• Sommar15

Portionsstorlek 4 månader

Jag har en bebis som precis blivit fyra månader och har börjat få smakportioner en gång per dag (grönsakspuré av olika slag). Är utomlands nu men tänkte börja med gröt också (för att introducera gluten) när jag är tillbaka i Sverige om en dryg vecka.

Enl BVC så ska man inte ersätta ett mål förrän vid sex månaders ålder, vilket jag är med på. Nu får hon lite puré och sedan amning + ersättning (hon blir inte nöjd på enbart amning). Men hur mycket är en lagom smakportion? Tycker jag läser olika överallt i broschyrer från BVC och på nätet - allt från en liten skål till att doppa fingret i sås liksom. Hon älskar maten hon fått och slukar det glatt och bara gapar efter mer. Har nu begränsat det så att inte magen ska reagera (vilket den inte har) men hon vill ha mer och blir arg när vi slutar mata. Är det ok att öka på?

Till saken hör att jag helst vill sluta amma, i alla fall dagtid. Det är så krångligt och bökigt och hon får ändå flaska efter nästan varje mål så det är bara ett ytterligare moment nu med puré också. Ska jag köra puré+ersättning enbart på dagtid (a la frukost, lunch, middag) och amning+ersättning däremellan? Tycker detta är så svårt med så många olika bud så tar tacksamt emot råd från erfarna mammor!

Amningsfanatiker undanbedes :) ska börja jobba när hon är 9 månader så då senast måste jag ha slutat, men tänker fasa ut allteftersom nu redan.

• Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-02 12:46:27 följande:

Ja, barnet blir nyfiket och man förbreder magen när man börjar med smakportioner. Det är därför man ger smakportioner. Men jag frågade var det står att detta sker bättre och ger mer fördelar om man gör det så tidigt som möjligt? Jag har inte fått något svar på var man kan läsa detta? Vad har du för källa? 

Det som är annorlunda när bebisen är 3 jämfört med 4 månader är naturligtvis barnets mognad. Mycket händer, som sagt, på ett par veckor i den åldern.

Jag orkar snart inte förklara samma sak en gång till. Men okej. Jag har tittat på bakgrunden/ anledningen till varför rekommendationerna ser ut som de gör därefter tagit ställning efter vad jag tycker passar mitt barn bäst. Anledningen till att rekommendationerna ser ut som dom gör är att man inte ska sluta med ammning/ ersättning och därför har man ändrat från 3 till 4 månader då folk började mata sin barn med mat ist för att amma. Jag ser fördelen med att mitt barn tidigt blir intresserad av mat. Hon styr ju givetvis hela tiden takten själv. Hade anledningen till att man ändrat rådet varit för att barnet skulle ta skada av små smaksensationer hade jag troligtvis gjort en annan bedömning. Till å med Livsmedelverket säger ju att det inte går att hugga i sten vid precis fyra månader utan det kan likväl vara tidigare som senare. Återigen måste man ju se till sin bebis vad den vill å hur den mår.
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-02 12:51:47 följande:

Jag har kommenterat det du citerar på Livsmedelsverket tidigare i tråden. Självklart är det individuellt. Man kan börja med små smakprov vid 4 månader och man kan vänta tills 6 månader. Precis som det står. Inget motsägelsefullt i det. 

Nej, de skriver inte att det är farligt för en 3 månaders. Det skriver de inte heller om 1 eller 2 månader gamla bebisar. 

När de rekommenderar 4 månader så måste de ju utgå iffån att folk själva fattar att det inte är jättebra att börja innan dess. Inte ska de väl behöva skriva ut det?

varför börja innan de kan sitta med eller visa intresse? Det skall ju vara ngt positivt!
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-02 13:16:56 följande:
    Jag orkar snart inte förklara samma sak en gång till. Men okej. Jag har tittat på bakgrunden/ anledningen till varför rekommendationerna ser ut som de gör därefter tagit ställning efter vad jag tycker passar mitt barn bäst. Anledningen till att rekommendationerna ser ut som dom gör är att man inte ska sluta med ammning/ ersättning och därför har man ändrat från 3 till 4 månader då folk började mata sin barn med mat ist för att amma. Jag ser fördelen med att mitt barn tidigt blir intresserad av mat. Hon styr ju givetvis hela tiden takten själv. Hade anledningen till att man ändrat rådet varit för att barnet skulle ta skada av små smaksensationer hade jag troligtvis gjort en annan bedömning. Till å med Livsmedelverket säger ju att det inte går att hugga i sten vid precis fyra månader utan det kan likväl vara tidigare som senare. Återigen måste man ju se till sin bebis vad den vill å hur den mår.
    Orkar förklara? Du har ju inte förklarat något alls eller kunnat påvisa din källa.

Men tycker en massa gör du ju. Och det får man. Jag tycker bara inte som du, utan går hellre på vad forskningen kommit fram till.
    Kvinna30plus skrev 2016-01-02 13:29:48 följande:
    varför börja innan de kan sitta med eller visa intresse? Det skall ju vara ngt positivt!
    Exakt. Varför börja så tidigt? 
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-02 14:00:06 följande:

Orkar förklara? Du har ju inte förklarat något alls eller kunnat påvisa din källa.

Men tycker en massa gör du ju. Och det får man. Jag tycker bara inte som du, utan går hellre på vad forskningen kommit fram till.Exakt. Varför börja så tidigt? 

Jag har förklarar vad jag baserar mitt val på. Det är du som inte vill ta till dig och acceptera vad jag baserar det hela på. Du har fortfarande inte kunnat visa att det skulle vara negativt med små smaksensationer. Ja och jag anser att du tycker mycket å dömer andra som är av annan åsikt. Jag har inte dömt någon, det gör däremot du.
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-02 14:00:06 följande:

Men tycker en massa gör du ju. Och det får man. Jag tycker bara inte som du, utan går hellre på vad forskningen kommit fram till.Exakt. Varför börja så tidigt? 

Visa mig den forskningen då som visar att små smaksensationer är dåligt ;)
  • Mooomin

Tarmarna har precis börjat bli mogna och då ska man börja med gluten direkt, det behövs inte mycket forskning för att förstå att det inte är det bästa.. Och alla ger inte "smaksensationer".. Vissa går på smakportioner/byter ut måltider direkt. Så mycket "dumma frågor" man ser bl.a här och på vissa amnings/flaskmatningsgrupper så märker man att sjuuuuuukt många inte läser på alls om hur en bebiskropp eller en kropp över huvud taget fungerar eller läser på om olika näringsämnen, kost, allergier osv, utan ställer sina frågor i forum och får svar som "det går bra, vi har alltid gjort så", osv.. Alla gör som de vill, det kan man inte hjälpa, men hur vågar man chansa undrar jag?

Kvinna30plus skrev 2016-01-02 10:43:34 följande:

och det är helt ok, jag säger väl inget om hur du gör eller att det är fel? dock så kan du ingenstans på livsmedelverkets sida hitta att det är fara för barnets tarm/mage å ge smaksensationer, att dom ändrade från tre till fyra månader var för att folk började ge mat istället för att ammade. lyssna på barnet ist så blir det nog bäst. 

• Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-02 14:07:19 följande:
    Jag har förklarar vad jag baserar mitt val på. Det är du som inte vill ta till dig och acceptera vad jag baserar det hela på. Du har fortfarande inte kunnat visa att det skulle vara negativt med små smaksensationer. Ja och jag anser att du tycker mycket å dömer andra som är av annan åsikt. Jag har inte dömt någon, det gör däremot du.
    Jag accepterar allt. Alla gör som de vill. Jag diskuterar rekommendationerna. Och det jag ville veta var vart man kan läsa att det är bättre och ger fler fördelar att börja med smakportioner/smakprov så tidigt som möjligt. Men jag antar att jag aldrig kommer att få svar på det, för hittills har ju inget framkommit.

Sen har jag inte påstått annat än det som Livsmedelsverket skriver och den källan har jag ju angett. Vad ska jag "påvisa" mer, menar du?
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-02 14:09:53 följande:
    Visa mig den forskningen då som visar att små smaksensationer är dåligt ;)
    Varför ska jag visa det? Jag har inte skrivit ett enda ord om att det är farligt. Det är faktiskt bara du själv som har använt ordet 'farligt', vilket du kan se om du läser om alla inlägg i tråden.
    Det jag har skrivit är att rekommendationen är att man börjar med små, små smakprov vid 4 månader och smakportioner vid 6 månader och sen kan byta ut något mål runt 8 månader. Sen att någon tolkar den informationen/rekommendationen som "dömande" eller "hotfull", det får ju stå för dem. 

Det enda som inte har påvisats i den här tråden är ditt påstående om att det är bättre och ger fler fördelar att börja så tidigt som möjligt....
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-02 14:32:55 följande:

Jag accepterar allt. Alla gör som de vill. Jag diskuterar rekommendationerna. Och det jag ville veta var vart man kan läsa att det är bättre och ger fler fördelar att börja med smakportioner/smakprov så tidigt som möjligt. Men jag antar att jag aldrig kommer att få svar på det, för hittills har ju inget framkommit.

Sen har jag inte påstått annat än det som Livsmedelsverket skriver och den källan har jag ju angett. Vad ska jag "påvisa" mer, menar du?

JAG ser fördelar... Du gör det tydligen inte vad är det att tjafsa om? Men du tänker ju inte på vad bakgrunden till råden är? Du visste ju inte ens det. Du har inte kunnat visa på något annat heller...
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-02 14:36:53 följande:

Varför ska jag visa det? Jag har inte skrivit ett enda ord om att det är farligt. Det är faktiskt bara du själv som har använt ordet 'farligt', vilket du kan se om du läser om alla inlägg i tråden.

Det jag har skrivit är att rekommendationen är att man börjar med små, små smakprov vid 4 månader och smakportioner vid 6 månader och sen kan byta ut något mål runt 8 månader. Sen att någon tolkar den informationen/rekommendationen som "dömande" eller "hotfull", det får ju stå för dem. 

Det enda som inte har påvisats i den här tråden är ditt påstående om att det är bättre och ger fler fördelar att börja så tidigt som möjligt....

Mooomin skrev 2016-01-02 14:22:09 följande:

Tarmarna har precis börjat bli mogna och då ska man börja med gluten direkt, det behövs inte mycket forskning för att förstå att det inte är det bästa.. Och alla ger inte "smaksensationer".. Vissa går på smakportioner/byter ut måltider direkt. Så mycket "dumma frågor" man ser bl.a här och på vissa amnings/flaskmatningsgrupper så märker man att sjuuuuuukt många inte läser på alls om hur en bebiskropp eller en kropp över huvud taget fungerar eller läser på om olika näringsämnen, kost, allergier osv, utan ställer sina frågor i forum och får svar som "det går bra, vi har alltid gjort så", osv.. Alla gör som de vill, det kan man inte hjälpa, men hur vågar man chansa undrar jag?

Å då får vissa byta ut direkt. Jag tycker det är bättre att långsamt över en lång period introducera mat. Det är min åsikt gällande MITT barn, om du tycker annat om ditt barn lägger jag mig inte i.
Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader