Inlägg från: Kvinna30plus |Visa alla inlägg
  • Kvinna30plus

Portionsstorlek 4 månader

minerva123 skrev 2016-01-03 11:23:10 följande:

Du verkar ha en riktig hang up på det här med mjölkbaserad gröt. Sempers bästa kund gissar jag? Okej, men vi tar det en gång till då.

Basen i vissa grötar är mjölkpulver. Basen i bröstmjölksersättning är mjölkpulver. Så långt är vi överens. Jag anser däremot att man ska ta fasta på SKILLNADERNA mellan gröt och ersättning - dvs att gröt innehåller 30% eller mer av spannmål och ris. Du verkar inte tycka att det spelats stor roll eftersom basen är mjölk. Där tycket vi olika.

Eftersom man före 6 månaders ålder endast rekommenderas ge smaksensationer (slick på fingret, ett kryddmått) så anser jag att en slick från lite köttfärssås är lika bra som att ge en slick från mjölkbaserad köpegröt. Ett kryddmått är så lite så det spelar ingen roll om köpegröten är mjölkbaserad eller inte. Hänger du med i hur jag resonerar?

Ger man babygröt för att introducera gluten så handlar det fortfarande bara om ett par skedar , dvs mjölkbasen i gröten är fortfarande inte det viktiga. Man kan ju precis som du själv skriver ge lite smörgårån istället och det innehåller ju ingen mjölk alls, men går lika bra det med.

Väljer man däremot att frångå gällande rekommendationer och ge smakportioner (= betydligt störe volymer) av gröt vid 4 månader, ja, då kan en mjölkbaserad gröt väl vara bra.

Ja visst går d lika bra med smörgåsrån, det har jag skrivit flera ggr innan, men gröten är ju anpassad för att det inte ska bli för mycket för bebis. Dessutom innehåller havre väldigt lite gluten än just smörgåsrån å bröd...
  • Kvinna30plus
    minerva123 skrev 2016-01-03 11:58:14 följande:

Men om man följer rekommendationerna om smaksensationer (=slick på fingret, kryddmått) så blir det ju inte för mycket för bebisen även om gröten inte innehöll någon mjölk alls. Eller hur?

Precis! Och det blir inte för mycket att ge bebisgröt heller om man ger portionen som står. Nu får du nog inte i en enda bebis hela portionen första ggn, eller ens smakportionen (visst finns garanterat undantag) så det blir ju en upptrappning bebisen styr upp till den portion som finns som dosering. Att ge större portion än vad paketet föreskriver innan bebis är 6 månader finns väl ingen vits...Men återigen blir det inte för mkt utefter de rekommendationerna vi har eftersom gröten är sammansatt efter våra krav/ rekommendationer.
  • Kvinna30plus
    minerva123 skrev 2016-01-03 12:32:40 följande:

Det är här mina (och andra i tråden) och dina åsikter går isär. Vi är överens om vad Livsmedelsverkets rekommenderar (slick på fingret, kryddmått mellan 4-6 månader och smakportioner efter 6 månader), eller hur? Jag anser att denna rekommendation gäller oavsett vad som råkar stå på ett paket köpegröt! Du verkar anse att eftersom det står 4 månader på paketet så kan du ge en smakportion av gröten till en 4 månaders även om Livsmedelsverket rekommenderar annorlunda. Jag däremot anser att Livsmedelsverkets rekommendation om smaksensation vid 4 månader är överordnat instruktionen på ett paket köpegröt. Om.man kunde ge smakportioner eller fulla portioner gröt till en 4 månaders så skulle ju Livsmedelsverket skriva det, eller hur? "Mellan 4 och 6 månaders rekommenderas smaksensationer (slick på fingret, kryddmått) förutom när det gäller mjölkbaserad köpegröt. Det kan man ge smakportioner eller fulla portioner av". Men det gör de inte eller hur?

Ja men precis där går du å ngr i trådens åsikter å mina å ngr andra i trådens åsikter isär. Jag kommer lägga upp svar från Livsmedelsverket just ang gröte så det blir svart på vitt. Eftersom jag vill rentvå alla BVC sköterskor som får råd just från Livsmedelsverket hur d ska råda i matfrågan. Jag är ju dessutom av åsikten att ge lite mer än enbart en tsk allt eftersom om barnet är intresserad å vill. Det konkurrerar fortfarande inte ut ersättningen å det finns inga belägg på att det är skadligt överhuvudtaget. Rådet från Livsmedelverket finns för folk började mata med mat ist för amma/ ersättning å såg nackdelarna av det. Det gäller inte här hemma hos oss. Livsmedelsverket skriver dessutom att man inte behöver vara orolig om barnet går fortare, eller långsammare fram. Å jag är inte ett dugg orolig. Men jag har aldrig propsat på att du eller ngn annan i tråden behöver va av den åsikten. Men nu är ju uppenbarligen trådskaparen av samma åsikt som mig å därför svarade jag i denna tråden.
  • Kvinna30plus
    minerva123 skrev 2016-01-03 13:23:26 följande:

Let's agree tog disagree. Ja, lägg gärna upp Livsmedelsverkets svar, det ska bli intressant! Hur formulerade du frågan till dem?

Jag kan lägga upp både fråga å svar om du nu tror att det blir olika svar beroende på hur frågan ....men ja vet ju inte hur lång tid d tar nu är det ju helg å dom får väl massor m frågor så det får vara lite tålamod helt enkelt ;)
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-03 10:50:03 följande:

Jag tror att det ligger mycket i det.

Och om det dessutom är så att A läser texten, tolkar och berättar för B som i sin tur berättar för C så blir det som viskningsleken. Till slut handlar det om något helt annat än ursprungstexten.

Du domderar som bara den att du följer Livsmedelsverkets råd till punkt å pricka på dagen å de som inte gör det gör fel, varför började du inte med gluten SENAST vid 6 månade för då. Du vet väl att de skrivit senast i sina råd?. Jag läser i andra trådar att du började först vid 7 månader. Varför följer du inte Livsmedelsverkets råd? Jag antar att du gjorde ett medvetet val efter vad du tror på.......
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-03 10:50:03 följande:

Jag tror att det ligger mycket i det.

Och om det dessutom är så att A läser texten, tolkar och berättar för B som i sin tur berättar för C så blir det som viskningsleken. Till slut handlar det om något helt annat än ursprungstexten.

Hur man kan misstolka ordet senast är dock en gåta för mig! ;)
  • Kvinna30plus
    Rani skrev 2016-01-03 18:56:28 följande:

Poängen med allmänna råd är ju just att folk inte ska hålla på och forska runt själva och lägga till/dra bort ditt och datt. Då blir det ju helt uppenbart fel. Det är denna tråd också ett lysande exampel på.

Fast ingen här experimenterar själva.
  • Kvinna30plus
    minerva123 skrev 2016-01-03 19:00:17 följande:

Ja, så är det. Jag har en 2-åring och en 10-månaders och med bägge har grötproverna börjat droppa in vid 4 månader och vällingproverna vid 6 månader. Mycket rabattkuponger kommer det också.

Aldrig fått ngt smakprov skicka till oss.
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-03 19:22:41 följande:

Där ser man. Jo, deras enda agenda är ju att sälja så mycket som möjligt. Vill minnas att vi fick smakprov hemskickade långt innan det var dags för smakportioner.

Hur var det nu....kan du förklarar varför du medvetet gick emot Livsmedelsverkets råd? Du skriver i tråden att du 'antagit' att det är okej att börja vid 7 månader som först med att introducera gluten. Vad baserar du det på då det klart å tydligt står SENAST 6 månader? Varför håller du på å exprementerar så? Du har inte givit någon som helst förklaring till ditt val å göra så. Men ändå prackar du på andra dina vetabästfasoner för du följer minsan Livsmedelsverkets råd på dagen....men uppenbarligen gör du ju inte det. Så förklara nu!
  • Kvinna30plus
    Mooomin skrev 2016-01-03 20:17:57 följande:

Jo, de som börjar ge för mycket, för tidigt..

Är det att exprementerar då det finns miljoner å åter miljoner människor under hur många decennier som fått Börja smaka mat från 3 månader. Förklara hur det kan vara att exprementerar????
Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader