• LifeAsMe123

    Dotter kallad till rättegång.. Vad gör man?

    Hej allihopa..
    Jag sitter i en sådan knivig sits som har dragit tillbaks mig in i ångestattacker och sömnlösa nätter. 
    Jag har misslyckats helt otroligt mycket med min 20 åriga dotter, trots att jag kämpat med henne så mycket som jag bara kunnat..
    Hon berättade för mig igår att hon har inhandlat och brukat narkotika (ringa narkotikabrott, cannabisbrus) , vilket hon har fått samtal av från polisen för. Hon har blivit inkallad på förhör där hon blånekade allt, vägrade ta kissprov (hur kan man vägra det???) och blev därmed tvungen att ta blodprov...
    Idag fick hon tillbaka resultaten och det var positivt... 


    Polisen hon pratade med i telefon informerade om att hon bör komma ner till stationen för ytterligare ett förhör där hon säger själv att hon kommer erkänna och hon kommer att ta sin dom. 


    Nu till det som får mig att vilja dö... 


    Polisen säger att hon måste till ett rättegång nu, och att hon inte har möjlighet till strafföreläggande då hon inte hade erkänt tidigare (trots att min dotter inte visste om dessa rättigheter under förhöret och inte blev informerad om detta heller)SÅ hon måste alltså upp till rättegång där langarna (samt 60 köpare) kommer att få sin dom samt vittna.


     


    Min dotter har ett både annorlunda för och efternamn, och min fråga är då: Kommer man kunna hitta denna dom på internet bara genom att söka på hennes namn? Jag vet att man kan köpa domar från t.ex LexBase och liknande. Men kan man hitta en dom om man bara googlar hennes namn? I och med att det har varit i rättegång..


    Snälla kära Familjeliv.. Jag vet att det är många som älskar att poängtera att man visserligen gjort dittan och dattan fel under uppväxt eller uppfostran därav denna situation, men jag behöver tröst och hjälp.. Jag drömmer mardrömmar varenda natt och håller på att bli tokig för att jag ser henne förstöra sitt liv framför mina ögon och jag känner mig så hjälplös..


     


    Snälla, hjälp mig...


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-07 02:37
    Insåg nu att rubriken är lite missledande samt lite stavfel.. Ursäkta mig... Har inte sovit någonting eller ätit heller för den delen pga hur det här får mig att må..
    Hoppas någon av er känner att det är relevant nog att lugna en mors hjärta.. <3
  • Svar på tråden Dotter kallad till rättegång.. Vad gör man?
  • klyban
    LifeAsMe123 skrev 2016-01-07 19:03:19 följande:

    Jag har alltid varit rädd för auktoriteter, tycker att det är obehagligt och läskigt att känna sig... "busted" eller hur man nu ska förklara det ?


    Så det är jag som tänker otroligt mycket på hur det kommer påverka henne. Hon skäms något så otroligt över det här och känner extremt stark ångest, och hon säger att hon tycker det är förbannat pinsamt att vem som helst kan googla hennes namn och se hennes förflutna.. Vilket jag kan förstå. Alla människor förtjänar en ny chans utan att få det förflutna uppkört i ansiktet av människor som kommer döma en...


     


    Jag fick henne när jag var 17 år, och vi hade bara varandra och min dåvarande pojkvän (som sedan blev min ex make). Båda två hade ingen aning om ansvaret av ett barn, och jag växte in i min roll så otroligt snabbt medan hennes far aldrig riktigt gjort det.. Hon har gått igenom ett tufft liv. Inte speciellt trevlig barndom (pga. mycket bråk i hemmet och en labil far)... Samt att hon blivit mobbad under skolåren. På detta har hon även levt livet med extremt mycket ångest och självmordstankar. Så det handlar om självmedicinering om du frågar mig.


    Jag har själv aldrig prövat cannabis, men när hon förklarar känslan för mig kan jag förstå. Det handlade inte om att bli fnittrig och hungrig för henne, utan hon rökte innan hon gick och la sig (hon bor inte med mig) för att kunna somna om nätterna. För det är då ångesten är som starkast (även för mig)..


    Jag försvarar ABSOLUT inte hennes bruk och jag förbannar all narkotikabruk överhuvudtaget, men jag måste vara öppen för att hon ska kunna prata med mig. Jag vågar inte vara schasa bort henne och döma henne, för jag vill att min dotter ska kunna prata öppet med mig. Förklara sina känslor och varför det lett till denna punkt. Det är viktigt med kommunikation för mig, och jag är så besviken på mig själv att jag inte insett det innan det varit försent... 


    Hehe, auktoriteter kan väl vara otrevliga ibland, speciellt när de finner att de ska hantera dig.
    Men när det är väl i lexbase, så är ju det över så att säga.

    Du kan testa CBD-olja ett kosttillskott, som finns att köpa på nätet främst.
    Som ibland kan hjälpa dessa problem denna tjej har.
    Lite dyrt, men man kan ju testa och se vad som händer.
    Och ska tillägga, helt lagligt och är ingen substans som dyker upp på någon drogtest.
    Då en del brukar ha svårt att greppa detta.

    Schasa bort och döma henne, är ju helt klart det dummaste man kan göra.
    Då det alldeles för ofta leder till värre problem, och det vill man nog inte vara del av.
    Och ingen idé att du känner skuld, det är faktiskt din dotter som inte mår bra och då är det väldigt vanligt att man testar droger.
    Och i eländet, så ska man vara glad att det är cannabis.
    Då den självmedicinerade gruppen av drogkonsumenter, tenderar till att testa allt som kommer i deras väg.

  • LifeAsMe123

    Tack snälla för tipset, ska absolut kolla upp detta och prata med henne kring det..


     


    Nu har jag fått reda på att det är en stor utredning som omfattar 5-6 langare, och då 60 köpare... När de väl får sin dom, är köparnas namn inkluderade i denna dom då? Kanske lite överkurs men tänkte om någon satt med juridisk erfarenhet.. 


    I och med att det är ett stort fall är jag orolig att deras dom kanske delas på forum eller på internet och att man därifrån kan se alla köparna samt deras namn. Det låter iofs lite osannolikt, för jag tänker att hon får väl en egen separat dom som inte har något med dom o göra, och de får liksom en dom för deras langning utan att alla deras köpares namn ska behöva vara med i domen?


    Förlåt... Lite rörigt och många frågor men allt bara rusar i huvudet på mig.. Kan inte riktigt fästa mig vid vad jag egentligen vill ställa för frågor så allt bara kommer på en och samma gång...

  • Flash Gordon
    LifeAsMe123 skrev 2016-01-08 02:28:08 följande:

    Tack snälla för tipset, ska absolut kolla upp detta och prata med henne kring det..


     


    Nu har jag fått reda på att det är en stor utredning som omfattar 5-6 langare, och då 60 köpare... När de väl får sin dom, är köparnas namn inkluderade i denna dom då? Kanske lite överkurs men tänkte om någon satt med juridisk erfarenhet.. 


    I och med att det är ett stort fall är jag orolig att deras dom kanske delas på forum eller på internet och att man därifrån kan se alla köparna samt deras namn. Det låter iofs lite osannolikt, för jag tänker att hon får väl en egen separat dom som inte har något med dom o göra, och de får liksom en dom för deras langning utan att alla deras köpares namn ska behöva vara med i domen?


    Förlåt... Lite rörigt och många frågor men allt bara rusar i huvudet på mig.. Kan inte riktigt fästa mig vid vad jag egentligen vill ställa för frågor så allt bara kommer på en och samma gång...


    En egen dom får hon men sedan beror det lite på.

    Det verkar som att hon är en av många som köpt sitt knark av dessa langare.

    Så länge det inte blir sekretess på delar av målet eller på just henne speciellt lär hon finnas synlig för alla i åtminstone förundersökningsprotokollet. Tyvärr för dig är det ju den sk FUP:en som folk brukar fråga mest efter på nätet.

    Däremot betvivlar jag att de kommer att namnge 60 st köpare i de enskilda domarna mot langarna så ska hennes namn komma med där är det mer om hon har någon slags nyckelroll, förmodligen.
  • Anonym674

    I värsta fall får väl din dotter kontakta Google och begära att inga resultat ska synas när man söker på hennes namn. Jag vet inte exakt hur utdragen eller komplicerad denna process är, men vem som helst kan göra det i alla fall. Värt att ta reda på lite mer info om detta, om hur det går till.
    Om hon verkligen vill vara säker på att ingen framtida anställare/arbetskamrat ska få se hennes dom, får hon faktiskt byta namn, om hon nu har ett ovanligt sådant, som du säger.

  • tobbe01

    Visst jäntan är stämplad men huvudsaken är väl att hon kommer ur sitt missbruk?

  • klyban
    tobbe01 skrev 2016-01-08 13:54:47 följande:

    Visst jäntan är stämplad men huvudsaken är väl att hon kommer ur sitt missbruk?


    Nu vet vi faktiskt inte ens om det existerar ett missbruk.
  • Aklagar123

    Din dotter kommer om rättegången är gemensam förmodligen hamna i samma dom som övriga på rättegången. Dvs även dem hon köpt av - en rättegång en dom. Sen blir det ju väldigt många sidor och man brukar ofta sätta de med allvarligast brott längst fram så man får nog bläddra en bit innan man hittar din dotter i den

    Vad gäller strafföreläggande har det inget att göra med när under förundersökningen man erkänner, bara man gör det innan den är klar och man får den slutliga utredningen. Däremot har man ingen rätt att få ett strafföreläggande bara för att man erkänner. Vill åklagaren av nån anledning åtala ioch gå till rättegång stället får den göra det. I din dotters fall kan det tex vara för att bygga upp målet mot langarna, eller att man bedömer att hon inte kommer betala, eller att hon utreds för fler brott, eller nån annan anledning.

    Vad gäller Google ska det mycket till om en dom ska dyka upp där. prova själv att googla fram en dom av en slump...

    Hoppas det blir bra för din dotter! Att hamna i domstol är såklart ingen bra grej men det är inte heller jordens undergång

  • tobbe01
    klyban skrev 2016-01-08 14:12:40 följande:
    Nu vet vi faktiskt inte ens om det existerar ett missbruk.
    Kanske inte men det var väl bra att jäntan åkte dit redan på "ruta ett" för ngn särskilt bra väg är det inte som hon slagit in på.
  • Anonym (Google)

    Numera räcker det med att söka på ett namn på Google så kan det komma upp resultat från Lexbase. Så att din dotter är dömd för brott kommer vem som helst att kunna se bara genom att googla på hennes namn, eller efternamn om det är väldigt ovanligt.

  • klyban
    tobbe01 skrev 2016-01-08 15:22:00 följande:
    Kanske inte men det var väl bra att jäntan åkte dit redan på "ruta ett" för ngn särskilt bra väg är det inte som hon slagit in på.

    Finns inget som säger att det är en dålig väg, bara för man tar cannabis.
    Är trött på detta stigmatiserandet hela tiden.
    De flesta lever normala och produktiva liv ändå.

  • Anonym (nojjo)

    Förstår att du är orolig, men det är ju bara för henne att ta ansvar för sina handlingar. Hennes dom är offentlig, finns på Lexbase och kan komma arbetsgivare till känna om de kräver utdrag ur belastningsregistret.

    Jag skulle även vara orolig för att hon i sina förhör avslöjar langare och säljare och i och med det får en massa obehagliga människor efter sig. I den där världen är det nog inte särskilt poppis att hon golat ut dem.

    Men sånt är livet liksom. Förhoppningsvis lär hon sig en läxa och håller sig ifrån droger framöver. Om hon har ångestproblematik kan du förklara för henne att det knappast blir bättre av att man röker cannabis och hamnar i farliga umgängeskretsar.

  • klyban
    Anonym (nojjo) skrev 2016-01-08 15:43:44 följande:
    Förstår att du är orolig, men det är ju bara för henne att ta ansvar för sina handlingar. Hennes dom är offentlig, finns på Lexbase och kan komma arbetsgivare till känna om de kräver utdrag ur belastningsregistret.

    Jag skulle även vara orolig för att hon i sina förhör avslöjar langare och säljare och i och med det får en massa obehagliga människor efter sig. I den där världen är det nog inte särskilt poppis att hon golat ut dem.

    Men sånt är livet liksom. Förhoppningsvis lär hon sig en läxa och håller sig ifrån droger framöver. Om hon har ångestproblematik kan du förklara för henne att det knappast blir bättre av att man röker cannabis och hamnar i farliga umgängeskretsar.

    Det beror på vad hon röker för cannabis, om det blir bättre eller sämre.
    Ett sätt och slippa cannabisen/THC är just CBD-olja, som har visat sig hjälpa en hel del med liknande problematik som denna unga kvinna.

    Och prata om farliga umgängelsekretsar, det vet vi inte.
    Det röks så mycket cannabis bland ungdomar idag.
    Så det är tom en bedrift att hamna i en farlig umgängelsekrets.
    Då de flesta är helt vanliga människor med ett annat drogval än alkohol.

  • Anonym (,mamma)
    klyban skrev 2016-01-08 15:39:42 följande:

    Finns inget som säger att det är en dålig väg, bara för man tar cannabis.

    Är trött på detta stigmatiserandet hela tiden.

    De flesta lever normala och produktiva liv ändå.


    Vad som är ett normalt och produktivt liv kan ju diskuteras. Många som lever med ett cannabis(miss)bruk förstår iinte själv hur misslyckade dom är.

    Ett exempel är en galen islänning som jag känner.

    Han raljerar ofta och länge om cannabisens fördelar. Om hur stigmatiserat det är, att det mindre farligt n alkohol osv. Att det är den dumma regeringen som förbjuder det av diverse galna anledningar...Han ser sig själv som ett bra exempel på att det går att "bruka" och samtidigt ha ett normalt liv. Han ser sig själv som intelligentare än dom flesta, kreativ och framgångsrik.

    Alla andra ser en helt annan bild. Han kan inte behålla ett jobb ( enligt honom beror det alltid på att chefen är dum. Det har inget med att han aldrig kommer upp i tid på morgonen), han är en urusel förälder( sätter alltid sina egna behov framför barnets men i hans egna ögon är han en bra pappa), han är ovårdad och luktar skumt, han är usel på förhållande, han blir aggressiv mot alla som ställer lite krav på honom, han hatar alla myndighetspersoner och tror att dom dömmer ut honom för att han rökar ( han ser inte att det beror på att han beter sig illa, inte sköter tider osv) och han är extremt trögtänkt och långsam. Men enligt honom lever han ett framgångsrikt och bra liv.... Hans måttstock är ganska sabbad.
  • Anonym (nojjo)
    klyban skrev 2016-01-08 15:56:49 följande:

    Det beror på vad hon röker för cannabis, om det blir bättre eller sämre.
    Ett sätt och slippa cannabisen/THC är just CBD-olja, som har visat sig hjälpa en hel del med liknande problematik som denna unga kvinna.

    Och prata om farliga umgängelsekretsar, det vet vi inte.
    Det röks så mycket cannabis bland ungdomar idag.
    Så det är tom en bedrift att hamna i en farlig umgängelsekrets.
    Då de flesta är helt vanliga människor med ett annat drogval än alkohol.


    Ok, tyck du som du tycker så tycker jag som jag tycker. Folk som handlar med droger gillar inte golare iaf.
  • isolande
    Anonym (,mamma) skrev 2016-01-08 16:20:47 följande:
    Vad som är ett normalt och produktivt liv kan ju diskuteras. Många som lever med ett cannabis(miss)bruk förstår iinte själv hur misslyckade dom är.

    Ett exempel är en galen islänning som jag känner.

    Han raljerar ofta och länge om cannabisens fördelar. Om hur stigmatiserat det är, att det mindre farligt n alkohol osv. Att det är den dumma regeringen som förbjuder det av diverse galna anledningar...Han ser sig själv som ett bra exempel på att det går att "bruka" och samtidigt ha ett normalt liv. Han ser sig själv som intelligentare än dom flesta, kreativ och framgångsrik.

    Alla andra ser en helt annan bild. Han kan inte behålla ett jobb ( enligt honom beror det alltid på att chefen är dum. Det har inget med att han aldrig kommer upp i tid på morgonen), han är en urusel förälder( sätter alltid sina egna behov framför barnets men i hans egna ögon är han en bra pappa), han är ovårdad och luktar skumt, han är usel på förhållande, han blir aggressiv mot alla som ställer lite krav på honom, han hatar alla myndighetspersoner och tror att dom dömmer ut honom för att han rökar ( han ser inte att det beror på att han beter sig illa, inte sköter tider osv) och han är extremt trögtänkt och långsam. Men enligt honom lever han ett framgångsrikt och bra liv.... Hans måttstock är ganska sabbad.
    bra skrivet :)
  • tobbe01
    klyban skrev 2016-01-08 15:39:42 följande:

    Finns inget som säger att det är en dålig väg, bara för man tar cannabis.
    Är trött på detta stigmatiserandet hela tiden.
    De flesta lever normala och produktiva liv ändå.


    Jo men nu är det ju olagligt så OM man nu absolut vill knarka så kan man väl försöka vara lite smidig så man slipper åka dit för narkotikabrott? Är ju inte precis en merit i CV:t hur produktiv och normal man än må vara?!
  • Lord Hans
    tobbe01 skrev 2016-01-08 17:50:57 följande:
    Jo men nu är det ju olagligt så OM man nu absolut vill knarka så kan man väl försöka vara lite smidig så man slipper åka dit för narkotikabrott? Är ju inte precis en merit i CV:t hur produktiv och normal man än må vara?!
    Om det är en merit eller inte beror ju på vilket jobb man sökerFoten i munnen
  • klyban
    Anonym (,mamma) skrev 2016-01-08 16:20:47 följande:
    Vad som är ett normalt och produktivt liv kan ju diskuteras. Många som lever med ett cannabis(miss)bruk förstår iinte själv hur misslyckade dom är.
    Ett exempel är en galen islänning som jag känner.
    Han raljerar ofta och länge om cannabisens fördelar. Om hur stigmatiserat det är, att det mindre farligt n alkohol osv. Att det är den dumma regeringen som förbjuder det av diverse galna anledningar...Han ser sig själv som ett bra exempel på att det går att "bruka" och samtidigt ha ett normalt liv. Han ser sig själv som intelligentare än dom flesta, kreativ och framgångsrik.
    Alla andra ser en helt annan bild. Han kan inte behålla ett jobb ( enligt honom beror det alltid på att chefen är dum. Det har inget med att han aldrig kommer upp i tid på morgonen), han är en urusel förälder( sätter alltid sina egna behov framför barnets men i hans egna ögon är han en bra pappa), han är ovårdad och luktar skumt, han är usel på förhållande, han blir aggressiv mot alla som ställer lite krav på honom, han hatar alla myndighetspersoner och tror att dom dömmer ut honom för att han rökar ( han ser inte att det beror på att han beter sig illa, inte sköter tider osv) och han är extremt trögtänkt och långsam. Men enligt honom lever han ett framgångsrikt och bra liv.... Hans måttstock är ganska sabbad.

    Du pratar nu om en grupp som överanvänder cannabis.
    Och de är patetiska, det kan jag hålla med alla dagar i veckan.
    Så ta upp ett exempel på en människa som inte sköter sig och har konstiga tankar, det funkar liksom inte.
    Jag känner folk som är precis som han, men aldrig rört cannabis.
    När du beskriver denna "Islänning", så låter det som han har en hel del psykiska problem.
    Och omgivningen får lida för detta.
    Min erfarenhet är att de flesta sköter sig väl, med familj, jobb och övrigt de har i sitt liv.
    Men det finns de som överdriver och sköter sig dåligt, detta är jag fullt medveten om.

    Du kanske undrar, nej, jag röker inte cannabis.
    Har prövat i min ungdom, när jag varit utomlands.
    Aldrig tyckt om ruset, då jag kände det som rätt tråkigt.
    Enda som jag såg som inte negativt, det var hur mycket godare mat smakade.
    Och ska tillägga jag är väldigt duktig på laga god mat, men kusligt hur mycket godare den blir.
    Aldrig haft funderingar  på att röka mer cannabis, det är rätt tråkigt för mig.

  • klyban
    Anonym (nojjo) skrev 2016-01-08 16:56:21 följande:
    Ok, tyck du som du tycker så tycker jag som jag tycker. Folk som handlar med droger gillar inte golare iaf.

    Langaren är inte hennes umgänge antar jag.
    Så du pratar om nått annat, och visst är det så de gillar inte golare.
    I detta fall med rättegången, så är hon en AV sextio.
    Och ser ingen anledning att hon ens ska behöva vittna.

Svar på tråden Dotter kallad till rättegång.. Vad gör man?