Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-19 15:59:41 följande:
Till anonym (L) förlåt att du blev så förödmjukad, men såhär funkar det i min familj iaf. Vi är väldigt tajta. Men min mamma bestämmer inte över min bonuspappas barn. Hon kommer alltid finnas där för dom o ge dom råd. Men hon har ingen rätt att säga när dom får vara där eller inte tex. Det är pappan som bestämmer det. Men hos oss funkar det så att hans barn får komma o gå som dom vill (sen har dom bestämda veckor) men utöver det får dom själva bestämma. Jag o min bror bor med dom heltid. Skulle min bonuspappa inte vilja ha mig där så skulle min mamma nog bli rasande. Vi är alla en familj o det är allas hem. Hos oss har även barnen en röst. Vilket det verkar som att det inte finns hos dig. Bara för att du är vuxen betyder inte att du bestämmer eller att du är klokare på något sätt. Sätt dig ner i båten o andas lite. Du har för mkt luft. Alla vuxna är inte som du. Suck it up. Vänj dig vid att alla lever olika. Hoppas du nån gång får uppleva en sån kärlek som finns i min familj iaf. DÄR ALLA BLIR HÖRDA och inte bara VUXNA.
Du pratar om begreppet "rätt" på ett för mig märkligt sätt. Din mamma liksom hennes man har självklart rätt att säga vad de tycker, liksom alla andra vuxna i bonuskonstellationer (och alla andra konstellationer för den delen). Sedan vad som verkligen införlivas är en annan fråga.
Min sambos barn är i dagisåldern. Menar du att sambons barn ska ha mycket att säga till om gällande hur jag och min sambo lägger upp livet hemma hos oss, eller? Jag anser mig själv, i egenskap av vuxen, vara mycket klokare än barnet och har mycket större rätt att bestämma hemma hos oss än vad hans barn har. Konstigt vore annat. Med ålder kommer ansvar. Ett hem där barnen styr är ett utflippat hem enligt mig. Hade barnet varit äldre så hade det kanske varit så att barnet hade mer att säga till om var hen skulle befinna sig, om det var hos barnets mamma eller pappa, exempelvis om barnet själv kunde transportera sig mellan platserna. Men nu är det så att barnet är så pass litet att det är de vuxna som bestämmer detta för barnets räkning.
Det blir svårt att ha en konstruktiv dialog med dig i och med att du uppenbart själv är ett barn, framförallt då du använder sådana begrepp som att jag fått för mycket luft. Du har säkert starka känslor inför detta då du själv är ett bonusbarn och det kan jag förstå. Men du måste samtidigt förstå att det inte är rimligt att hävda att vissa vuxna "inte ska ha något att säga till om" kring saker som i allra högsta grad påverkar deras liv.