Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Portionsstorlek 4 månader

Kvinna30plus skrev 2016-01-01 10:54:58 följande:
    Ja var väl inget nytt. Men du förstår ju inte att gröten är anpassad till bebisar från 4 månader. Hade den inte varit det hade det inte fått säljas här. Om det är gröten du reagerar på att mankan börja byta ut mot ett mål mat?
    Ja det är klart att gröten är anpassad till ålder. Vad har det med saken att göra?
    Det måste ju finnas gröt om man ska kunna ge smakportioner av det. 
    Vi valde också en gröt som var anpassad för åldern när vi började ge smakportioner av gröt vid 7 månaders ålder.
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 11:04:56 följande:
    Men om du då läser på hur mycket man faktiskt ger av den, alltså på förpackningen finns ju instruktioner på hur mycket en portion är som man blandar till samt hur man blandar till smakportion, vi blandade till smakportion å tyckte det var mycket å då var d inte ens en full portion, är det fel det som står på paketet med menar du?
    Nej, varför skulle det vara fel? Hur menar du? Vad har har blandningen av grötar med den här diskussionen att göra?
    Det är när din sköterska rekommenderar att ni ska börja byta ut hela mål vid 4 månader som hon är ute och cyklar och frångår rekommendationen. Men vill ni gå på det så gör det. Alla gör ju som de vill.
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 12:54:32 följande:
    Ja hela mål ett om dan mot gröt som är anpassad för fyramånadersmagar. Du kan inte ge en hel portion plus lika mkt ammning/ersättning iaf inte mitt barn skulle orka det på en å samma gång. Är doseringen på förpackningen då fel frågar jag?
    Varför skulle man ge en hel portion gröt och amning/ersättning? Det handlar ju om att ge smakportion av gröten plus amning/ersättning. Det är den anpassad för.
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 13:07:17 följande:
    VART har jag skrivit att det är samma sak?? Jag skrev basen är d samma...

Ersättning baseras på skummjölkspulver gröten baseras på skummjölk....dvs samma sak
    Fast att basen är densamma säger ju ingenting om det totala näringsinnehållet.
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 13:40:25 följande:
    Men då säger du att rekommendationen på en portionrnssyorlrk som finns på förpackningen är felaktig? För inte ät det bara en smakportion doseringen som finns där iaf.....
    Men att det står 4 månader på förpackningen innebär ju inte att man bara kan ge den exakt när bebisen är 4 månader. Det betyder att du kan börja ge den från 4 månader, och framåt. Du kan ge den även vid 5 eller 6, eller varför inte t.o.m. 7 månader. och då kanske man har kommit upp i hel portion.
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 13:41:58 följande:
    jag har båda produkterna hemma så jag kan skriva det här för dig eftersom du inte vet alls utan bara påstår...
    Man behöver inte ha produkterna hemma. Innehållsförteckning finns att hitta på nätet...
  • Natulcien
    bo50 skrev 2016-01-01 14:31:17 följande:
    Tycker du att det är dåligt att man kan hitta produkterna på nätet?
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 14:34:59 följande:
    Fast nu är du väl ute å cyklar? Köper du gröt anpassad för fyra månaders till din 7 månaders? Då får ju din 7 månaders inte i sig det den behöver......å då förstår jag att det näringsmässigt felar. Precis som att man byter ersättning vid 6 månader för att anpassa näringsbehovet för man ger ju inte samma ersättning när barnet blir större
    Nejdå. Oroa dig inte. Glad
    Jag köpte inte 4 månaders gröt vid 7 månader, utan gröt för 6 månader. Men den slängde jag ju inte bara för att han var 7 eller 8 månader utan vi gjorde slut på förpackningen.
    Han åt nämligen inte enbart gröt utan fick även bröstmjölk och andra smakportioner i den åldern. Gröten är en så liten del av det totala näringsintaget så man behöver inte vara rädd bara för att bebisen råkar vara ett par månader över åldern på paketet. Det är vad jag menar. Han fick även 1-årsvälling när han var 2 år eftersom vällingarna från 2 år inte var naturella. Men även då var vällingen en så liten del av den totala dagskonsumtionen att det gick alldeles lysande.
  • Natulcien
    bo50 skrev 2016-01-01 15:27:26 följande:
    Begriper du verkligen inte att alla barn fungerar inte på samma sätt som dina barn?
    Hur tänker du när du gör den bedömningen? Jag har hänvisat till Livsmedelsverkets rekommendationer, inte till "en jag känner som har 10 barn".

Inlägget du citerade var ett svar på ett annat inlägg och för att förtydliga svaret gav jag ett exempel. Hur kan du tolka det som att "alla barn fungerar som dina barn"? Förklara gärna, för jag har svårt att förstå hur man kan missförstå så.
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 19:03:58 följande:
    du är så otroligt otrevlig. jag har satt mig in tillräckligt för att veta att jag inte skadar mitt barn att det får "smaksensationer" ngn gång ibland från 3 månader utan snarare har tvärtom och har många fördelar. Efter inspiration får de i min föräldragrupp, VAD är det som är fel med det? Vi har i sverige tidigare haft från 3 månader, just från livsmedelsverket. Men jag propagerar inte att alla ska göra så, jag säger vi har gjort så. Men från 4 månader, som ts barn är är det ju rekommendation att börja. Och ja gröten som är från 4 månader, kan man böja ge en hel portion av och byta ett annat mål mat med om bebis gillar det. Börja med  att blanda det som de skriver är smakportion och sedan öka till en full portion. Du påstår fortfarande att det som står på paketet är felaktigt? Tycker du ska kolla närmre på innehållsförteckningen på den kontra ersättning, det hittade du ju på nätet sa du. 

Jag har inte lagt NÅGRA som helst värderinga HUR du gör, utan tycker du får göra som du vill, jag tror dina barn mår prima, precis som mitt. 

Men du kommer med påståenden om gröten som är från 4 månader som du inte ens vet vad det innehåller. Att BVC sköterskorna inte kan sitt jobb och att deras rekommendationer, utefter livsmedelsverkets rekommendationer skadar barn då eftersom du säger dom har fel? 
    Jag är inte otrevlig, jag är bara av en annan åsikt.
    Och du har fortfarande inte berättat för mig var jag kan hitta informationen om att det är bättre att börja med fast föda så tidigt som möjligt, gärna redan från 3 månader? Det är andra gången du hävdar det nu. Var kan man läsa detta?

Och jag har aldrig påstått att någon info. på något paket är fel. Jag vet inte riktigt hur du kan tolka det jag skriver så skevt? Jag menade bara att man inte måste proppa i en bebis en hel portion exakt på 4-månadersdagen bara för att det står hur man blandar en hel portion på paketet. Läser man vad Livsmedelsverket skriver så handlar det ju om små, små smakprov i den åldern och inte hela portioner.

Och jo, jag vet exakt var gröten innehåller eftersom (som jag skrev tidigare) det finns att läsa på nätet för den som så önskar.

Om BVC följer Livsmedelsverkets rekommenationen så gör de ju rätt, men din BVC-sköterska och många andra sköterskor gör ju inte det. Tyvärr. Bara att beklaga. Föräldrar gör klokast i att läsa på själva. 
Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader