Portionsstorlek 4 månader
Du verkar ha en riktig hang up på det här med mjölkbaserad gröt. Sempers bästa kund gissar jag? Okej, men vi tar det en gång till då.
Basen i vissa grötar är mjölkpulver. Basen i bröstmjölksersättning är mjölkpulver. Så långt är vi överens. Jag anser däremot att man ska ta fasta på SKILLNADERNA mellan gröt och ersättning - dvs att gröt innehåller 30% eller mer av spannmål och ris. Du verkar inte tycka att det spelats stor roll eftersom basen är mjölk. Där tycket vi olika.
Eftersom man före 6 månaders ålder endast rekommenderas ge smaksensationer (slick på fingret, ett kryddmått) så anser jag att en slick från lite köttfärssås är lika bra som att ge en slick från mjölkbaserad köpegröt. Ett kryddmått är så lite så det spelar ingen roll om köpegröten är mjölkbaserad eller inte. Hänger du med i hur jag resonerar?
Ger man babygröt för att introducera gluten så handlar det fortfarande bara om ett par skedar , dvs mjölkbasen i gröten är fortfarande inte det viktiga. Man kan ju precis som du själv skriver ge lite smörgårån istället och det innehåller ju ingen mjölk alls, men går lika bra det med.
Väljer man däremot att frångå gällande rekommendationer och ge smakportioner (= betydligt störe volymer) av gröt vid 4 månader, ja, då kan en mjölkbaserad gröt väl vara bra.