Anonym (L) skrev 2016-01-17 15:43:56 följande:
Oj, det är verkligen inte ok. Att de byter till/från sig saker så att det drabbar dig. Det är ju trots allt inte ditt ansvar att försörja dem under loven om det från början inte är tanken att de ska vara där då. Jag känner igen det du säger, min sambo hävdar att jag inte gör saker för barnet/mammans skull utan för hans skull när jag hjälper till med hämtning/lämning, offrar saker pga barnet osv. Han förväntar sig definitivt att jag ska ta mycket ansvar, han säger att det är självklart osv. Vilket jag försöker få honom förstå att det inte är. Men precis som din sambo så är min sambo inte särskilt ödmjuk i det. Det är sjukt svårt att leva med någon som inte förstår ens egen situation.
Nej, men pappan vågar inte ens nämna för mamman att jag helst inte har barnet här på skolloven. Det innebär ju inte att han aldrig kan vara här på ett skollov men att jag har ett önskemål utifrån hur det drabbar mig, så utav tre veckor på julen skulle han ha varit hos mamman första och sista veckan, och det var ju perfekt. Men de byter och jag kan inget göra och ingen beklagar att de har bytt.
När började han förvänta sig att du hjälper till? Jag tror att det som (Mamma) här ovan gör är det rätta, så gör en smart förälder, förvänta sig inget och låt det växa fram. Samtidigt måste man nog som förälder även bjuda in, för har man inga barn själv kanske man känner sig osäker och vet inte riktigt hur man ska göra. Det är nog inte lätt att vara i förälderns sits heller men det är definitivt inte rätt att gå in och kräva, börja förvänta sig saker och säga att det är självklart. Då tröttnar man innan man ens börjat.