• Anonym (rädd)

    Ni som fick kejsarsnitt med ettan för att ni inte öppnades, hur blev det med nummer 2?

    Jag födde mitt första barn för nästan 5 år sedan. Jag hade gått två veckor över tiden och kom in för en igångsättning. De första timmarna öppnades jag 3 centimeter. Mina värkar var starka och kom hela tiden, men trots det, så hade jag inte öppnats någonting till nästa dag. Då tog dem hål på hinnorna. Värkarna blev ännu värre, och jag öppnades en centimeter. Fick epidural på direkten för att klara av smärtan, detta då barnmorskan föreslog det fort, när hon såg på skärmen hur fort värkarna kom och hur starka dem var. 
    Två nätter utan sömn, och läkaren kommer in tredje dagen för att hur mycket jag har öppnats nu. Fortfarande 4 cm, trots värkar som kom hela tiden. Då bestämdes det att jag skulle få ett kejsarsnitt den kvällen.
    Problemet är att jag fick aldrig veta varför det blev så. Ska det finnas en orsak till varför det blev så här? Varför öppnades jag inte? Finns det flera som har varit i samma sits som kan dela med sig av erfarnheter och vad läkaren sa till dem om det här? Och hur gjorde ni under andra förlossningen?
    Jag är nämligen gravid igen, och ska på ett möte för att kolla hur jag vill föda. Jag har en känsla över att jag kommer bli övetygad till att försöka föda vaginalt, men jag vill verkligen inte lida och lida och kämpa och kämpa, och sen att det slutar med kejsarsnitt, som första gången.

    Så snälla, berätta för mig om era historier! Vad var orsaken och går det att föda vaginalt andra gången när det inte gick första gången?
    Undra om jag är för trång i bäcket, som min fastrar, är det då något läkaren kan kolla upp?

  • Svar på tråden Ni som fick kejsarsnitt med ettan för att ni inte öppnades, hur blev det med nummer 2?
  • Anonym (mb)

    jag födde vaginalt andra gången, 13 månader efter snitt med första. Det gick hur smidigt som helst, inga komplikationer

    Jag fick snitt för att igångsättningen tog dåligt och när inte sugklockan funkade blev det snitt.

    Slävklart ska läkaren skriva anledningen till snittet i din journal 

  • Jill 79

    Min första förlossning var lite som din. Hade värkar men slutade öppna mig trots dropp och allt. Kom in på natten och fick snitt dagen efter. Fick inte heller något svar på varför det blev så. Min teori var att barnet låg snett eller något för det känndes hela tiden som mitt ena höftben skulle krossas. Men eftersom jag aldrig fick något vettigt svar vägrade jag gå igenom samma sak, med ev akutsnitt och allt vad det innebär, en gång till. Jag fick gråta och tjata till mig ett planerat snitt istället. Känndes helt klart som rätt beslut. Kanske hade en vanlig förlossning fungerat men jag vågade inte chansa.

Svar på tråden Ni som fick kejsarsnitt med ettan för att ni inte öppnades, hur blev det med nummer 2?