• maja1190

Familjehem gör olagligt?

Anonym (anonym) skrev 2016-01-19 22:45:47 följande:
    Troligtvis har han missuppfattat hela situationen och lägenheten är något som socialtjänsten har beviljat som boende som avslut på familjehemsplaceringen. 
    Socialtjänsten vet inte om att han inte bor i huset och han har inte missuppfattat situationen
  • maja1190
    Anonym (Men hallå) skrev 2016-01-19 23:07:18 följande:

Jag skulle fortfarande vilja ha svar på min fråga ang om han träffar familjehemmet något? Är där och äter middag då och då t.ex. ? Eller om de totalt struntar i att ha kontakt med honom? Det är en process att bli vuxen och självständig och ligger i uppdraget när man jobbar med ungdomar. Och så skulle jag tro att omkostnadsdelen, alltså de pengarna som ska täcka hans utgifter, går till hyran av lägenheten. Jag har också ungdomar som familjehem och en som snart blir 18 och som så snart hon är mogen för det ska få bo i en liten 1: a som är min. Och hon lääängtar men har en del kvar till hon klarar sig själv. Men jag kommer fortfarande ha ansvaret för henne då hon kommer att vara placerad till hon är 20 år. Så jag fattar inte vad som är KONSTIGT?

Det som är det konstiga är att familjehemmet mörkar med saker och pengar för socialtjänsten. Kommer inte sociala få veta att "din" 18 åring ska bo i en 1:a?
    Det får inte komma ut att han bor i en annan lägenhet är inte det konstigt? Han träffar inte familjehemmet något alls. De skickade en hälsning när han fyllde år och kom inte ens och sa grattis. Sedan ringde de och tjafsade om pengar. Nu har han sin aktivitetsersättning på 5900 men under alla år han har bott där har han aldrig fått saker och pengar som han ska ha fått, som fickpengar, pengar till att klippa sig m.m. Om du inte fattar vad som är konstigt har du nog inte läst inläggen (inte tyket menat men jag är så upprörd över familjehemmets beteende).
    För mig är det KONSTIGT att mörka saker och ting för sociala om det är helt ok att göra som de gör.
  • maja1190

Ni har rätt i det som ni säger, men han har ändå två år kvar i gymnasiet.. Familjehemmet har inte varit till någon hjälp och han bor själv i en lägenhet och får klara sig själv. Den ekonomiska biten måste han lära sig att hantera så att pengarna räcker månaden ut.
    Han kommer att kontakta sociala och be dem hjälpa han att få en lägenhet då det är familjehemmets lägenhet som han bor i.
    Sedan att familjehemmet har gjort olagligheter kommer väl fram förr eller senare om han väljer att inte anmäla dem.
    Har sagt till honom att han ska göra som han själv vill.
    Blir bara så upprörd över hur de har behandlat honom och att de har fått mycket pengar varje månad utan att engagera sig i honom.
    De flesta familjehem är säkert helt underbara, och sedan finns det familjehem som det här som bara tänker på hur mycket pengar de kan tjäna.

• maja1190

För att svara på era frågor: nej han är inte en släkting men vi känner han väldigt väl. Familjehemmet får utökat arvode och omkostnadsersättningar för honom på grund av hans diagnoser. De har satt han i en lägenhet som inte sociala vet om och de fortsätter få samma pengar för honom varje månad. De har sagt till honom att han inte får tala om att han bor i lägenheten, utan han ska säga att han bor i deras hus. När hyran för lägenheten är betald får familjehemmet 12000 kr varje månad för honom, som går i deras egen ficka. Mötena med sociala skjuter hela tiden familjehemmet upp, skyller på olika anledningar. Han vill komma ifrån familjehemmet men vill gå kvar i gymnasiet i den kommun han nu bor i. Det finns inga lediga lägenheter i kommunen så från början handlade det om hur han ska agera? Ska han acceptera att bo som han gör nu och veta att familjehemmet fortsätter att få pengar för honom utan att engagera sig i honom, eller ska han kontakta sociala och säga hur familjehemmet har agerat. Eller ska han bara skriva ut sig från familjehemmet och hoppas på att sociala kan hjälpa han med ett boende trots bostadsbrist.

• maja1190

Vad bra att vi blir provocerade av olika saker för du tycker uppenbarligen att familjehemmet gör rätt som mörkar det här för sociala?
    Hittills har han skitit i hur familjehemmet har betett sig då han vill som sagt tidigare gå kvar i skolan i den kommun han bor i.
    Det som fick bägaren att rinna över är att nu anser familjehemmet att han ska betala pengar till dem eftersom de nu har mera utgifter för honom. Han har vägrat men nu säger de att han har en skuld till dem.
    Helt sjukt....

• maja1190

Nu sätter jag punkt då det har gått in på andra diskussioner så får ni gärna fortsätta diskuteraSkrattande

• maja1190
    Kjell2 skrev 2016-01-20 12:26:22 följande:
    Låter ju inte bra. Så vad tänker han göra nu?
    Han kommer inte betala dem en krona de får tillräckligt. Det är därför hela den här situationen är jobbig för honom då han är i beroendeställning till dem. Gör han inte som de säger kastar de väl ut honom i värsta fall.....då är han väl tvungen att anmäla dem och ord kommer stå mot ord.
  • maja1190
    Kjell2 skrev 2016-01-20 12:31:07 följande:
    Så detta kommer sluta med att han, och du, accepterar familjehemmet och vad de gör för ni vill eller vågar inte ta en strid?

Bit i hop i två år till, känna att familjehemmet är onda och snikna, lägga ut lite inlägg på nätet men låt allt passera?
    Naturligtvis inte jag menar bara att jag inte tänker diskutera andra ämnen i den här tråden.
    Har sagt till han att han inte kan vara placerad hos familjen något mer som de beter sig men det är inte bara att flytta hur som helst. Han är välkommen hem till oss idag om han vill men vi bor långt ifrån han och då han vill gå kvar i skolan där han trivs och har kompisar så är det inte lätt.....
    Han har haft mycket problem med sin skolgång och går nu ett gymnasie där han trivs och det fungerar bra med skolan, och den linjen kan han inte gå i vår kommun.
  • maja1190

Ingen fara det är bara att många gånger "byter" en tråd ämneGlad 
    Familjehemmet är genom kommunen. Han har tänkt att ta upp sin situation vid nästa möte men då familjehemmet hela tiden avbokar har det inte blivit av.

Kjell 2: Vi och killen letar efter nytt boende men det är inte lätt att hitta i den bostadsbrist som råder. I den kommun som han bor i har det kommit många flyktingar och allt från rum till lägenheter hyr sociala till dem.

• maja1190

Jag pushar honom så gott det går att han måste boka ett möte med sin socialsekreterare, den kommun som är ansvariga och betalar ut pengar till familjehemmet ligger 50 mil bort. Har sagt till honom att vi gärna åker med han dit. Hans största oro är att han kommer bli bostadslös eller hemlös som han säger.Han säger att han hellre bor i den lägenhet som familjehemmet har tvingat han till, än hamnar på gatan. Men så länge han bor i den är han i klorna på familjehemmet. Berättar han för sociala hur läget är och de sedan inte kan hjälpa han med en lägenhet står han där....Moment 22 känns det som!

Svar på tråden Familjehem gör olagligt?