• bo50

Portionsstorlek 4 månader

Milleman skrev 2015-12-31 00:33:48 följande:

Vår son hade reflux och vi blev ombedda att byta ut "hela" mål ersättning mot gröt, alltså inte en full portion som en 6-månaders äter men ändå motsvarande ersättningen från att han var 3 månader.

Han var absolut inte 6 månader gammal när han åt en halv burk mat :)

• bo50
    Sommar15 skrev 2015-12-31 15:32:30 följande:

Tack för de bra tips jag fått. Kommer fasa ut amning till ersättning så jag slipper den stressen.

Men tar fortfarande tacksamt emot bra tips på hur jag kan ge så små mängder utan att behöva slänga en massa burkmat eller laga egen!

Du köper några burkmatsburkar åt gången och lägger innehåll åt gången som går åt till barnet.

Resterande som blir kvar kan du lägga i små tättslutande burkar som du förvarar i kylskåpet.
  • bo50
    Natulcien skrev 2016-01-01 11:34:22 följande:

Nej, varför skulle det vara fel? Hur menar du? Vad har har blandningen av grötar med den här diskussionen att göra?

Det är när din sköterska rekommenderar att ni ska börja byta ut hela mål vid 4 månader som hon är ute och cyklar och frångår rekommendationen. Men vill ni gå på det så gör det. Alla gör ju som de vill.

• bo50
    Natulcien skrev 2016-01-01 14:13:06 följande:

Man behöver inte ha produkterna hemma. Innehållsförteckning finns att hitta på nätet...

• bo50
    Natulcien skrev 2016-01-01 15:21:13 följande:

Nejdå. Oroa dig inte.

Jag köpte inte 4 månaders gröt vid 7 månader, utan gröt för 6 månader. Men den slängde jag ju inte bara för att han var 7 eller 8 månader utan vi gjorde slut på förpackningen.

Han åt nämligen inte enbart gröt utan fick även bröstmjölk och andra smakportioner i den åldern. Gröten är en så liten del av det totala näringsintaget så man behöver inte vara rädd bara för att bebisen råkar vara ett par månader över åldern på paketet. Det är vad jag menar. Han fick även 1-årsvälling när han var 2 år eftersom vällingarna från 2 år inte var naturella. Men även då var vällingen en så liten del av den totala dagskonsumtionen att det gick alldeles lysande.

Begriper du verkligen inte att alla barn fungerar inte på samma sätt som dina barn?
  • bo50
    Kvinna30plus skrev 2016-01-02 16:45:24 följande:

Du är en sådan människa som verkligen inte kan ge sig utan att vända å vrida å anta till att få det som du vill? VISA MIG NU FAKTA å dina forskning som visar att det är skadligt med smaksensationer! Du har inte bevisat någonting. Du har inte ens tagit reda på orsak å bakgrund för de råd vi har. Kan du inte göra det först tack!

Det blir nog svårt för henne att kunna backa upp något som inte ens Livsmedelsverket själva står bakom.
  • bo50
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 12:05:55 följande:

Precis! Och det blir inte för mycket att ge bebisgröt heller om man ger portionen som står. Nu får du nog inte i en enda bebis hela portionen första ggn, eller ens smakportionen (visst finns garanterat undantag) så det blir ju en upptrappning bebisen styr upp till den portion som finns som dosering. Att ge större portion än vad paketet föreskriver innan bebis är 6 månader finns väl ingen vits...Men återigen blir det inte för mkt utefter de rekommendationerna vi har eftersom gröten är sammansatt efter våra krav/ rekommendationer.

• bo50
    Mooomin skrev 2016-01-03 20:17:57 följande:

Jo, de som börjar ge för mycket, för tidigt..

Fast det är i varje fall ingen här i tråden som förespråkar att börja ge för mycket,för tidigt.

Livsmedelsverket själva går endast ut rekommendationer som egentligen inte har någon vetenskaplig grund (barn är olika)
  • bo50
    Natulcien skrev 2016-01-03 21:11:07 följande:

Och här kan du läsa lite mer om just glutenintroduktionen och nya forskningsrön:

laternamedica.se/ny-forskning-om-glutenintroduktion-och-celiaki-motsager-livsmedelsverkets-rad/

På den sidan du just länkade till framgång det att risken att barnet drabbas av glutenintolerans är inte beroende av när barnet introduceras livsmedel som innehåller gluten.

En korrekt slutsats av detta att var föräldrar får prova sig fram vad som fungerar bäst för deras barn i den takt som deras barn klarar.
  • bo50
    Natulcien skrev 2016-01-03 21:52:42 följande:
    Är det ordet 'tilläggskost' som ställer till det, och gör att du missförstår texten?

Jag ska förklara.

Det står att det kan medföra negativa effekter om man inte introducerar "tilläggskost" vid 26 månaders ålder. Och tilläggskost betyder alltså allt som inte är bröstmjölk/ersättning, d.v.s. att man fortsätter ge enbart bröstmjölk/ersättning efter 6 månader.

Jag började med smakportioner vid 6 månader och runt 7 månader introducerade jag gluten - i skydd av amningen, helt enligt rekommendationerna.
    Du begriper fortfarande inte  i länken du länkade till i ditt inlägg 172 i tråden står det att amning av barnet påverkar inte hur vida barnet riskerar att drabbas av glutenintolerans (barnets risk att drabbas av glutenintolerans är inte beroende av det samt är heller inte beroende av vid vilken åldern barnet introduceras mat som innehåller gluten)

WHO:S rekommendationer gällande amning gäller i U-länder (där tillgången till rent vatten är väldigt begränsat)

Här i Sverige anses det vara upp till var föräldrar.
  • bo50
    Mooomin skrev 2016-01-03 23:34:03 följande:

Jag "märker inte ord". Hur ska jag veta att du skrev fel? Varför så aggressiv? Vad är det ni gett från 3 månader då?

Jo, det gör dom. Livsmedelsverket rekommenderar smaksensationer (dessa är inte ens "nödvändiga") från tidigast 4 månader. Inte smakportioner. Det är från 6 månader. Rekommendationen mao.

Som det redan har påtalats i tråden rätt många gånger nu är Livsmedelsverkets rekommendationer just rekommendationer och inget annat.

Livmedelsverket är noga med att poängtera att alla barn är olika.det finns alltså inget rätt eller fel så länge barnet ej tar skada.

• bo50
    Mooomin skrev 2016-01-04 00:08:23 följande:

Ts frågade väl vad som var lämplig portionsstorlek? Och det är just det vi diskuterar. Smaksensation är lämplig portionsstorlek vid 4 månader. Slick på fingret, kryddmått..

"Ca 6 månader" kan iaf aldrig bli 4... Så smakportion är lite tidigt. Om man vill följa rekommendationer. Vilket du inte vill, och det gör du som du vill.. Men du har skrivit väldigt osammanhängande och tycks vilja läsa in en massa i livsmedelsverkets råd, som faktiskt inte står där. Och du ändrar dig lite för varje inlägg, så jag blir förvirrad av det du skriver, ja..

För mig är inte "ca 6 månader", 5 månader. Att det kanske kan diffa med nån vecka, ja, men inte en månad, definitivt inte 2.

Ts frågade eftersom hon hört så olika. Folk här har försökt berätta vad livsmedelsverket säger. Du och några till tror på "friare/tidigare" introducering, och då får inte vi som för säkerhets skull vill följa dessa rekommendationer (som det ligger en hel del forskning bakom) vara med och diskutera för att vi är nån sorts motståndare till att introducera mat!?

Varför är det fel att vilja vara försiktig och inte riskera barnets mages välmående? Jag ska introducera SMAKSENSATIONER, slick på fingret, från mellan 4-6 månader. Men inte smakportioner..

Och eftersom du redan sagt att jag märker ord, vilket jag inte gjorde då, men då gör jag det nu när jag har chansen.

Heter barnet "Bebis"? Annars heter det "bebisen" eller "min bebis", när man pratar om sin bebis.

För jag vet inte hur många gånger nu:

Livsmedelsverkets rekommendationer är inget annat än just rekommendationer.

När Livsmedelsverket går ut med rekommendationer på t.ex sin hemsida är dom noga med att poängtera det jag beskrev ovan.

Du får helt enkelt lita på att Kvinna30plus ger sitt barn den föda som passar denne bäst.
  • bo50
    Mooomin skrev 2016-01-04 00:08:23 följande:

Ts frågade väl vad som var lämplig portionsstorlek? Och det är just det vi diskuterar. Smaksensation är lämplig portionsstorlek vid 4 månader. Slick på fingret, kryddmått..

"Ca 6 månader" kan iaf aldrig bli 4... Så smakportion är lite tidigt. Om man vill följa rekommendationer. Vilket du inte vill, och det gör du som du vill.. Men du har skrivit väldigt osammanhängande och tycks vilja läsa in en massa i livsmedelsverkets råd, som faktiskt inte står där. Och du ändrar dig lite för varje inlägg, så jag blir förvirrad av det du skriver, ja..

För mig är inte "ca 6 månader", 5 månader. Att det kanske kan diffa med nån vecka, ja, men inte en månad, definitivt inte 2.

Ts frågade eftersom hon hört så olika. Folk här har försökt berätta vad livsmedelsverket säger. Du och några till tror på "friare/tidigare" introducering, och då får inte vi som för säkerhets skull vill följa dessa rekommendationer (som det ligger en hel del forskning bakom) vara med och diskutera för att vi är nån sorts motståndare till att introducera mat!?

Varför är det fel att vilja vara försiktig och inte riskera barnets mages välmående? Jag ska introducera SMAKSENSATIONER, slick på fingret, från mellan 4-6 månader. Men inte smakportioner..

Och eftersom du redan sagt att jag märker ord, vilket jag inte gjorde då, men då gör jag det nu när jag har chansen.

Heter barnet "Bebis"? Annars heter det "bebisen" eller "min bebis", när man pratar om sin bebis.

Det finns ingen entydig forskning som påvisar att det är skadligt att introducera barn under 6 månader vare sig smakportion eller smaksensation!

Livsmedelsverkets rekommendationer är enbart rekommendationer (man bör ej se dom som generella sådana-då alla barn är olika )
  • bo50
    Mooomin skrev 2016-01-04 00:26:39 följande:

Absolut, men väldigt många gör saker utan att ta reda på tillräckligt.

Att 6 månader blir 4 köper jag inte. Eller att 8 månader blir 6.. Så generella tror jag inte att dom är faktiskt. Men självklart gör alla som de vill. Och man får ju fortfarande diskutera och ha en egen ståndpunkt. Även om det "bara är rekommendationer". Det är bättre att följa dom än chansa, tänker jag. Det är ju inte på måfå de rekommenderar, det ligger ändå mycket forskning bakom. Då vet jag iaf att jag gjort det jag kunnat, ifall nåt skulle visa sig "fela" i framtiden. Hade jag inte följt rekommendationerna och så skulle något "fela", så skulle jag ha jättedåligt samvete och klandra mig själv. Sån är jag.

Så länge inte barnet tar skada av att introduceras smakportioner/smaksensationer innan 6 månaders ålder är det ingen fara.

Du får hemskt gärna "ha en egen ståndpunkt" gällande vid vilken ålder det "är lagom" att introducera smakportioner/smaksensationer.
  • bo50
    Kvinna30plus skrev 2016-01-04 00:43:14 följande:
    Ingen av oss chansar här inne, det är det du fått om bakfoten....
    Exakt!
  • bo50
    Mooomin skrev 2016-01-04 00:58:55 följande:

Jag skrev ju att för mig är det att chansa. Jag accepterar att vi tycker olika. Gillar bara inte när någon säger att jag inte får vara med och diskutera för det. Men som du vill. Jag lämnar tråden. :)

Vem är det som har sagt att du inte får vara med och diskutera?

För min del får du absolut vara med och göra det!
  • bo50
    Natulcien skrev 2016-01-04 16:02:58 följande:
    Visst är det bara rekommendationer. Men det är inga random rekommendationer, utan de är ju baserade på den senaste forskningen, vilket ger lite mer tyngd än om man lyssnar på en BVC-sköterskas personliga teorier eller sin mammas erfarenheter eller någon vän. Men där gör ju alla som de vill.
    bo50 skrev 2016-01-04 00:32:58 följande:
    Så länge inte barnet tar skada av att introduceras smakportioner/smaksensationer innan 6 månaders ålder är det ingen fara.
    Så är det såklart. Problemet här kan ju dock vara att det är inte alltid man ser direkt om någon skada är skedd, utan sånt kan ju visa sig senare i livet.
    Och hur man ställer sig till det är ju individuellt.
    Så länge man lyssnar på sitt barn (precis som kvinna30plus redan har tagit upp) är det ingen fara att introducera sitt barn smakportioner/smaksensationer tidigare än 6 månaders ålder.

Det är inte alltid som det fungerar att amma sitt barn/att ge sitt barn ersättning -då är det ju tur att det finns alternativa bra möjligheter för barnet att få i sig näring.

Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader