Inlägg från: Anonym (Ofrivilligt barnlös) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ofrivilligt barnlös)

Är det okej att fråga barnlösa...

Aliva skrev 2016-01-21 10:03:59 följande:

Tycker ni att det är okej eller respektlöst att fråga personer utan barn varför de inte har barn eller om de inte vill ha det? I vissa fall kanske det är en känslig fråga, men det vet man ju inte i förskott?

Jag har själv inga egna barn och har emellanåt rätt mkt tankar kring detta som jag skulle vilja bolla med andra barnlösa (finns några få inom bekantskapskretsen) men vill ju inte trampa ngn på tårna om det är ett känsligt ämne.

Hur tänker ni?

Jag tycker absolut att det är en dum fråga. Som du skriver själv så kan man inte veta. Ska du ställa frågan så får du verkligen ställa den snyggt. Inte som många gör med de som varit tillsammans länge "men ska inte ni skaffa barn?" Det är vanligare än man tror att försöka i många år. Och många fler än man tror behöver också assistans i form av IVF eller liknande. Det är en alldeles för känslig fråga som man inte vill dela med vem som helst.
    Aliva skrev 2016-01-21 10:39:41 följande:

Jag vill verkligen inte trampa någon på tårna för jag VET att det är ett känsligt ämne. Så även för mig.

Men om man inte kan ställa frågan till en vän, vem kan man då prata med? Jag vill inte ta det med en psykolog, det känns alldeles för opersonligt.

Varför är du barnlös då? Relevant i sammanhanget.
    Anonym (Barnfrågan) skrev 2016-01-21 10:49:11 följande:

Det är inte lika laddat för alla personer.
    Jag blev förälder när jag var 38, hade ingen längtan efter barn innan.
    Jag tyckte att det var störigt med folk som ifrågasatte det och så men om jag hade träffat på någon som genuint ville filosofera kring frågan hade jag inte tagit illa upp alls.
    Berätta lite om dina tankar och är det läge så hakar vederbörande på samtalet.

Fast det är ju en jävla skillnad på en person som inte "hade längtan efter barn innan" och en som genomgår IVF-behandling efter IVF-behandling utan att lyckas...
    Aliva skrev 2016-01-21 10:52:04 följande:
    Jo det har du förstås rätt i. Vet inte riktigt hur jag ska ta upp det bara, men det tåls att tänka på. Detta är förhoppningsvis ett lite "snällare" sätt att hantera det på. Får hoppas hon "nappar". Om jag vågar ta upp det, vill säga. Tack för tipset.
    Men varför är du barnlös? Alltså, vad är det du vill ta upp med henne?
    Aliva skrev 2016-01-21 11:01:25 följande:
    Förlåt om jag verkar bitsk nu, det är inte menat så. Men om jag inte "får" fråga andra varför de inte har barn, varför kan du helt ogenerat ställa den till mig? (Retorisk fråga).

Jag tar inte illa upp, jag startade tråden så jag får väl gilla läget. Det korta svaret är att jag aldrig har varit gravid. Anledning till det, och annat kringliggande vill jag inte gå in på här då jag valt att inte vara anonym. Hade jag varit anonym så hade jag kanske svarat lite mer utförligt men nu är inte fallet så.

Jag hoppas du inte tar mitt svar på fel sätt, jag förstår varför du frågar.

Men det är ju det här jag menar. Är det okej att fråga en främling på internet varför den är barnlös, men inte okej att fråga en vän? Vart går gränsen?
    Det är EXAKT det här jag menar. Vad tror du att jag ställde frågan för? Du inser nu att den är privat, eller hur? Där fick du svar på din första fråga - ställ inte frågan till henne heller!

Jag ville alltså absolut inte ställa frågan anonymt till dig på nätet. Jag ville bara få dig att förstå. Precis som du, som visar vem du är här, ser du ju vem din vän är. Så nej, svaret på första frågan är nej. Ta inte upp det.

Aliva skrev 2016-01-21 11:11:08 följande:
    Det är klart det är skillnad, för den som genomgår det! För en ovetande utomstående så syns ju bara ett par eller en person som av en anledning eller annan inte har barn.

Jag vet tex inte om min vän är frivilligt eller oftivilligt barnlös. Skulle jag gissa så skulle jag gissa på det förstnämnda MEN jag har inte tagit upp det med henne för att jag sett det som hennes ensak. Det gör jag fortfarande. Men oavsett anledning till barnlösheten så skulle jag vilja prata med en person som inte dömer mig för att jag vill prata om det. Hon kanske inte alls skulle vara rätt person att prata med men det är ju jättesvårt att veta i förväg oavsett vem man väljer att prata med.
    Då skulle jag i så fall råda dig till att ta upp ditt problem först inför henne. Vill hon sen berätta om sig själv så gör hon det. Men fråga inte. Det verkar ju egentligen inte vara det som är grejen här, utan i själva verket att DU har behov av att prata? Gör det då! Vill hon sen berätta om sig själv så är väl det en "bonus", om det nu visar sig att ni har något gemensamt och att det är något ni kan fortsätta dela.

Annars är ju ett anonymt inlägg på FL inte heller helt fel
    Aliva skrev 2016-01-21 11:20:32 följande:
    Men herregud, det är klart jag vet att det är privat! Men det är ändå skillnad på att skriva om sina "hemligheter" heelt öppet på ett forum till att sitta öga mot öga privat med en vän och diskutera ngt känsligt!? Jag känner inte dig, alltså har jag inte skapat ngt förtroende för dig och därför vill jag heller inte dela med mig av mina hemligheter till dig. En vän jag kännt i 20 år är något helt annat.

Jag har aldrigt sagt att jag tänkt fråga henne. Jag har sagt att jag skulle vilja prata om att vara barnlös och att få bolla tankar med någon som inte dömer mig. Och jag har använt henne som exempel då vi är lika gamla, uppväxta tillsammans och de enda två barnlösa av vårt gamla gäng. Du verkar inte ha någon som helst förståelse för att man vill prata om känsliga saker med någon närstående, och det är okej. Alla är vi olika. Jag respekterar din åsikt men lämnar din och min diskussion nu.
    Fast din fråga i trådstarten gäller om det är respektlöst att fråga. Mitt svar på det är ja, det är det! Oavsett om man har känt varandra i 20 år, eller om det är anonymt över nätet. Värre egentligen om ni känner varandra. Hade hon velat berätta hade hon troligtvis redan gjort det i så fall.

Jag förstår fortfarande inte grejen. Du frågar i trådstarten om det är respektlösast att fråga. Vissa svarar nej. Andra ja. Förstås. Så är det alltid.

Men sen kommer det fram att det du egentligen vill är att berätta om dig själv. Ha någon att prata med. Säger du.
    Men jag tror halvt om halvt på det. För hade det varit så - ja då är det ju inte svårare än att ta upp det med din vän. Vill hon sen berätta om sig själv så gör hon det. Du behöver inte ställa frågan.

I själva verket tror jag att det här handlar om att du är så förbannat nyfiken. Sluta vara det. Vill din vän berätta så gör hon det.

Svar på tråden Är det okej att fråga barnlösa...