Inlägg från: Kvinna30plus |Visa alla inlägg
  • Kvinna30plus

Portionsstorlek 4 månader

Natulcien skrev 2016-01-02 12:51:47 följande:

Jag har kommenterat det du citerar på Livsmedelsverket tidigare i tråden. Självklart är det individuellt. Man kan börja med små smakprov vid 4 månader och man kan vänta tills 6 månader. Precis som det står. Inget motsägelsefullt i det. 

Nej, de skriver inte att det är farligt för en 3 månaders. Det skriver de inte heller om 1 eller 2 månader gamla bebisar. 

När de rekommenderar 4 månader så måste de ju utgå iffån att folk själva fattar att det inte är jättebra att börja innan dess. Inte ska de väl behöva skriva ut det?

varför börja innan de kan sitta med eller visa intresse? Det skall ju vara ngt positivt!
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-02 14:00:06 följande:

Orkar förklara? Du har ju inte förklarat något alls eller kunnat påvisa din källa.

Men tycker en massa gör du ju. Och det får man. Jag tycker bara inte som du, utan går hellre på vad forskningen kommit fram till.Exakt. Varför börja så tidigt? 

Jag har förklarar vad jag baserar mitt val på. Det är du som inte vill ta till dig och acceptera vad jag baserar det hela på. Du har fortfarande inte kunnat visa att det skulle vara negativt med små smaksensationer. Ja och jag anser att du tycker mycket å dömer andra som är av annan åsikt. Jag har inte dömt någon, det gör däremot du.
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-02 14:00:06 följande:

Orkar förklara? Du har ju inte förklarat något alls eller kunnat påvisa din källa.

Men tycker en massa gör du ju. Och det får man. Jag tycker bara inte som du, utan går hellre på vad forskningen kommit fram till.Exakt. Varför börja så tidigt? 

Visa mig den forskningen då som visar att små smaksensationer är dåligt ;)
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-02 14:32:55 följande:

Jag accepterar allt. Alla gör som de vill. Jag diskuterar rekommendationerna. Och det jag ville veta var vart man kan läsa att det är bättre och ger fler fördelar att börja med smakportioner/smakprov så tidigt som möjligt. Men jag antar att jag aldrig kommer att få svar på det, för hittills har ju inget framkommit.

Sen har jag inte påstått annat än det som Livsmedelsverket skriver och den källan har jag ju angett. Vad ska jag "påvisa" mer, menar du?

JAG ser fördelar... Du gör det tydligen inte vad är det att tjafsa om? Men du tänker ju inte på vad bakgrunden till råden är? Du visste ju inte ens det. Du har inte kunnat visa på något annat heller...
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-02 14:36:53 följande:

Varför ska jag visa det? Jag har inte skrivit ett enda ord om att det är farligt. Det är faktiskt bara du själv som har använt ordet 'farligt', vilket du kan se om du läser om alla inlägg i tråden.

Det jag har skrivit är att rekommendationen är att man börjar med små, små smakprov vid 4 månader och smakportioner vid 6 månader och sen kan byta ut något mål runt 8 månader. Sen att någon tolkar den informationen/rekommendationen som "dömande" eller "hotfull", det får ju stå för dem. 

Det enda som inte har påvisats i den här tråden är ditt påstående om att det är bättre och ger fler fördelar att börja så tidigt som möjligt....

Mooomin skrev 2016-01-02 14:22:09 följande:

Tarmarna har precis börjat bli mogna och då ska man börja med gluten direkt, det behövs inte mycket forskning för att förstå att det inte är det bästa.. Och alla ger inte "smaksensationer".. Vissa går på smakportioner/byter ut måltider direkt. Så mycket "dumma frågor" man ser bl.a här och på vissa amnings/flaskmatningsgrupper så märker man att sjuuuuuukt många inte läser på alls om hur en bebiskropp eller en kropp över huvud taget fungerar eller läser på om olika näringsämnen, kost, allergier osv, utan ställer sina frågor i forum och får svar som "det går bra, vi har alltid gjort så", osv.. Alla gör som de vill, det kan man inte hjälpa, men hur vågar man chansa undrar jag?

Å då får vissa byta ut direkt. Jag tycker det är bättre att långsamt över en lång period introducera mat. Det är min åsikt gällande MITT barn, om du tycker annat om ditt barn lägger jag mig inte i.
  • Kvinna30plus

Varför ska jag visa det? Jag har inte skrivit ett enda ord om att det är farligt. Det är faktiskt bara du själv som har använt ordet 'farligt', vilket du kan se om du läser om alla inlägg i tråden.

Det jag har skrivit är att rekommendationen är att man börjar med små, små smakprov vid 4 månader och smakportioner vid 6 månader och sen kan byta ut något mål runt 8 månader. Sen att någon tolkar den informationen/rekommendationen som "dömande" eller "hotfull", det får ju stå för dem. 

Det enda som inte har påvisats i den här tråden är ditt påstående om att det är bättre och ger fler fördelar att börja så tidigt som möjligt....

Du har inte påvisat någonting alls. Du fortsätter bara hänvisa till Livsmedelverkets råd men du vet inte bakgrunden till deras råd. Du har inte heller satt dig in angående bakgrunden. Och Livsmedelverket har skrivit att det inte går exakt å säga på 4 månadersdan utan att det kan vara lite tidigare för vissa å senare för andra. Tom Livsmedelsverket skriver att det inte finns ngn direkt forskning, men ändå hävdar du att du har forskning bakom ditt propagerande, men du har inte kunnat visa överhuvudtaget att det är dåligt att ge små enstaka smaksensationer innan 4 månadersdagen.
  • Kvinna30plus

Uppenbarligen tycker ju inte trådskaparen som dig heller som det verkar och vill introducera mat för sin bebis å det över en längre period än att börja tvärt när barnet är 6 månader och behöver mer mat för att ersättningen inte blir tillräckligt längre så vi kanske ska sluta ta upp hennes tråd. ;)
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-02 16:13:02 följande:

Okej, då fick jag äntligen svar. Då skrev du fel då, när du skrev i inlägg 47 att "å det jag läst mig till är att det är bättre att börja introducera mat tidigt"? Eller?

Där skrev du klart och tydligt att du har läst detta. Men om du skrev fel och istället menade att du tycker att det är bättre - då är jag med. Då förstår jag att det är svårt att ange en källa, om det bara handlar om personliga åsikter.

Då har vi rett ut det. Tack för det. 

Jag är dessutom den enda av oss två som har angett mina källor i den här tråden, så den där sista anklagelsen blir bara fånig...

Men Gud vad svårt du har det. Efter att satt mig in å läst bakgrunden till råden har jag tagit ett beslut. Du har ju inte satt in dig överhuvudtaget angående bakgrund å orsak för råden.
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-02 16:13:02 följande:

Okej, då fick jag äntligen svar. Då skrev du fel då, när du skrev i inlägg 47 att "å det jag läst mig till är att det är bättre att börja introducera mat tidigt"? Eller?

Där skrev du klart och tydligt att du har läst detta. Men om du skrev fel och istället menade att du tycker att det är bättre - då är jag med. Då förstår jag att det är svårt att ange en källa, om det bara handlar om personliga åsikter.

Då har vi rett ut det. Tack för det. 

Jag är dessutom den enda av oss två som har angett mina källor i den här tråden, så den där sista anklagelsen blir bara fånig...

Du är en sådan människa som verkligen inte kan ge sig utan att vända å vrida å anta till att få det som du vill? VISA MIG NU FAKTA å dina forskning som visar att det är skadligt med smaksensationer! Du har inte bevisat någonting. Du har inte ens tagit reda på orsak å bakgrund för de råd vi har. Kan du inte göra det först tack!
  • Kvinna30plus
    Mooomin skrev 2016-01-02 16:41:09 följande:

Men jag kan väl oxå introducera långsamt över en lång period fast jag väljer att vänta längre än 3-4 månader?

Ja men från 6 månader täcker inte ersättningen hela bebisens näringsbehovet. När skall du börja då?
Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader