• Anonym (L)

Ansvar för bonus?

Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-18 20:43:51 följande:

Jag önskar bara att alla barn som har bonuspappor/mammor/syskon ska få vara lika lyckliga som jag. O därför är det föräldrarnas ansvar att göra så det blir så. Inget barn ska någonsin känna sig utanför, o speciellt inte hemma hos sin mamma/pappa. Ingen annan ska få komma i bestämma o ändra på hur pappan eller mamma har det hemma med sina barn. Så du som är bonusmamma/bonuspappa ska faktiskt inte få ha nått att säga om när barnet ska vara där eller när den inte ska vara där tex. Barnet var ju med sin förälder innan DU som bonus kom in o ville bestämma o röja. Ett barn får vara hemma när h*n vill. Vart den vill. Punkt slut

Nu spårade jag ur och svarade inte riktigt på det som du sa. Men för att svara på det så tycker jag absolut att en bonusförälder ska ha samma möjligheter som alla andra att säga till/bestämma när barnet ska vara närvarande och inte närvarande. Så länge man tvingas leva med barnet så har man absolut rätt till det. Det är som sagt inte någon som kan bestämma det över ens huvud. Du påverkar min närvaro på exakt samma sätt som din närvaro påverkar din pappa - du är i vårt hem. Därför upplever jag att det absolut ska finnas möjligheter för bonusförälder att ha åsikter kring det. Att föräldarna har levt tillsammans en gång och att en som bonusförälder kommit in senare har absolut ingenting med saken att göra. Det handlar om det gemensamma hemmet och livet. Oberoende av barnet.
  • Anonym (L)
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-19 15:59:41 följande:

Till anonym (L) förlåt att du blev så förödmjukad, men såhär funkar det i min familj iaf. Vi är väldigt tajta. Men min mamma bestämmer inte över min bonuspappas barn. Hon kommer alltid finnas där för dom o ge dom råd. Men hon har ingen rätt att säga när dom får vara där eller inte tex. Det är pappan som bestämmer det. Men hos oss funkar det så att hans barn får komma o gå som dom vill (sen har dom bestämda veckor) men utöver det får dom själva bestämma. Jag o min bror bor med dom heltid. Skulle min bonuspappa inte vilja ha mig där så skulle min mamma nog bli rasande. Vi är alla en familj o det är allas hem. Hos oss har även barnen en röst. Vilket det verkar som att det inte finns hos dig. Bara för att du är vuxen betyder inte att du bestämmer eller att du är klokare på något sätt. Sätt dig ner i båten o andas lite. Du har för mkt luft. Alla vuxna är inte som du. Suck it up. Vänj dig vid att alla lever olika. Hoppas du nån gång får uppleva en sån kärlek som finns i min familj iaf. DÄR ALLA BLIR HÖRDA och inte bara VUXNA.

Du pratar om begreppet "rätt" på ett för mig märkligt sätt. Din mamma liksom hennes man har självklart rätt att säga vad de tycker, liksom alla andra vuxna i bonuskonstellationer (och alla andra konstellationer för den delen). Sedan vad som verkligen införlivas är en annan fråga.

Min sambos barn är i dagisåldern. Menar du att sambons barn ska ha mycket att säga till om gällande hur jag och min sambo lägger upp livet hemma hos oss, eller? Jag anser mig själv, i egenskap av vuxen, vara mycket klokare än barnet och har mycket större rätt att bestämma hemma hos oss än vad hans barn har. Konstigt vore annat. Med ålder kommer ansvar. Ett hem där barnen styr är ett utflippat hem enligt mig. Hade barnet varit äldre så hade det kanske varit så att barnet hade mer att säga till om var hen skulle befinna sig, om det var hos barnets mamma eller pappa, exempelvis om barnet själv kunde transportera sig mellan platserna. Men nu är det så att barnet är så pass litet att det är de vuxna som bestämmer detta för barnets räkning.

Det blir svårt att ha en konstruktiv dialog med dig i och med att du uppenbart själv är ett barn, framförallt då du använder sådana begrepp som att jag fått för mycket luft. Du har säkert starka känslor inför detta då du själv är ett bonusbarn och det kan jag förstå. Men du måste samtidigt förstå att det inte är rimligt att hävda att vissa vuxna "inte ska ha något att säga till om" kring saker som i allra högsta grad påverkar deras liv.
  • Anonym (L)
    Brumma skrev 2016-01-19 17:22:22 följande:
    Om det påverkar bonusföräldern så har man, enligt mig, självklart rätt att ha en åsikt och vara med och bestämma om när barnet skall vara hos oss. Många av de trådar jag läser om just detta hsndlar om att barnet kommer när föräldern inte ens är hemma. Dvs att bonusföräldern blir den som har huvudansvaret istället för föräldrarna. Jag har tillomed läst trådar om där föräldrarna bestämt att barnet skall vara i ena hemmet när föräldern i det hemmet är borta på jobb HELA veckan.

Min bobus är välkommen hit när hon vill. MEN vid ett fåtal tillfällen passar det inte och då måste vi kunna säga nej. PRECIS som vi vis samma tillfällen då lämnat bort våra gemensamma barn till barnvakt.

Det kommer helt enkelt inte vara någon hemma - eller så kommer det att vara fest som inte är lämplig för ett barn.

Så jag tycker inte ditt resonemang håller. Och jag förstår inte hur du kan anse att man som bonusförälder inte får vara med och lägga upp ett umgänge som passar HELA familjen. Jag förstår inte heller hur man kan anse att bonusföräldern skall ta ett större ansvar än föräldern själv. Vilket det blir om barnet får komma när föräldern inte är hemma.
    I ditt fall tänker jag att du måste ha rätt att säga nej till att din bonus kommer hem till er om dennes förälder inte är hemma. Det kan väl inte vara fel, eller? Så tänker iallafall jag om det gällde mig. Är sambon borta på något och barnet ska/vill komma så är det jag som bestämmer om det är okej för mig eller inte. Det är inte något som sambon eller dennes ex bestämmer, i och med att ansvaret för barnet hamnar på mig i det fallet, eller helt enkelt att jag har andra saker inplanerade som gör att barnet inte kan komma.
  • Anonym (L)
    coffeeandcats skrev 2016-01-19 19:41:15 följande:

Förstår inte hur vissa av er kan skriva att ni tvingas bo med era bonusbarn. När man väljer att satsa på en relation med någon som har barn måste man välja in barnen också med allt vad det innebär. 

Jag har själv bonusbarn och i början tog jag inte så mycket ansvar och var sällan ensam med dem under några längre stunder. Men allt eftersom tiden gick blev det naturligare och naturligare. 

Har jobbat mindre än barnens biologiska föräldrar samt på kvällar och helger så har barnen varit sjuka när jag varit hemma har det varit självklart att jag har varit med dem. Nu studerar jag och då lämnar och hämtar min fru oftast de veckor som vi har barnen. Känner jag att jag har tid så kan jag hämta dem tidigare ibland.
    Föräldrasamtal, aktiviteter, läkarbesök m.m. får deras biologiska föräldrar ha ansvar för. Hon har huvudansvaret för läxläsningen men jag hjälper när det behövs. 

Barnen var ca 2 och 5 när jag kom in i deras liv och jag var helt oerfaren med barn och hade inte tänkt skaffa några egna men kärleken till deras mamma ändrade på allt det. Sen kan jag ofta känna att deras biologiska föräldrar är bättre på att ta hand om dem, att barnen hellre är med dem. Visst finns det lite avundsjuka från min sida men den håller jag för mig själv. Vill deras pappa lämna dem oss under hans vecka trots att det är hans vecka är det min fru som bestämmer om det går bra. Skulle det vara så att hon är borta på jobb eller så frågar hon mig om jag kan vara med barnen och säger jag nej så blir det så, fast oftast säger jag ja om jag kan. 

Slutligen vill jag tillägga att jag numera pratar om barnen som att de vore mina egna och att jag till min fru oftast säger våra barn om jag kommenterar något om dem. 

Jag respekterar det du säger och har förståelse för att det kan fungera bra för vissa . Dock fastnade jag på det du sa om tvånget. Såsom jag ser det så tvingas jag bo med min sambos barn. Jag har ej valt barnet utan det kom på köpet när jag träffade min sambo. En förutsättning för att jag ska kunna leva med min sambo blir att jag lever med barnet också. Eftersom jag vill leva med min sambo så följer hans barn med. Jag kan tycka vad jag vill om detta, men det är så det är. Jag har ej valt barnet utan jag har valt min sambo trots barnet. Det är för mig absolut inte samma sak. Använder man sig att den terminologin, att man valt partnern och barnet, så förutsätter jag att man behandlar och ser det barnet som sitt eget och att man ser sig själv som en förälder för barnet. Det gör inte jag och således kommer jag inte att tala i termer såsom att jag har "valt" barnet. Det existerar inte för mig.
  • Anonym (L)
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-19 22:22:52 följande:
    Förstår inte riktigt vilket stycke du menar. Men om du menar det med att hos min biologiska pappa är de annorlunda är det pga väldigt många anledningar där han inte är lika ansvarstagande. Och inte hans fru för den delen. Dom har ingen vårdnad över mig utan bara min mamma. Så där kommer o går jag som jag vill. Men dom båda har ingenting att säga o tycka om hur jag uppfostras. M.m
    Det här får mig verkligen att ifrågasätta att det skulle ligga i barnets bästa att tvingas umgås med båda sina föräldrar.

Hur kommer det sig att ett barn ska behöva spendera tid med en förälder om denne inte har vårdnad, hen inte är ansvarstagande, man kommer och går som jag vill och ingen vuxen i hushållet har något att säga till om gällande barnet?

Detta är ABSOLUT INTE någon form av kritik eller ifrågasättande dig "Bonusdottern", absolut inte, utan mer en "fråga i luften". Att biologiska föräldrar ska ha så stor rätt till sina barn och vice versa, om barnet uppenbart mår bättre utan den kontakten. Bara för att det är en biologisk förälder? Är det biologiska bandet så viktigt?
  • Anonym (L)
    Anonym (Eva) skrev 2016-01-20 09:32:40 följande:
    Hej.

Jag har varit bonusmamma i 6 år nu. Har alltid tagit mycket ansvar. Min sambo reste ganska mycket tidigare och kom hem ganska sent vissa kvällar och ibland övernattade han. Så jag har verkligen blivit en extramamma de veckor vi har barnen. Jag har haft VAB, läser läxor, nattar, finns där i största allmänhet. Har även varit med på skolaktiviteter såsom när de spelar teater i skolan och på föräldramöten. Men jag har också gjort mer roliga saker med barnen såsom egna dagar på stan med shopping och fika med dottern, bakat, gjort ex julgodis tillsammans etc... Jag har inga egna barn så på det viset har det varit lätt att lägga mycket tid på mina bonusar. Min sambo litar på mig till 100% och har varit tydlig mot barnen att jag har lika mycket att säga till om i det här hemmet. Dock så har vi också varit tydliga med att det är i det här hemmet som jag har det. När det gäller vissa beslut så är det han och barnens mamma som bestämmer och inte jag. Det har funkat bra för det mesta. Det kan också bli lite bökigt när sambon tycker att jag har fel i vissa frågor och känner att det är han som har ansvaret för uppfostran, men han är väldigt noga med att inte ta de diskussionerna inför barnen utan de tar vi som två vuxna och står enade inför barnen.Dock så känner jag ibland att jag har tagit ett lite för stort ansvar. Svårigheten är att pappan ibland tar det för givet att jag alltid ska finnas där och att jag ibland kan känna att det faktiskt eg inte är mitt ansvar.  Men samtidigt vill jag ha det så. Det är ju min familj och jag vill inte stå utanför utan vara en del av den. 

Hur gamla är dina bonusar? 
    Vad är det du inte får säga till om då? Vill du ta del av uppfostran? Jag tänker att du gör det om du är med i så stor del av deras liv. Eller får du typ inte säga till barnen utan bara vara där som en "snäll vuxen"? Det är det märkligaste som jag tycker att folk säger kring hela denna grej med att leva med andras barn, att man ska vara en snäll extravuxen. Kanske om man är särbos och sällan träffas men bor man tillsammans så är det ohållbart enligt mig.

Jag tänker på något sätt att med det ansvaret som du har, typ att du lämnas själv med dem på övernattning och att du vabbar med mera, gör att du borde tillåtas säga till om saker utanför hemmet också. Det är min åsikt dock. Ju mer jag tar ansvar för barnet i hemmet ju mer kräver jag att få säga till om andra saker också. Jag tog också ett, enligt mig, för stort ansvar i frågan och har nu backat från det. Sen har jag oerhört lite intresse för barnet och frågor kring det, men min sambo vill att jag ska vara likställd en förälder till barnet. Det är ju svårt när man tycker olika. Barnet är 6 år.
  • Anonym (L)
    Anonym (Eva) skrev 2016-01-20 09:36:25 följande:
    Det är inte roligt att mamman till barnen har inflytande på tid och semesterplaneringar etc. MEN du bör nog tänka om när det gäller att se henne som en utomstående. Hon är ingen utomstående. Hon är barnens familj precis som du och barnens pappa är. Vare sig man vill det eller inte. Jag säger inte det för att vara dum utan i all välmening. Fixar du inte att se det på det viset så blir det svårt framöver. Onödigt svårt. Att träffa en man med barn ÄR inte helt enkelt och om jag fick välja om igen så skulle jag ha valt en man utan barn. Tror jag. Det har ju samtidigt gett mig så mycket annat?
    Jag ser inte mamman som en del av min familj och min sambo hävdar bestämt att hon inte är en del av familjen och att hon inte har något med OSS att göra, en utomstående alltså. En familjemedlem för barnet, absolut, men det struntar jag verkligen i. Barnet får ha vilka relationer den vill. Barnet har andra släktingar och sånt som jag SJÄLVKLART räknar som utomstående. De är ju de, utomstående i mitt liv. De tillhör inte mitt liv på något sätt. Jag lever inte för min sambos barn och definierar inte mina relationer utefter barnets relationer. Barnets mamma är en utomstående för mig, och alla som har med barnets mamma att göra. Hade jag brytt mig om dem, känt dem eller velat känna dem hade jag kanske definierat det annorlunda men i och med att jag är fruktansvärt obrydd i det så kan jag inte förstå hur JAG ska definiera min sambos barns mamma som en närstående. Menar ingenting otrevligt med det jag säger här ovan, utan det är bara så jag resonerar kring detta. Så jag håller inte med dig. Jag skulle nog också valt en man utan barn om jag fick "välja om". 
  • Anonym (L)
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-20 17:58:08 följande:
    Till (L) nu är det ju faktiskt så att du har självmant VALT att leva tillsammans med en man som har barn. Och då får faktiskt du anpassa dig efter det. Att säga att du har väldigt lite intresse i ett barn, som egentligen står dig väldigt nära, (då du är den där extra vuxna) ingen tvingar dig att bo kvar.
    Jag har valt min man. Barnet kom på köpet. Vad ska jag anpassa mig efter? Jag har yttrat lite intresse för barnet. Vi gör ingenting själva, barnet och jag, och jag vill inte det heller. Jag lagar mat till alla oss, tvättar till alla oss,  städar åtala oss, hjälper till med hämtning om det verkligen krisar. Vad är det jag ska anpassa mig efter? Nej ingen tvingar mig att bo där jag bor men jag vill ju bo med min sambo. Jag bor nära hans barn men det betyder inte att det står mig väldigt nära. Det är väl ändå upp till mig att avgöra hur mitt liv ska se ut? Det finns inga måsten. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-20 18:38:49 följande:

Vad tycker din parter om ditt tankesätt??

Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-20 18:40:17 följande:

Jo vissa måsten finns faktiskt i livet. Ja vet inte hur du o din parter lever eller kommer överens heller för den delen. Men ditt beteende är väldigt taskigt mot din man.

Tycker om vad? Att jag inte räknar hans ex som min familj? Vad ska han tycka kring det? Vad exakt är det som är taskigt mot min man? Tror du inte vi har kommit fram till en vardag som funkar för båda? Ska han tvinga mig att hänga med hans barn eller? Han vet att jag inte vill. Vad menar du är ett måste i livet? Att man är med folk som man inte vill va med? Är det ett måste att leka mamma till ett barn som inte är ens eget? Berätta gärna vad exakt som är ett måste.
  • Anonym (L)
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-20 19:07:53 följande:
    Såna bonusar som du får mig att uppskatt mina föräldrar och bonusar några extra ggr. Jag visade dina svar för min bonuspappa och mamma. Dom tkr du är en väldigt konstig människa som kan leva med en man, som har barn som du inte ens vill ha att göra med egentligen. Det är ett sjukt beteende. Barnet kom inte på köpet, barnet fanns där innan du. Dennes mamma o pappa ville ha det. Så kommer du från ingenstans o vill helst inte ha med barnet o göra. Jag är världens gladaste som har världens bästa bonusföräldrar o syskon. Att man kan sitta som en FAMILJ och älska varandra genom vått o torrt. För att vara en vuxen så är du ute på villovägar. O ja kan säga det från hjärtat, för att jag har varit med om vissa grejer som gjort riktigt ont i hjärtat. Genom hur du skriver kan jag se vilken konstig människa du är
    Sjukt vet jag väl inte om det är. Barnet fanns i min sambos liv innan jag fanns i min sambos liv. So what? Jag kräver inte att vara först i alla människors liv. Dessutom hade jag också ett liv innan jag träffade min sambo. Barnet existerar oavsett huruvida föräldrarna älskade varandra och planerade livet tillsammans eller om det var ett tillfällig bekantskap. Men oavsett vad så existerar inte den relationen, mellan barnets mamma och pappa, längre. Jag kom inte från ingenstans och jag kommer inte med en ångvält och förgör allt i min väg. Jag skulle inte funnits i min sambos liv om han inte hade valt mig och han hade inte funnits i mitt liv om inte jag valt honom. Dessutom hade vi inte funnits i varandras liv om vi inte tyckt om varandra, respekterade varandra och ville leva med varandra. Du får absolut tycka att jag är ute på villovägar. Men jag förstår också att du är väldigt ung och du har en helt annan situation än vad jag har. Du är bonusdottern, jag är bonusmamman. Vi har helt olika referensramar. Frågar du en annan bonusdotter och en annan bonusmamma så hade du fått andra svar. Det ser du också i denna tråd och på familjeliv överlag. Det gör mig inget att du säger att jag är en konstig och sjuk människa. Du har din erfarenhet och jag har min, vi har samma rätt att existera och leva vårt liv på det sätt som passar oss. 
  • Anonym (L)
    Brumma skrev 2016-01-21 15:29:00 följande:
    Du hoppar på dem som inte tar en föräldraroll för sina bonusbarn. Samtidigt berättar du att din pappas sambo aldrig skulle få säga till om ngt gällande dig.

Borde inte der få dig att inse hur sned din bild är och att du ser väldigt selektivt på saken?

Om du skulle leva som du lär hade du ju tyckt det var självklart att din pappas sambofick vara med och bestämma och vara delaktig.

Inte speciellt snyggt att kasta skit på dem som lever på ett sätt du själv förodrar.
    Håller verkligen med dig Brumma. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-21 16:46:57 följande:
    Pappa o hans fru kommer aldrig få en input i mitt liv pga deras val. Dom är inte ansvarstagande. Därför säger jag som jag gör. I mina ögon är inte ni ansvarstagande. O drför tycker jag som jag gör. Skulle pappas fru ta ansvar skulle hag mer än gärna lyssna på henne.
    På vilket sätt är "vi" inte ansvarstagande?
    Dessutom anser, iallafall jag, att man kan kan tycka och värdera olika men ändå respektera varandra.
    Är det en jobbig känsla av att ha blivit bortvald som gör att man känner så starkt inför det? Och att föräldrar känner så starkt inför det? Att de känner att barnet valts bort av partnern, är det det som är fel? Jag förstår inte annars hur det kan vara så viktigt att ta fullt ansvar för ett annat barn, speciellt inte när man inte själv VILL. Eller varför är det så laddat?
  • Anonym (L)
    Anonym (Prata) skrev 2016-01-21 18:22:15 följande:

Nu frågar du "bonusdotter" men jag vill bara förklara hur JAG som biologisk mamma känner det. Å andra sidan kan det vara en skillnad om mina barn hade haft en närvarande biologisk pappa. Då hade jag kanske tänkt annorlunda. Nu känner jag att mina barn i stort sätt inte har någon pappa. Jag har mina barn på heltid. Min önskan är att den jag lever med kan se mina barn som sina egna, ta ett ansvar och bli en manlig förebild för mina barn.

Jag skulle däremot aldrig TVINGA en partner att göra det för det är dömt att misslyckas. Jag vill att han ska VILJA göra det själv för han vill leva ett sånt liv. Jag har dock gjort valet att den partner jag ska leva med ska vara en som ÄR delaktig i mina barns liv. Då gäller det inte bara att bonusföräldern ska vara någon som bara ska följa med och ta ansvar och bara få de negativa bitarna av att ha barn. Jag vill att han ska få lika stort ansvar som mig. Uppfostra, säga nej, bestämma osv. Det är mitt önskemål. Vill han inte det så förstår jag, men den personen skulle jag nog inte kunna leva med.

Dock tror jag som sagt, att jag hade tänkt annorlunda om jag hade haft ett varannan vecka liv. För då har barnen redan en pappa.

Vi kommer aldrig komma "överens" om detta eftersom vi alla har olika erfarenheter och man är olika slags människor. Det viktiga är väl att de två som väljer att leva ihop är överens om hur man vill leva. Är man det ska man väl strunta i vad folk omkring tycker. Är man däremot INTE överens inom familjen så blir det ju ett stort problem som nog är svårt att klara av.

Jag förstår att man känner så om man har egna upplevelser om att alltid har barnen och den andre föräldern inte är närvarande. Det jag ställer mig frågande till är  hur utomstående kan gå in och värdera detta. Vad är det som sticker i deras ögon liksom? Varför är det så hemskt att inte vara närvarande eller vilja ha barnet i ens liv mer än nödvändigt? Jag tycker själv att det är upp till alla att själva bestämma och jag håller med dig om att det självklart är bäst om paret gemensamt är överens om hur just de vill ha det. Men det snacket om att barnen skadas av ett annat sätt att leva eller att man måste, som folk ovan sagt, bry sig om barnet. Jag undrar bara varför?
Svar på tråden Ansvar för bonus?