Natulcien skrev 2016-01-02 14:36:53 följande:
Varför ska jag visa det? Jag har inte skrivit ett enda ord om att det är farligt. Det är faktiskt bara du själv som har använt ordet 'farligt', vilket du kan se om du läser om alla inlägg i tråden.
Det jag har skrivit är att rekommendationen är att man börjar med små, små smakprov vid 4 månader och smakportioner vid 6 månader och sen kan byta ut något mål runt 8 månader. Sen att någon tolkar den informationen/rekommendationen som "dömande" eller "hotfull", det får ju stå för dem.
Det enda som inte har påvisats i den här tråden är ditt påstående om att det är bättre och ger fler fördelar att börja så tidigt som möjligt....
Mooomin skrev 2016-01-02 14:22:09 följande:
Tarmarna har precis börjat bli mogna och då ska man börja med gluten direkt, det behövs inte mycket forskning för att förstå att det inte är det bästa.. Och alla ger inte "smaksensationer".. Vissa går på smakportioner/byter ut måltider direkt. Så mycket "dumma frågor" man ser bl.a här och på vissa amnings/flaskmatningsgrupper så märker man att sjuuuuuukt många inte läser på alls om hur en bebiskropp eller en kropp över huvud taget fungerar eller läser på om olika näringsämnen, kost, allergier osv, utan ställer sina frågor i forum och får svar som "det går bra, vi har alltid gjort så", osv.. Alla gör som de vill, det kan man inte hjälpa, men hur vågar man chansa undrar jag?
Å då får vissa byta ut direkt. Jag tycker det är bättre att långsamt över en lång period introducera mat. Det är min åsikt gällande MITT barn, om du tycker annat om ditt barn lägger jag mig inte i.