Mooomin skrev 2016-01-04 00:08:23 följande:
Ts frågade väl vad som var lämplig portionsstorlek? Och det är just det vi diskuterar. Smaksensation är lämplig portionsstorlek vid 4 månader. Slick på fingret, kryddmått..
"Ca 6 månader" kan iaf aldrig bli 4... Så smakportion är lite tidigt. Om man vill följa rekommendationer. Vilket du inte vill, och det gör du som du vill.. Men du har skrivit väldigt osammanhängande och tycks vilja läsa in en massa i livsmedelsverkets råd, som faktiskt inte står där. Och du ändrar dig lite för varje inlägg, så jag blir förvirrad av det du skriver, ja..
För mig är inte "ca 6 månader", 5 månader. Att det kanske kan diffa med nån vecka, ja, men inte en månad, definitivt inte 2.
Ts frågade eftersom hon hört så olika. Folk här har försökt berätta vad livsmedelsverket säger. Du och några till tror på "friare/tidigare" introducering, och då får inte vi som för säkerhets skull vill följa dessa rekommendationer (som det ligger en hel del forskning bakom) vara med och diskutera för att vi är nån sorts motståndare till att introducera mat!?
Varför är det fel att vilja vara försiktig och inte riskera barnets mages välmående? Jag ska introducera SMAKSENSATIONER, slick på fingret, från mellan 4-6 månader. Men inte smakportioner..
Och eftersom du redan sagt att jag märker ord, vilket jag inte gjorde då, men då gör jag det nu när jag har chansen.
Heter barnet "Bebis"? Annars heter det "bebisen" eller "min bebis", när man pratar om sin bebis.
För jag vet inte hur många gånger nu:
Livsmedelsverkets rekommendationer är inget annat än just rekommendationer.
När Livsmedelsverket går ut med rekommendationer på t.ex sin hemsida är dom noga med att poängtera det jag beskrev ovan.
Du får helt enkelt lita på att Kvinna30plus ger sitt barn den föda som passar denne bäst.