av oss flera toner i grått mellan svart och vitt.
  • Tyrfing
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-04 01:09:24 följande:
    Det finns väl ingen motsats till nykterist? Nykteristen är väl den ena ytterkanten på en skala mellan nykter och typ ständigt marinerad. Jag är inte heller nykterist, för att reda ut det missförståndet (?). Tack och lov ser de flesta av oss flera toner i grått mellan svart och vitt.
    Glömde ett Ofta i debatter brukar motpoler ställas mot varandra, men det gick inte att hitta nån vettig term här.  
  • EnAnonumius
    Tyrfing skrev 2016-01-03 16:47:12 följande:
    Och de som inte är intresserade av att skriva under nåt går knappast in på hemsidan. Många "måttligt berusade", inklusive mig själv, skulle kunna skänka pengar trots att vi inte är nyktra på julafton. 
    Precis.

• EnAnonumius
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-04 00:01:28 följande:
    Sammanfattningsvis är en kampanj vid juletid för mycket, men ingen kampanj under resten av året för lite. Allt eller inget är vad som räknas med andra ord? Och ett konstant "var nykter för barnens skull"-kampanjande skulle inte vara lika skuldbeläggande? Eller det bästa kanske vore att vi la ner hela skiten, dvs IOGT-NTO? Vem har ansvar för att göra någonting för barn till alkoholiserade föräldrar, och vad gör du själv för dem?
    Vad gör DU för att hjälpa barnen?

Det är ju du som tjatar om hur förfärlig kampanjen är.
    Men du har ju inte suttit och sagt ett endaste ord om huruvida du har deltagit i denna kampanj som du sitter och lovordar.
    Du har inte sagt ett smack om huruvida du har "skrivit under" med den där "bindande kronan".
    Ja jag har läst ALLA dina inlägg i denna tråden. Så VEM är du att ställa denna typen av fråga till dem som ifrågasätter kampanjen?  

Utger man sig för att tänka på barnen som lever med alkoholiserade föräldrar så anser jag att det är fel att skita i dem alla andra dagar på åren. 

Vad GÖR du för barnen till alkoholiserade föräldrar på daglig basis? Då det är ju du som lovordar kampanjen.
    Eller är du den hycklaren som klappar dig på axeln och säger; nu har jag varit duktig som tänkt på barnen för det är ju jul, nu behöver jag inte tänka på dem något mer resten av åren?

Svar på tråden Ta en vit jul i år