• Ess

Ansvar för bonus?

Jag gjorde ingenting, om dom inte direkt bad mig om en tjänst. Det var han som skötte hushållet när hans barn var där, vi hade även ekonomin strikt uppdelad.
    Hans barn var större, annars skulle jag aldrig ställt upp på att va ensam med dem. Men när vi var själva så skötte de sig själv med matlagning osv.

• Ess
    seriösanvändare skrev 2016-01-10 20:03:00 följande:

Jag tror att det är skillnad på om båda har barn som man hjälps åt med, och om bara den ena har hemmavarande barn. Det är absolut inte självklart att ta hand om partnerns barn, men det beror på omständigheterna.

Jag håller med om det. Jag tror det är stor risk annars att den utan barn känner sig utnyttjad både praktiskt och kanske även ekonomiskt.
  • Ess
    Anonym (L) skrev 2016-01-19 14:36:35 följande:
    Jag som "bonusmamma" kommer absolut vilja ha saker att säga till om i mitt eget hem. Bor du, min sambos barn där, så får du rätta dig efter din pappa liksom efter mig. På exakt samma villkor. Speciellt om jag och pappan är överens om att det är så vi ska lägga upp vårt liv. Du som barn bestämmer INTE detta.

Det går inte att välja att bara lyssna på den ena vuxna, biologisk förälder eller ej. Folk som inte är bonusföräldrar eller har insikten där förstår inte vad de ber om/förväntar sig när de säger så som du säger. Det du säger är att jag som vuxen människa inte ska bestämma i mitt hem och att någon annan utomstående vuxen har förtur på att bestämma där. Glöm att det seriöst finns vuxna människor som tycker det är okej att någon annan vuxen ska bestämma över dem, eller ännu värre: att barn ska bestämma det.

Föräldrarna har separerat, livet ser annorlunda ut. Absolut ska barnet känna sig trygg i sitt hem men att säga att någon annan som bor i hemmet inte ska få bo där på sina egna villkor, är ett skämt. Du är barn, vi är vuxna. Så är gången. Så länge man tvingas bo med någon annans barn SKA man ha möjligheten att ta hur mycket/lite ansvar man vill, och oavsett det ha full rätt att säga IFRÅN. Sen om man som bonusförälder inte vill det, eller att man kommit överens om annat, är en annan fråga. Men man har alltid rätt att bestämma det, som vuxen.
    Håller med!
  • Ess

Livet är fullt av "måste", men att ta hand om partnerns barn är inte ett av dem.

Svar på tråden Ansvar för bonus?