• potatissoppa_

    bidra ekonomiskt för hans barn?

    Hej. Jag och min partner vill flytta ihop. Han har två barn sedan tidigare och jag känner inte för en helt delad ekonomi när vi bor ihop. Anser att det är de riktiga föräldrarnas ansvar att betala för barnen. Hur har ni alla andra det? Delar ni eller har olika konton? Hur påverkar det relationen?

  • Svar på tråden bidra ekonomiskt för hans barn?
  • Erizajo

    Nej skulle inte betala för någon annans barn. Du kan ju bidra med pengar men inte dela lika på mat osv.

  • AnnaZL

    Om du inte vill betala för hans barn, gör upp ordenligt om ekonomin innan ni flyttar ihop. Bestäm hur mycket mer han ska betala för mat, boende och räkningar och gör en plan som justeras med åldern (en 17-åring äter mer än en 4-åring, tex).
    Var väldigt klar med allting innan så att det inte blir outtalade förväntningar.

  • potatissoppa_
    AnnaZL skrev 2016-01-13 18:10:28 följande:

    Om du inte vill betala för hans barn, gör upp ordenligt om ekonomin innan ni flyttar ihop. Bestäm hur mycket mer han ska betala för mat, boende och räkningar och gör en plan som justeras med åldern (en 17-åring äter mer än en 4-åring, tex).
    Var väldigt klar med allting innan så att det inte blir outtalade förväntningar.


    Klokt! Tack för ditt svar. Skönt att höra råd..
    Hur skulle du göra för gemensamt barn sen? Ska han som pappa betala lika mycket till vårt gemensamma som till sina tidigare? Vore det överdrivet att ha ett konto för varje barn och att han lägger in samma summa på alla barns?
  • Kvinna30plus
    potatissoppa_ skrev 2016-01-13 18:15:38 följande:

    Klokt! Tack för ditt svar. Skönt att höra råd..

    Hur skulle du göra för gemensamt barn sen? Ska han som pappa betala lika mycket till vårt gemensamma som till sina tidigare? Vore det överdrivet att ha ett konto för varje barn och att han lägger in samma summa på alla barns?


    Det är väl klart att han ska lägga så lika som möjligt på alla sina barn efter behov. Varesig d är gemensamma eller inte. Sen kostar ju yngre barn mindre än äldre, men han ska ju inte särbehandla ngt av barnen. Alla ska ha samma standard från honom. Hur menar du olika konton, är det sparande du tänker på?
  • sextiotalist
    potatissoppa_ skrev 2016-01-13 18:15:38 följande:

    Klokt! Tack för ditt svar. Skönt att höra råd..

    Hur skulle du göra för gemensamt barn sen? Ska han som pappa betala lika mycket till vårt gemensamma som till sina tidigare? Vore det överdrivet att ha ett konto för varje barn och att han lägger in samma summa på alla barns?


    Då får ni väl göra en beräkning. Sedan behöver man inte räkna på kronan. Sambon bidrog med drygt 60% av maten under vanliga månadarna under semestern 75% om vi hade hans barn
  • Olym

    Jag är den typen som anser att om man är en familj, att man inte ska dra slaviska gränser när det gäller ekonomin. Att man hjälps åt helt enkelt. Hans barn kommer du förhoppningsvis också se som din familj och då borde de också vara en del i din ekonomi. Hur gör du om barnen frågar dig om en 50-lapp för att handla något? Hur ska ni göra om ni köper glass åt alla t.ex i en kiosk? Kräver du att han ska föra över pengar för hans barns glassar då? Ni behöver plåster hemma, som du köper. Tycker du att han ska betala dig hälften av den summan för att hans barn också använder dem? 

  • Milleman

    Vi har helt gemensam ekonomi trots att min man har ett barn sedan tidigare. Han tjänar lite mer än mig så jag känner inte att jag betalar för hans barn. Våra pengar går till vår familj och där ingår ju hon :)

  • Kvinna30plus
    Olym skrev 2016-01-13 18:32:58 följande:

    Jag är den typen som anser att om man är en familj, att man inte ska dra slaviska gränser när det gäller ekonomin. Att man hjälps åt helt enkelt. Hans barn kommer du förhoppningsvis också se som din familj och då borde de också vara en del i din ekonomi. Hur gör du om barnen frågar dig om en 50-lapp för att handla något? Hur ska ni göra om ni köper glass åt alla t.ex i en kiosk? Kräver du att han ska föra över pengar för hans barns glassar då? Ni behöver plåster hemma, som du köper. Tycker du att han ska betala dig hälften av den summan för att hans barn också använder dem? 


    Fast det är skillnad med småsaker som du nämner än att faktiskt vara m å dagligen försörja andras barn med sina egna pengar man jobbat ihop. Det är enbart föräldrarnas ansvar.
  • Milleman
    Kvinna30plus skrev 2016-01-13 18:26:20 följande:
    Det är väl klart att han ska lägga så lika som möjligt på alla sina barn efter behov. Varesig d är gemensamma eller inte. Sen kostar ju yngre barn mindre än äldre, men han ska ju inte särbehandla ngt av barnen. Alla ska ha samma standard från honom. Hur menar du olika konton, är det sparande du tänker på?
    Ursäkta OT men kul att vi tänker olika.
    Jag tycker nästan att barnen kostar som minst i "mellanåldern, typ 5-9.
    Små barn växer ur sina kläder hela tiden. Barnvagn, sängar, tillbehör efter utveckling osv osv kostar mycket.
    Sen i mellanåldern har de samma kläder längre, inte mycket nya obligatoriska prylar. När de blir äldre äter de mer och har lite mer önskemål med dator och möbler och så :)
  • potatissoppa_
    Kvinna30plus skrev 2016-01-13 18:44:29 följande:
    Fast det är skillnad med småsaker som du nämner än att faktiskt vara m å dagligen försörja andras barn med sina egna pengar man jobbat ihop. Det är enbart föräldrarnas ansvar.
    Ja det svaret tyckte jag var löjligt. Naturligtvis skulle man inte föra över för en glass. Menar naturligtvis större utgifter så som kläder till hans barn, matkostnader för dem och om de vill hålla på med aktiviteter eller annat.
Svar på tråden bidra ekonomiskt för hans barn?