• Mooomin

Portionsstorlek 4 månader

Sen är det nog svårt att skriva mått för en smaksensation/smakprov på en förpackning, det finns väl något "minimum" för hur lite gröt man kan göra iordning. Att skriva ut "receptet" på tex ett kryddmått gröt blir svårt..

Kvinna30plus skrev 2016-01-01 22:07:21 följande:

Fast om det är fel borde ju gröten inte få säljas och definitivt inte med den portionsstorlek som finns på förpackningen. Du blandar ihop vanlig mat å vanlig gröt mot 'gröt' som är komponerad för bebisar från 4 månader

• Mooomin

Hur kokar man ett kryddmått gröt?

Kvinna30plus skrev 2016-01-01 23:37:47 följande:

Men det jag vill komma då menar du att doseringen på förpackningen är felaktig? Eftersom doseringen INTE motsvarar en liten smakportion...

• Mooomin

Jag menade, att det finns väl ingen som gör så lite.. Man gör väl iordning en liten smakportion och låter barnet smaka. Man behöver inte ge allt.

Kvinna30plus skrev 2016-01-01 23:46:43 följande:

4 msk jämfört med ett kryddmått?? 22/3 msk jämfört med ett krm?? Det hade varit enkelt å gjort 1 msk å 1/4 dl vatten. Busenkelt! Men då är det felaktigt på förpackningen. Bäst att då kontakta Livsmedelsverket. jag kan återkomma efter jag fått svar därifrån. :)

• Mooomin

Två veckor hit o dit är ju enorm skillnad i en bebis utveckling!? Jag personligen skulle aldrig våga chansa på att tarmen är tillräckligt mogen, utan hellre safea och vänta lite till. Speciellt med alla allergier som var och varannan har idag..

Kvinna30plus skrev 2016-01-02 10:30:07 följande:

Nej du tycker så. Livsmedelverket rekommenderar från 4 månader. Jag har aldrig proppsat på DIG hur just DU gör. Om vi väljer tre månader så gör vi det. Tre månader var standard innan, men eftersom folk började sluta amma å ge mat istället så ändrades rådet. Vi slutar inte ge ersättning för mat och hamnar således inte i den kategorin. Vad är det som är svårt att förstå? Läser du på 1177 så står det just : . "Rådet att inte börja med vanlig mat förrän vid sex månader mat är till för att maten inte ska konkurrera ut amningen". DVS INGENSTANs kan du hitta på livsmedelverkets sida att det är FARLIGT för barenet. Ja dom hänvisar från 4 månader för livsmedelverket säger så, men tror du helt allvarligt att det är annorlunda bara för att barnet är 3 1/2 månad med smaksensationer? 

• Mooomin

Tarmarna har precis börjat bli mogna och då ska man börja med gluten direkt, det behövs inte mycket forskning för att förstå att det inte är det bästa.. Och alla ger inte "smaksensationer".. Vissa går på smakportioner/byter ut måltider direkt. Så mycket "dumma frågor" man ser bl.a här och på vissa amnings/flaskmatningsgrupper så märker man att sjuuuuuukt många inte läser på alls om hur en bebiskropp eller en kropp över huvud taget fungerar eller läser på om olika näringsämnen, kost, allergier osv, utan ställer sina frågor i forum och får svar som "det går bra, vi har alltid gjort så", osv.. Alla gör som de vill, det kan man inte hjälpa, men hur vågar man chansa undrar jag?

Kvinna30plus skrev 2016-01-02 10:43:34 följande:

och det är helt ok, jag säger väl inget om hur du gör eller att det är fel? dock så kan du ingenstans på livsmedelverkets sida hitta att det är fara för barnets tarm/mage å ge smaksensationer, att dom ändrade från tre till fyra månader var för att folk började ge mat istället för att ammade. lyssna på barnet ist så blir det nog bäst. 

• Mooomin

Men jag kan väl oxå introducera långsamt över en lång period fast jag väljer att vänta längre än 3-4 månader?

Kvinna30plus skrev 2016-01-02 15:50:20 följande:

Å då får vissa byta ut direkt. Jag tycker det är bättre att långsamt över en lång period introducera mat. Det är min åsikt gällande MITT barn, om du tycker annat om ditt barn lägger jag mig inte i.

• Mooomin

Efter 5 månader eller mellan 5-6.. Smakportioner rekommenderas ju från 6 månader.

Kvinna30plus skrev 2016-01-02 16:46:22 följande:

Ja men från 6 månader täcker inte ersättningen hela bebisens näringsbehovet. När skall du börja då?

• Mooomin

Jo, de som börjar ge för mycket, för tidigt..

Kvinna30plus skrev 2016-01-03 20:07:06 följande:

Fast ingen här experimenterar själva.

• Mooomin

Trovärdighet? Det är inte jag som hetsar med smakportioner från 3-4 månader.. Vadå trovärdighet, vad pratar du om?

Kvinna30plus skrev 2016-01-03 20:34:01 följande:

Eller ja det var fel av mig det är betydligt mer människor å betydligt längre tid än många decennier. Sen kan du kabbla om exprementering bäst du vill. Din trovärdighet sjönk just till noll.

• Mooomin

Men hur kan du säga att min trovärdighet försvann? Jag har inte påstått någonting? Jag har inte heller lagt mig i hur någon gör, men förstår inte varför man ska ha så bråttom när en bebis tarmar knappt blivit mogna. Ja, att ge en hel smakportion gröt enligt förpackning vid 4 månaders ålder är att hetsa enligt mig.. Och man ska inte alltid ens lyssna på bvc, ALLA där säger olika!

Kvinna30plus skrev 2016-01-03 21:05:55 följande:

Ja Din trovärdighet försvann jag. Hetsa, har du inget annat å säga än att komma med förtal. Visa mig då vart det hetsats! Jag har varit extremt noggrann å påpekat att jag inte lägger mig i vad du eller ngn annan gör utan bara förklarat hur jag valt göra. Vad ni motståndare mot att introducera mat från 4 månader gör i denna tråden förstår jag inte heller eftersom ts inte delar era åsikter, men ändå ska ni komma in å propagera för det NI ANSER är det enda rätta. Diskutera det i egna trådar, det var inte det ts frågade om. Jag tror ts är tillräckligt påläst å göra egna val. Och att lyssna på ER ist för BVC.....suck!

Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader