Anonym (Prata) skrev 2016-01-17 08:41:31 följande:
varför kan man inte få det från fler människor? Det ena utesluter ju inte det andra. Jag själv hade aldrig velat bo med någon jag kände inte tyckte om mig...
Dessutom är det långt i från alla barn som har bra föräldrar bara för de är biologiska så dessa barn behöver ännu mer kärlek från andra omkring dem.
Anonym (L) skrev 2016-01-16 21:13:43 följande:
Förstår inte riktigt vad du menar. Massa kvinnor och män från spridda sammanhang enas om att de tycker det är mer eller mindre jobbigt att leva med sin partners barn. Självklart är det en kombination av barnets personlighet, uppfostran och situationen som sådan som skapar känslan av att barnet är jobbigt och störigt och ivägen. Inte så ovanligt verkar det vara så att den andre föräldern inte ser till barnets bästa och istället beter sig dåligt pga typ avundsjuka och vad det nu kan vara. Alla har en del i att situationen upplevs som jobbig men orsaken tror jag knappast ligger hos bonusföräldern utan den biologiska föräldrar och barnet som en konsekvens av det.
Jag har väl aldrig skrivit att det skulle vara enkelt att vara bonusförälder och att bo under samma tak som någon annans barn, som man inte valt själv. Jag har dock andra erfarenheter än du tydligen. Har flera skilda föräldrar omkring mig och visst finns de det som skämmer bort sina barn i rädsla för konflikt eller av dåligt samvete men de flesta, inklusive mig, är ju precis tvärtom. Min rädsla är just att de ska få några slags förmåner pga det, men så vill jag inte ha det, för så funkar inte livet när de blir vuxna sedan, att man får allt. Så jag är väldigt noga med att de inte ska få allt och att de ska behandlas precis som jag hade gjort om vi hade bott ihop hela livet.
Jag köper inte att det mesta skulle ligga hos biologiska föräldern och barnet. Det är att se väldigt själviskt på situationen. Jag tror att det många ggr ligger lika mycket hos bonusföräldern som hamnat i en sits de egentligen inte vill vara i. Vi behöver inte tycka likadant men det är min erfarenhet.
Jo, jag förstår vad du menar. Klart det är en kombination av flera personer och åsikter. Barnens, föräldrarnas, partners och hur stämningen är, hur upplägget är, hur mycket respektive person får att säga till om, om båda har barn, ålder på barnen, om det är ett eller flera barn, osv osv. Vill inte hålla med dig om att MYCKET ligger hos bonusföräldern, en del absolut men huvudproblem tror jag finns på andra håll. Exempelvis upplägget mellan de två föräldrarna, och kanske även nya partners relation/inställning/åsikt till den andre föräldern och vice versa. Att säga att det bara är en komponent som gör det svårt är i min värld inte särskilt troligt alls. Om den andre förälder tycker att den "nye" partnern lägger sig i för mycket kring barnet/exet så är det ju inte nödvändigtvis den nye partnerns fel då de själva (föräldern och partnern) kan vara överens om ett upplägg som funkar jättebra för dem men som sticker i ögonen på den andre föräldern. Något som du tycker är ett problem behöver inte vara ett problem i andra personers ögon liksom. Bonusrelationerna/familjerna känns som givna konfliktskapare på ett eller annat sätt, på ett helt annat sätt än i "kärnfamiljen". Det får man liksom räkna med, tänker jag.