Inlägg från: Kvinna30plus |Visa alla inlägg
  • Kvinna30plus

Portionsstorlek 4 månader

Natulcien skrev 2016-01-01 10:11:42 följande:

Det beror föresten på hur långt tillbaka i tiden du vill se? I perioder i historien har barn ammats i flera år, och det är väl lika naturligt i så fall!?

Men dom har inte klarat sig på bara det. Om de enbart ammats har de troligtvis lidit av rejäl näringsbrist å senare troligtvis dött relativt tidigt.
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-01 10:48:18 följande:

Nej, det är tydligt att BVC inte alltid följer rekommendationerna.

Så här skriver man på LMV's hemsida:

"Tidigast från fyra månaders ålder kan du låta barnet få smaka små prov av vanlig mat, så länge det är så små mängder att de inte konkurrerar med amningen. Även om du ger små smakprov är det alltså viktigt att fortsätta amma fullt eller ge ersättning som vanligt ända tills barnet är sex månader. [...] Om barnet inte verkar intresserat behöver du inte ge några smakprover. Bröstmjölken eller modersmjölksersättningen ger all näring barnet behöver under hela första halvåret, utom D-vitamin. Det går därför lika bra att vänta tills barnet är sex månader. [...]Om man har ett barn som vill äta mycket kan det vara svårt att veta när man ska sätta stopp. Är barnet fortfarande hungrigt kan det vara bättre att fylla på med bröstmjölk eller ersättning än att öka mängden mat för fort. [...] Från cirka åtta månader: När barnet vill ha större smakportioner ökar man successivt mängderna till små måltider. Bröstmjölk eller modersmjölksersättning innehåller fortfarande mycket av den näring barnet behöver."

Ja var väl inget nytt. Men du förstår ju inte att gröten är anpassad till bebisar från 4 månader. Hade den inte varit det hade det inte fått säljas här. Om det är gröten du reagerar på att mankan börja byta ut mot ett mål mat?
  • Kvinna30plus
    minerva123 skrev 2016-01-01 10:53:21 följande:

Ja, ska man följa rådande rekommendationer från Livsmedelsverket (och BVC är ålagda att följa deras rekommendationer) så har din BVCsköterska fel när hon säger att du ska byta ut ett mål till gröt på en 4-månaders. Att du har fått ett felaktigt råd kan du ju inte rå för, utan det är ju din BVC-sköterska som tyvärr inte är uppdaterad. Men det ju bra att din bebis verkar ha tålt det bra!

Gröten är från 4 månaders, dvs anpassad för stt ge från fyra månader....det ställs väldigt höga krav på barnmat här i Sverige allt enligt rekommendation från Livsmedelsverket...
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-01 11:02:04 följande:

Ja det är klart att gröten är anpassad till ålder. Vad har det med saken att göra?

Det måste ju finnas gröt om man ska kunna ge smakportioner av det. 

Vi valde också en gröt som var anpassad för åldern när vi började ge smakportioner av gröt vid 7 månaders ålder.

Men om du då läser på hur mycket man faktiskt ger av den, alltså på förpackningen finns ju instruktioner på hur mycket en portion är som man blandar till samt hur man blandar till smakportion, vi blandade till smakportion å tyckte det var mycket å då var d inte ens en full portion, är det fel det som står på paketet med menar du?
  • Kvinna30plus

Log gröt

Rani skrev 2016-01-01 12:37:40 följande:

Inget av det du skriver säger något om barnets förmåga att smälta naten och huruvida detta kommer vara bra för dem på sikt. Det vet däremot de sim forskat på detta. Därflr ser rekommendationerna ut som de gör. Självklart får man göra som man vill, men du har skrivit en del rena felaktighetet såsom att ersättnung och gröt skulle vara samma sak och därmed litar jag mer på expertisen.

Men herregud det låter som man ger hela måltider av vanlig mat. Gröten r anpassad att ge en hel portion av vid fyra månader. Den är gjord för fyramånaders bebisar det är liksom inte vanlig gröt vi pratar om
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-01 11:34:22 följande:

Nej, varför skulle det vara fel? Hur menar du? Vad har har blandningen av grötar med den här diskussionen att göra?

Det är när din sköterska rekommenderar att ni ska börja byta ut hela mål vid 4 månader som hon är ute och cyklar och frångår rekommendationen. Men vill ni gå på det så gör det. Alla gör ju som de vill.

Ja hela mål ett om dan mot gröt som är anpassad för fyramånadersmagar. Du kan inte ge en hel portion plus lika mkt ammning/ersättning iaf inte mitt barn skulle orka det på en å samma gång. Är doseringen på förpackningen då fel frågar jag?
  • Kvinna30plus
    Rani skrev 2016-01-01 12:37:40 följande:

Inget av det du skriver säger något om barnets förmåga att smälta naten och huruvida detta kommer vara bra för dem på sikt. Det vet däremot de sim forskat på detta. Därflr ser rekommendationerna ut som de gör. Självklart får man göra som man vill, men du har skrivit en del rena felaktighetet såsom att ersättnung och gröt skulle vara samma sak och därmed litar jag mer på expertisen.

VART har jag skrivit att det är samma sak?? Jag skrev basen är d samma...

Ersättning baseras på skummjölkspulver gröten baseras på skummjölk....dvs samma sak
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-01 13:32:20 följande:

Varför skulle man ge en hel portion gröt och amning/ersättning? Det handlar ju om att ge smakportion av gröten plus amning/ersättning. Det är den anpassad för.

Men då säger du att rekommendationen på en portionrnssyorlrk som finns på förpackningen är felaktig? För inte ät det bara en smakportion doseringen som finns där iaf.....
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-01 13:35:07 följande:

Fast att basen är densamma säger ju ingenting om det totala näringsinnehållet.

jag har båda produkterna hemma så jag kan skriva det här för dig eftersom du inte vet alls utan bara påstår...
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-01 14:12:35 följande:

Men att det står 4 månader på förpackningen innebär ju inte att man bara kan ge den exakt när bebisen är 4 månader. Det betyder att du kan börja ge den från 4 månader, och framåt. Du kan ge den även vid 5 eller 6, eller varför inte t.o.m. 7 månader. och då kanske man har kommit upp i hel portion.

Fast nu är du väl ute å cyklar? Köper du gröt anpassad för fyra månaders till din 7 månaders? Då får ju din 7 månaders inte i sig det den behöver......å då förstår jag att det näringsmässigt felar. Precis som att man byter ersättning vid 6 månader för att anpassa näringsbehovet för man ger ju inte samma ersättning när barnet blir större
Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader