• Brumma

Ansvar för bonus?

Jag tog samma ansvar som pappan. Dvs behandlade henne som om hon var mitt eget barn (trots att jag då inte hade några) och har aldrig velat ha ngn uppdelning. Skall jag bo med ett barn vill jag vara fullt delaktig i allt - både uppfostran, ansvar och beslut.

Jag och pappan hade samma syn på det hela och därför du kafé det alldeles utmärkt.

Jag anser dock att alla familjer är olika och att det måste vara upp till var och en att bestämma detta. Problem tror jag det blir när bonusförälder och förälder har olika syn på det hela...

• Brumma
    sextiotalist skrev 2016-01-11 11:59:28 följande:

Jag kan mycket väl tänka mig att om man passerat småbarnsåren och inte tyckte de var så fantastiska, så tror jag man tvekar rejält att börja leva med en man med barn i småbarnsåren.

Nu kommer det förhoppningsvis inte bli aktuellt, men om jag skulle bli singel idag, inte en chans att jag skulle flytta ihop med en man med förskolebarn, den tiden är förbi.

Jag skulle aldrig välja en man med barn under 16/17 igen faktiskt. .

Dels påfund av att jag inte vill ha ner småbarnsårnär mina väl växt upp. Men mestadels pga att jag ALDRIG mer tänker ingå en relation där det är en tredje spelare (mamman) som har ngt att säga till om gällande planering av min tid.
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2016-01-11 13:40:31 följande:

Just planeringen av ens tid, sambons ex ville även bestämma min semester (en dam med stort kontrollbehov och gärna ville bestämma åt andra, hon ville planera barnens vistelsetid hos oss när de var över 20 år, men då tänkte hon om när jag påpekade att de är vuxna, myndiga och bor inte ens hemma längre, så den biten klarar vi nog utmärkt utan hennes hjälp).

Nix, inte en chans (kan väl tillägga att hon lyckades inte bestämma över varken min eller sambons semester, min semester var projektstyrd och sambons produktionsstyrd)

Till viss del har vår tid blivit styrd, just för att man måste komma överens när barnen var små. Nu när bonus är äldre kan man komma överens direkt med bonus istället och mamman behöver knappt blandas in ;)
  • Brumma
    Anonym (L) skrev 2016-01-11 14:01:25 följande:

När jag läser det ni skriver så fruktar jag när barnet blir i skolåldern (inom en inte allt för snar framtid). Det är nog min största rädsla. Hittils är det ju "vi" som  bestämmer över barnet, och inga jättestora beslut har behövts ta gällande barnet än. Men skolåldern och allt vad det innebär, och mammans inblandning i det. Hade inte mamman varit inblandad så hade det nog varit lite lättare att leva. Usch för att någon utomstående ska lägga sig i hur vi ska spendera vår tid. Och bestämma när man själv ska ha semester! Herregud :(

Ett tips är att föräldrarna gör upp gällande hur semestern skall planeras redan nu. Tex att de (även du naturligtvis men genom pappan) bestämmer två/tre/fyra veckor fritt varannan sommar. Dvs ena året kan mamman planera sin semester relativt fritt och nästa år är det er tur. Annars blir det lätt bråk.

Vi krävde detta efter att i tio år fått rätta oss efter mamman (det var inga problem i början eftersom vi inte hade egna barn, men sedan funkade det inte). Vi meddelar senast i slutet på mars vilka veckor vi vill ha på "vårt" år.

Gör även gärna upp om kortare lov, julafton osv så det ALDRIG blir en konflikt runt det. Då är ni friare att planera eftersom ni vet innan hur året ser ut.

Sedan - det är fortfarande NI som bestämmer över barnet ER tid. Mamman har INGET att säga till om i vårt hem och hur vi väljer att göra här.
  • Brumma
    Anonym (Prata) skrev 2016-01-16 19:30:33 följande:

Jag blir lite fundersam när jag läser detta. Självklart är inte alla barn väluppfostrade, långt därifrån, men verkar vara VÄLDIGT många bonusbarn som är "dumma, ouppfostrade, jobbiga" osv... Kan det kanske vara så att det inte alltid ligger på barnen?

Dessutom har ju inte barnen valt situationen med bonusföräldrar hit och dit. Barnen får anpassa sig. Precis som bonusföräldern inte valt bonusbarnen, de får man på köpet. Barnen får även den extra föräldern/vuxna på köpet.

Det är inte alltid så lätt att anpassa sig och barnen kan vara ledsna, besvikna osv. Självklart ska man inte vara dum och elak för den skull men jag har svårt att tro att det alltid är så att bonusbarnen är de som inte sköter sig och att den andra biologiska föräldern är dum i huvudet. På något sätt tror jag alla har en del i detta...

Helt ärligt tror jag att det är vanliga att skilsmässobarn är bortskämda ja. Föräldrarna har dåligt samvete och vill kompensera. De vill inte ha konflikter på sin vecka/helg och slätar över, ställer inga krav, passar upp osv.

Naturligtvis ligger huvudansvaret på föräldern men detta beteende skapar just dessa barn som jag ofta läser om här.
  • Brumma
    Anonym (Berit) skrev 2016-01-17 10:37:36 följande:

Just det här har jag själv upplevt vad gäller min sambo och hans son. När en konflikt uppstod så var det lättare att sopa den under mattan eftersom han snart ändå skulle till mamman. Och så där kände jag ju själv när jag bet mig i tungan flera gånger men för mig som inte ens är förälder blir det ju än svårare att säga ifrån om inte ens pappan klarar av det.

Men jag hoppas inte att det är det vanliga att ensamstående föräldrar gör så här för jag tror att man får en bättre relation om man sätter gränser och vågar vara direkt med varandra.

Jag tror att det är vanligare än hos föräldrar som bor heltid med sina barn.

Vi valde förresten att sätta gränser och vara direkt. Det resulterade i att bonus varje gång det blev en konflikt åkte hem till mamma. Eftersom mamma tyckte hon gjorde rätt - bonus skall inte behöva hjälpa till, ta ansvar osv - så kan du nog förstå att det inte fungerat så bra.

Resultatet blir ju att vi tassar på tå bär bonusär här eftersom en tillsägelse eller en frågan om hon kan hjälpa till att göra sallad kan resultera i att vi inte ser henne på flera månader :/
  • Brumma
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-17 20:48:42 följande:

Vissa människor behöver ju riktig hjälp... Jag är ingen förälder men jag är 16 år och ett bonusbarn, jag har bonussyskon och ett biologiskt, jag älskar mina bonussyskon som mina egna, dom är d finaste som hänt mig. Likaså min bonuspappa. I våran familj finns det inget som är "bonus" utan vi alla är en familj som älskar varandra. Min bonuspappa tar hand om mig lika mkt som min mamma. Det finns ingen skillnad. Punkt slut. Alla är där för varandra. Spelar ingen roll om d är bonus eller inte. Ta er i kragen människor!!

Fast alla barn vill inte ha en extra förälder. .

Jag lärde känna min bonusdotter när hon var ett år och har haft den rollen du beskriver att din bonuspappa haft.

När min bonusdotters mamma träffade en ny man var hon redan i yngre tonåren och skulle förmodligen gått i taket om han försökt ta samma ansvar dom mamman.

Tror det är viktigt att låta den nyblivna familjen själva känna vad som funkar bäst och inte fastna i ngn mall om hur det "ska" vara.
  • Brumma
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-19 15:59:41 följande:

Till anonym (L) förlåt att du blev så förödmjukad, men såhär funkar det i min familj iaf. Vi är väldigt tajta. Men min mamma bestämmer inte över min bonuspappas barn. Hon kommer alltid finnas där för dom o ge dom råd. Men hon har ingen rätt att säga när dom får vara där eller inte tex. Det är pappan som bestämmer det. Men hos oss funkar det så att hans barn får komma o gå som dom vill (sen har dom bestämda veckor) men utöver det får dom själva bestämma. Jag o min bror bor med dom heltid. Skulle min bonuspappa inte vilja ha mig där så skulle min mamma nog bli rasande. Vi är alla en familj o det är allas hem. Hos oss har även barnen en röst. Vilket det verkar som att det inte finns hos dig. Bara för att du är vuxen betyder inte att du bestämmer eller att du är klokare på något sätt. Sätt dig ner i båten o andas lite. Du har för mkt luft. Alla vuxna är inte som du. Suck it up. Vänj dig vid att alla lever olika. Hoppas du nån gång får uppleva en sån kärlek som finns i min familj iaf. DÄR ALLA BLIR HÖRDA och inte bara VUXNA.

Fast det du skriver är att ni barn och eran respektive förälder som har röster. Inte bonusföräldern..
  • Brumma
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-19 16:29:49 följande:

Nu kanske vi har fattat varandra fel. det jag menar är att bonusföräldern bestämmer inte när barnet ska få vara hemma hos pappa o när den inte ska få vara hemma hos pappa. Det är helt absurt. I min familj tkr vi det låter helt sjukt. Men sen så lever vi alla olika. Så ja kan ju inte utrycka mig egentligen. För att på familjeliv ska alla tycka lika. O den som tkr olika är dum i huvudet. Har ja fel? Näää. Ni är väldigt konstiga människor

Om det påverkar bonusföräldern så har man, enligt mig, självklart rätt att ha en åsikt och vara med och bestämma om när barnet skall vara hos oss. Många av de trådar jag läser om just detta hsndlar om att barnet kommer när föräldern inte ens är hemma. Dvs att bonusföräldern blir den som har huvudansvaret istället för föräldrarna. Jag har tillomed läst trådar om där föräldrarna bestämt att barnet skall vara i ena hemmet när föräldern i det hemmet är borta på jobb HELA veckan.

Min bobus är välkommen hit när hon vill. MEN vid ett fåtal tillfällen passar det inte och då måste vi kunna säga nej. PRECIS som vi vis samma tillfällen då lämnat bort våra gemensamma barn till barnvakt.

Det kommer helt enkelt inte vara någon hemma - eller så kommer det att vara fest som inte är lämplig för ett barn.

Så jag tycker inte ditt resonemang håller. Och jag förstår inte hur du kan anse att man som bonusförälder inte får vara med och lägga upp ett umgänge som passar HELA familjen. Jag förstår inte heller hur man kan anse att bonusföräldern skall ta ett större ansvar än föräldern själv. Vilket det blir om barnet får komma när föräldern inte är hemma.
  • Brumma
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-19 16:29:49 följande:

Nu kanske vi har fattat varandra fel. det jag menar är att bonusföräldern bestämmer inte när barnet ska få vara hemma hos pappa o när den inte ska få vara hemma hos pappa. Det är helt absurt. I min familj tkr vi det låter helt sjukt. Men sen så lever vi alla olika. Så ja kan ju inte utrycka mig egentligen. För att på familjeliv ska alla tycka lika. O den som tkr olika är dum i huvudet. Har ja fel? Näää. Ni är väldigt konstiga människor

Glömde ju svara på det sista. .

Nej, varför skulle jag tycka att ngn är dum i huvudet för att de inte har samma åsikt som jag? Familjeliv är ett diskussionsforum och om alla haft samma åsikt så hade det inte varit mycket att diskutera.

DÄREMOT så kan jag tycka att vissa åsikter är "dumma". Eller snarare trångsynta. Tex när man antar att ens eget sätt är det bästa för alla.

Jag själv älskar min bonusdotter (jo, jag ser henne som en bonus eftersom jag aldrig haft förmånen att ha henne i min familj om jag inte träffat hennes pappa - det innebär inte på ngt sätt att hon är mindre del av min familj än mina biologiska barn) och behandlar henne dom om hon vore min.

Jag vet däremot att vårt sätt att leva inte passar alla. Och DET är vad jag argumenterar emot. Att man svartmåla alla som väljer en annan väg.
  • Brumma
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-19 17:44:26 följande:

Ja menar absolut inte att bonusföräldern inte får vara med o bestämma! Jag älskar att min bonuspappa bestämmer o tar ansvar. Då känner ja mig som hans dotter istället för hans frus dotter. Kanske låter lite konstigt. Iaf. Ja vet bara att det kan vara riktigt svårt för ett barn att lyssna på sin bonusförälder. Därför tkr jag att man ska ta det lite lugnt med vissa grejer. (Nu säger jag hur det är i min familj) min bonuspappa bestämmer över mig lika mkt som min mamma. Men sen har dom även samma tankesätt o värderingar. O det skulle aldrig falla dom i tanken att barnen inte får vara hemma, eller så. Ska dom göra nått själva så är det dom som lämnat huset, nu är jag 16 så ja kan ta hand om mig själv o mina syskon vilket jag väldigt gärna gör. Så därför har vi aldrig barnvakt eller så. Ja ställer upp så ofta jag kan för att jag vill. Vi får även besök väldigt ofta, och oftast utan förvarning. Så vi är alltid alla hemma och vi älskar att vi har det så spontant, och alla är välkomna hem till oss. Tex kommer mammas o hans kompisar så sitter vi alla tillsammans. Dom mindre barnen går ju såklart o lägger sig. Men jag har inga "läggtider" eller nått speciellt som ja måste följa. Oftast vill dom jätte gärna att ja sitter kvar o är social. O vi har väldigt roligt ihop. Det är stor skillnad på mig o mina syskon (1,6,10) så jag är lite mellan ungvuxen. Tex hos min biologiska pappa är det annorlunda, då vi inte har så bra kontakt och han kanske inte är den "optimala" pappan. Hans fru skulle aldrig få bestämma över mig. Där ska det vara på mina villkor. Så vill jag ha det, min pappa och min mamma. ska jag gå dit så är det PÅ MINA VILLKOR för att ja är deras barn o ja ska må bra. Pappas nya skulle aldrig få säga till om något. Då skulle både min mamma och pappa bli väldigt arga.

Med all respekt så är inte alla bonusbarn 16 år. Och alla sextonåring är inte ansvarstagande ungdomar.

Att det funkar hos din mamma gör inte att det funkar hos alla.

Ditt sista stycke motsäger ALLT du sagt om att alla skall bli hörda och att det är så det "ska" funka. Vilket tyvärr gör att det du säger förlorar lite av sin trovärdighet.
  • Brumma
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-19 22:22:52 följande:

Förstår inte riktigt vilket stycke du menar. Men om du menar det med att hos min biologiska pappa är de annorlunda är det pga väldigt många anledningar där han inte är lika ansvarstagande. Och inte hans fru för den delen. Dom har ingen vårdnad över mig utan bara min mamma. Så där kommer o går jag som jag vill. Men dom båda har ingenting att säga o tycka om hur jag uppfostras. M.m

Ja, det är precis det stycket jag menar.

Och även om jag förstår att de inte har speciellt mkt att säga till om dig - vilket känns naturligt då du inte lever med dem - så kan jag inte förstå hur du kan anse att de inte skulle ha ngt att säga till om i sitt eget hem.

Nu verkar du vara en ansvarstagande tonåring men säg att du kommer dit utan att ha hört av dig först. Din pappas sambo har bjudning med bästa väninnan. Du går ut i köket och drar fram massor av mat som du bara lämnar - hade hon då inte fått "lov" att be dig plocka undan?

Om du beter dig illa går hon inte säga ifrån?

När du kommer och går som du vill - hör du av dig innan? Förväntar du dig att mat skall lagas när du kommer?
  • Brumma
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-20 07:16:04 följande:

Jag beter mig inte illa som vissa andra tonåringar, iaf vad jag har fått höra. Jag har aldrig varit respektlös eller så mot mina föräldrar. Vi har en väldigt stor respekt gentemot varandra. Jag har tex aldrig bråkat med min pappa eller hans fru för att det har inte funnits nått att bråka om. När ja är hos pappa kommer jag oftast dit lite hur som. Och det har aldrig varit nått problem. Sitter min pappas fru i köket o har en bjudning så sitter jag oftast med när ja kmr dit. Inte för att ja på något sett vill. Men hon försöker göra det bästa för mig, även fast att hon inte riktigt förstår vissa andra grejer. Men hon gör det för min pappas skull, för hon älskar honom. Jag har aldrig gjort en röra o sen inte städat upp efter mig. Jag är uppfostrad på ett väldigt fint sätt och att städa mitt hem (vart jag än går) det är en väldigt naturlig del för mig. Jag storstädar ofta med mamma o hjälper till med allting, för att jag är uppfostrad så. (Jag älskar även att städa för den delen.) i min familj är allt väldigt "kliniskt rent" och har man växt upp så vill man inte ha de på något annat sätt. Skulle ni se mig på riktigt så skulle ni förstå hur vi fungerar. Ja är inte som alla andra 16-åringar. (Inte för att det är något fel på dom eller på mig!) men egentligen är alla 16-17 åringar i våran familj väldigt ansvarstagande och att städa är inget problem alls. Min pappas fru är hemmafru så det är alltid lagat när jag kommer dit, inget jag har bett om eller så. Det bara funkar så där. Hemma så är det oxå mamma som lagar maten, när vi har kommit från skolan (jag kommer hem tidigast) så städar jag undan från morgonen, förbereder tills mamma kommer hem o sen när alla har kommit hem så sitter vi och har en stor familjemiddag o pratar om dagen o hänger, så ser varje dag ut (vi har en tradition med middagen att man ska umgås o prata) säkert inte bara vi. Men iaf, efter middagen fortsätter "hängandet" på soffan eller så kommer det släkt o vänner hem till oss eller så drar vi nånstans. Vi är en väldigt spontan familj. Men nu till din fråga, om jag någonsin skulle bete mig illa mot pappas fru (vilket jag aldrig skulle göra pga att jag har för mkt respekt för mig SJÄLV,) så skulle hon väl tycka det är konstigt, o fråga varför jag beter mig så, då skulle jag nog sätta mig ner o prata med henne. Men det har aldrig hänt.

Jag har förstått att du är ansvarstagande. Du låter väldigt mogen i det mesta du skriver. Och jag är som sagt glad att allt fungerar hos er - både hos mamma och, på sitt sätt, hos pappa.

Anledningen att jag tog upp dessa exempel beror ju på att du i början skrev mer allmänt. Att "vi människor" skulle skärpa oss och ta oss i kragen. Att vissa behövde hjälp.. Och att det inte skulle vara skillnad.punkt slut osv.

I nästa inlägg skriver du att man som bonusförälder inte har ngt att säga till om. Sedan tar du upp din bonuspappa som bevis på motsatsen..

Jag försöker bara visa på att det finns situationer och relationer där det inte fungerar som hos er. Inte pga att bonusföräldern kommer och "styr o ändrar" utan för att alla situationer är olika.

Det går inte att säga att det "ska" vara på ett enda sätt eftersom människor inte ÄR på ett o samma sätt.

Det vore trevligt om man någon gång slapp försvara att man vill ha ngt att säga till om i sitt liv. Som alla människor vill..
  • Brumma
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-20 08:41:48 följande:

Förstår vad du menar, fel utav mig att säga att alla ska ta sig i kragen. O förstår att jag låter lite lullig. Men såna här frågor är väldigt provocerande enligt mig. Vill att alla barn ska känna sig trygga o bra med sina bonusar. Därför jag står upp för dom barnen så mkt..

Jag förstår det :)

Jag själv blir provocerad när man tar för givet att barnen blir illa behandlade, inte är omtyckta, är ovälkomna osv för att man som bonusförälder råkar uttrycka att man vill vara delaktig i beslut gällande sitt eget liv. När man antar att alla måste följa samma mall för att barnen skall må bra.

En del påstår att barn måste få komma och gå som de vill om de ska må bra. Jag påstår att det ibland inte är det bästa. Alla barn är inte ansvarstagande. Alla föräldrar är inte alltid hemma. Alla bonusföräldrar varken vill eller får ett föräldraansvar. Alla barn vill inte att bonusföräldern skall ta en sådan roll.

Kort sagt - man bör inte ta för givet att barnen mår bäst av det sätt man själv föredrar. Och försöka låta bli att läsa in "jag avskyr mitt bonusbarn" när ngn säger att de skulle önska att de fick vara med och bestämma hur barnet kommer och går.

Om jag som vuxen blir lämnad ensam med ett barn/en tonåring så har JAG ansvaret. Inte för att jag är förälder eller har en föräldraroll utan enbart för att jag är den vuxna. Då MÅSTE jag få vara med och besluta om det ansvaret. Ngt annat är att gå tillbaka till tiden då vi hade trälar och tjänstehjon.
  • Brumma
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-20 10:41:20 följande:

Förlåt att jag frågar en extra gång. Är du bonusförälder? Hur funkar det hos er?

Jag är bonusförälder.

Jag kom in i min bonusdotters liv när hon var ett år . För mig och pappan är det självklart att jag är fullt delaktig, även om det naturligtvis tog ett tag innan vi växt in i våra roller så att säga :)

Jag har alltid sett henne som "min" och även om hon inte rent biologiskt är min så tillhör hon min familj.

Jag har lika mkt rättigheter att säga till som min man men jag har även lika stor del i uppfostran, trösta, prata hemligheter, stötta, läxläsning osv som min man. Jag är med på utvecklingssamtal och aktiviteter.

Och ja. Jag är definitivt med och bestämmer hur umgänget läggs upp. Vilka dagar som kan bytas och vilka Semesterveckor som är "våra". Inte för att hon inte är välkommen när som men för att vi planerar vårt liv efter barnfri tid/inte barnfri tid. Och numera efter småbarnsföräldersliv och tonårsföräldersliv. Det ser lite olika ut och för att det ska fungera krävs kommunikation och hänsyn åt alla håll.
  • Brumma
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-20 13:05:47 följande:

Ja är glad att det fungerar för er! Tror nog din bonusdotter är glad och mår bra. Alla har ju det olika. Det här med barnfri tid/barn tid förstår jag oxå, men hos oss är det ju barnfri tid när mamma o bonuspappa går ut o äter eller om dom hittar på nått en kväll. Men vi barn är alltid hemma. Det är alltid minst ett barn hemma iaf. Att sova borta gillar vi inte. Men intressant att höra hur andra har det! Livet är så olika :) på ett bra sätt

Det går inte att låna en treåring och en sexåring själva hemma ;)
  • Brumma
    Anonym (Eva) skrev 2016-01-20 09:36:25 följande:

Det är inte roligt att mamman till barnen har inflytande på tid och semesterplaneringar etc. MEN du bör nog tänka om när det gäller att se henne som en utomstående. Hon är ingen utomstående. Hon är barnens familj precis som du och barnens pappa är. Vare sig man vill det eller inte. Jag säger inte det för att vara dum utan i all välmening. Fixar du inte att se det på det viset så blir det svårt framöver. Onödigt svårt. Att träffa en man med barn ÄR inte helt enkelt och om jag fick välja om igen så skulle jag ha valt en man utan barn. Tror jag. Det har ju samtidigt gett mig så mycket annat...

Jag ser mamman som en utomstående. Hon är BARNETS familj men absolut inte en del vår.
  • Brumma
    Anonym (Prata) skrev 2016-01-21 14:38:05 följande:

Nä det handlat väl om att man gör det för att man vill isf...måste måste man ju inte...

Och de som inte vill åter föräldrarna sköra den biten själva. Vilket - om det är bra föräldrar - säkerligen fungerar alldeles utmärkt.
  • Brumma
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-20 19:07:53 följande:

Såna bonusar som du får mig att uppskatt mina föräldrar och bonusar några extra ggr. Jag visade dina svar för min bonuspappa och mamma. Dom tkr du är en väldigt konstig människa som kan leva med en man, som har barn som du inte ens vill ha att göra med egentligen. Det är ett sjukt beteende. Barnet kom inte på köpet, barnet fanns där innan du. Dennes mamma o pappa ville ha det. Så kommer du från ingenstans o vill helst inte ha med barnet o göra. Jag är världens gladaste som har världens bästa bonusföräldrar o syskon. Att man kan sitta som en FAMILJ och älska varandra genom vått o torrt. För att vara en vuxen så är du ute på villovägar. O ja kan säga det från hjärtat, för att jag har varit med om vissa grejer som gjort riktigt ont i hjärtat. Genom hur du skriver kan jag se vilken konstig människa du är

Du hoppar på dem som inte tar en föräldraroll för sina bonusbarn. Samtidigt berättar du att din pappas sambo aldrig skulle få säga till om ngt gällande dig.

Borde inte der få dig att inse hur sned din bild är och att du ser väldigt selektivt på saken?

Om du skulle leva som du lär hade du ju tyckt det var självklart att din pappas sambofick vara med och bestämma och vara delaktig.

Inte speciellt snyggt att kasta skit på dem som lever på ett sätt du själv förodrar.
  • Brumma
    Anonym (Prata) skrev 2016-01-21 16:30:09 följande:

Problemet där verkar ju vara att "bonusdottern" och hennes pappa inte har någon bra relation. Det verkar ju inte ha så nära relation osv. Hade de haft det tror jag att hon hade tyckt det var okej att även hans sambo var med i beslut också.

Säger inte att hennes sätt att resonera är okej men vet själv hur det är när en förälder inte är en bra förälder, men att man som barn ändå försöker få en relation för man älskar ju ändå sina föräldrar... men kontakten/situationen/ansvaret blir annorlunda när man inte har nån bra kontakt med föräldern och föräldern kanske inte tar sitt föräldraransvar. 

Nej, jag vet att relationen inte verkar bra mellan henne och pappan. Det gör det ändå inte rätt att hoppa på ngn och sedan själv säga att man själv skulle förvägra ngn att vara delaktig...

Alla barn VILL inte ha en extra förälder. Och alla nya partners vill inte ta den rollen. Ändå verkar vissa tycka det är ok att bestämma hur andra ska leva sina liv.
Svar på tråden Ansvar för bonus?