• pigglet

Portionsstorlek 4 månader

De som tillverkar gröten vill sälja. Deras ENDA syfte är faktiskt att sälja. De har ett intresse av att man börjar ge bebisar deras produkt, så tidigt som möjligt och i så stor mängd som möjligt.

För mig känns det smartare att följa livsmedelsverkets rekommendationer. De har som uppgift att sammanställa all forskning som ges ut och utifrån detta göra rekommendationer. Eftersom det hela tiden forskas kring mat så kommer rekommendationerna att ändras om något nytt framkommer, tex så ändrades för 12 år sedan rekommendationen att man skulle vänta med smakportioner tills bebisen är 6 månader.
    Från 4 månader kan man, om man vill, ge smaksensationer, dvs typ en slick från fingret.
    Från 6 månader är det smakportioner, man börjar med någon tesked och ökar sakta mängden.
    Vid 10-12 månader börjar det handla om sådan mängd att man byter ut de flesta målen. Fram till dess är det alltså bröstmjölk eller ersättning som gäller i huvudsak.

• pigglet
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 22:31:15 följande:
    Fast doseringen på gröten är ju just inte små smakprov. Näringsmässigt (kalorier fett etc ) motsvarar en portion gröt samma som ett mål ersättning till 4 månaders. Och så skulle jag inte ge vanligt mat. Eller vad menar du?
    Nej, det är inte samma. Jämför näringsinnehållet så ser du att det finns skillnader på ersättning och gröt/välling.
  • pigglet

Att råden tidigare var att börja vid 3 månader - hur länge sedan är det?

Vet att på 1970-talet (40 år sedan!) var rådet att börja ge saft vid 2 månader. Inget som någon gör idag, tänker jag?

Vet inte när rekommendationerna ändrades sedan, men redan  för 14 år sedan var det att man skulle börja med smakportioner vid 4 månader. Någon tesked alltså. Och att gluten skulle introduceras medan man ammade, att suga på ett kex ibland räckte. Samma med gluten idag, tror jag?

Råden ändrades till att vänta med smakportioner till 6 månader för över 12 år sedan. Anledningen, som jag förstått det, var att folk för snabbt började ge för stora mängder mat/gröt/välling och förmodligen fick det negativa konsekvenser eftersom man, utifrån forskning, valde att senarelägga smakportionerna.

För de som inte vill vänta, utan vill ge bebisen annat att smaka på, introducerades begreppet smaksensation. Alltså så liten mängd att det bara handlar om att slicka på fingret. Ev skulle detta kunna vara smart, eftersom viss forskning pekar på ett "smakfönster" vid 4 månader då bebisen kan vara mer positivt inställd till olika smaker, men det är ingen entydig forskning som jag förstått det.

• pigglet
    https://sagogrynet.wordpress.com/2011/09/30/vad-sager-livsmedelsverket/
    En bit ner:" ? Aktuell forskning visar att det inte är en nackdel, men inte heller någon fördel, om barnet får smaka små, små mängder mat från tidigast fyra månaders ålder."

Alltså: Ingen nackdel, eller fördel, med smaksensationer vid ¨TIDIGAST 4 månader. För barnets välmående spelar det ingen roll, men vi pratar då om en slick. Tidigast vid 5 månader.

Orsaken till att SLV ändrade sina rekommendationer är alltså, enligt dem själva, att folk ändå inte kunde hålla sig från att ge små bebisar på 4 månader mat. Därför öppnade de upp för att ge en slick redan från 4 månader.
    Strategin är minst sagt underlig, enligt mig, och funkar inte heller eftersom många likafullt börjar ge puré/välling/gröt för tidigt.

http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/spadbarn/
    "En del barn blir tidigt intresserade av mat. Tidigast från fyra månaders ålder kan du låta barnet få smaka små prov av vanlig mat, så länge det är så små mängder att de inte konkurrerar med amningen."

Det citat som kvinna30plus använder sig av kommer senare i texten, när det handlar om mat från 6 månader. Där stämmer det att man kan gå olika snabbt fram osv.

Angående gluten:
    "Om barnet får små mängder gluten medan det fortfarande ammas minskar risken för att barnet ska bli glutenintolerant. Senast vid sex månader, och tidigast från fyra månader, bör du därför börja ge barnet lite mat med gluten. Gluten finns i mat som innehåller vete, korn och råg. Däremot finns det bara lite gluten i havre.

Du kan till exempel låta barnet få smaka en liten munsbit vitt bröd eller smörgåsrån eller en liten sked gröt eller välling några gånger i veckan. Om du ger välling i flaska blir det lätt för stora mängder gluten. Efter sex månader kan du långsamt öka mängden."

Alltså: ingen gluten innan 4 månader. Sedan en liten smakbit några gånger i veckan. Från 6 månader kan man långsamt öka mängden.

Men diskussionen börjar kännas rätt uttjatad nu? Vi får väl enas om att vi gör olika. Vill man absolut, trots att det gå mot rekommendationerna, börja tidigare eller ge större mängd så finns det ingen lag som förbjuder det.

• pigglet

Äh, kan inte låta bli att skriva ett inlägg till... knasigt!

Det här du upprepar om att just pulvergröten skulle vara undantaget när det gäller mat till 4 månaders och bvc:s rekommendationer - varifrån får du att gröten skulle ha en annan ställning? Jag är rätt påläst ändå, och har aldrig stött på det tidigare? Att om bvc rekommenderar puré eller hemkokt gröt för en 4-månaders så går de emot SLV, men om det är köpesgröt så är det ok?

Är det för att den på förpackningen är just från 4 månader? Det finns väl annan mat som också har det, tex juicer, grönsakspuréer osv? Likafullt är SLVs rekommendation att inte ge smakportioner innan 6 månader.

Att det finns barnmat som enligt tillverkaren är från 4 månader innebär inte att SLV rekommenderar det, eller? Det finns ju mycket mat, snacks och godis som säljs i affärerna, inte alls för att livsmedelsverket rekommenderar det utan för att folk själva får ta ställning till att äta det / ge till sina barn, utifrån sin eventuella kunskap eller brist på den.

• pigglet

Sedan tror jag kanske att du missar hur rekommendationerna har varit. När det var 3 månader som gällde, det vet jag inte. Enligt min mamma var det 2 månader på 70-talet. Sedan skriver du att det ändrades på 80-talet, jag antar att det var till smakportioner vid tidigast 4 månader då, som sedan gällde till 2003 när de ändrade till 6 månader.

Nu har jag ingen källa, men så vitt jag vet så ändrades det till 6 månader pga hälsoproblem hos bebisarna? En teori om varför glutenallergi var så vanligt, förstoppning, magproblem? Jag känner mig helt övertygad om att de sköt på gränsen 2 månader pga forskning som visade att det skulle vara bättre.

Sedan, 2011, gick de alltså tillbaks till att man om man ville kunde låta barnet få en slick av mat vid 4 månader, orsaken var att varken bvc eller föräldrar följde rekommendationerna. Alltså att man skulle hålla sig helt borta från mat (och gröt också, naturligtvis, eftersom det aldrig gjorts skillnad på mat/gröt/välling) till 6 månader. Inget nytt under solen alltså, fortfarande ska man vänta med mat till 6 månader, men vill man kan bebisen få ta sig en slick från tidigast 4 månader eftersom det verkar vara viktigt för föräldrar (och bvc).

• pigglet
    Natulcien skrev 2016-01-03 15:06:45 följande:
    Man kan väl helt enkelt dra slutsatsen att Semper och Nestlé har lyckats med sin marknadsföring. Så fort Livsmedelsverket skriver att man kan ge små smakprov från 4 månader så producerar de omedelbart massor av barnmat; puréer, juicer och grötar som de märker "4 månader" för att få folk att mata sina barn, och vips litar folk mer på Sempers mängdråd istället för Livsmedelsverkets. De kommersiella krafterna är starka...
    Produkterna finns kvar från det att rekommendationerna var att börja med smakportioner vid 4 månader, de har aldrig tagits bort, inte ens när rekommendationerna var att absolut inte ge något alls innan 6 månader.
    Det var samma gröt/puré/juice som fanns då, när jag fick första barnet 2002. Och företagen har ju inget intresse att ta bort produkterna, de vill ju så tidigt som möjligt få folk att börja köpa just deras produkter.

Antar att de börjar skicka ut reklam och smakprover när ens bebis närmar sig 3-4 månader. Det gäller ju att vara först, så inte konkurrenterna snor kunderna.
Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader