Inlägg från: Fröken Apelsin |Visa alla inlägg
  • Fröken Apelsin

Är det okej att fråga barnlösa...

CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-01-21 14:23:28 följande:

Precis, om de hade varit öppna med det. Att du frågar "ja, ni har ju inga barn, vill ni ha mina ägg?" är en helt annan sak. Samma sak med det TS tar upp, att prata om sin egen barnlöshet är en sak men att fråga om andras är en helt annan. Initiativet måste tas från personen som är "utsatt".

Det är "hyschhysch" eftersom man med en sådan fråga, oavsett hur den ställs, inkräktar på en privat sfär. Om man nu har den relationen med sina vänner att det inte är något konstigt så är det ju fritt fram att fråga, men är man osäker så gör man inte det eftersom det kan innebära en grav kränkning av den privata sfären.

Folk är så lättkränkta idag. Om frågan känns för privat kan man ju strunta i att svara så är det inte mer med det.
  • Fröken Apelsin
    Anonym (.) skrev 2016-01-22 18:42:15 följande:

Det är inte en vanlig fråga utan en jävligt fräck och närgången fråga. Och svaret på frågan kan vara oerhört komplext och privat, och inget man vill redogöra för inför kompisar, kollegor, grannar och bekanta.

Om det är så får man väl SÄGA det, hur svårt kan det vara. Folk är så himla lättkränkta. Snart är det väl en kränkning att fråga vad klockan är eller om någon kan skicka saltet.
  • Fröken Apelsin
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-01-22 19:14:30 följande:

Vilka frågor finns det, i din mening, som man inte kan ställa till människor hur som helst? Eller är allt ok?

Retoriska otrevliga frågor typ "Är du korkad eller" är såklart inte okej, annars tycker jag att man kan fråga vad som helst, men man kan såklart inte förvänta sig ett svar på allt.
  • Fröken Apelsin
    Anonym (nn) skrev 2016-01-23 07:42:30 följande:

Så du skulle kunna fråga någon frågor som typ "varför har du inget jobb?" eller "varför har du ingen pojkvän?". Eller "varför är du överviktig?".

I dina exempel är det ju inte vad man frågar utan HUR man frågar som är problemet. Att utgå från att någon inte har jobb eller pojkvän känns inte så trevligt. Bättre frågor är:

Har du ett förhållande?

Jobbar du?
  • Fröken Apelsin
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-01-23 08:31:27 följande:

Givetvis handlar det inte om att man förvänta sig svar utan att ställa vilka frågor som helst. Anonym (nn) har bra exempel på frågor som jag (och förmodligen de flesta andra) anser är off-limits i normalfallet. Tycker du att det är acceptabelt att ställa dessa frågor?

Hans exempel är inte exempel på att man inte får fråga olika saker utan exempel på hur man inte ska uttrycka sig. Han utgår bara från att personen är singel, överviktig eller arbetslös och det är givetvis fel. Då är neutrala frågor bättre som "Har du ett förhållande" eller "Jobbar du?" Jag vet inte hur många gånger någon frågat mig just dessa saker, det händer på varenda fest/mingel minst tio gånger.
  • Fröken Apelsin
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-01-24 08:30:12 följande:

Frågorna du tar upp är inte samma frågor som "nn" (han?) tar upp.

De ger ett helt annat svar än de du ställer och där dina avhandlar hur det ligger till så avhandlar nns frågor varför det ligger till så. "Är jorden rund?" är inte samma fråga som "varför är jorden rund?".

Det TS vill fråga är inte huruvida någon har barn utan varför någon inte har barn. Att personen redan har barn ("har du barn?") är redan avklarat, detta vet hon redan.

Så nej, det handlar inte om att ni ställer samma fråga på samma sätt. Tror du det så föreslår jag att du läser och förstår innebörden och skillnaden mellan "är du X?" och "varför är du X?".

Det är alltid väldigt lätt att slå ifrån sig och hävda att personen inte är påläst då man har slut på argument. Första frågan måste alltid bli en öppen fråga, typ har du barn, pojkvän, jobb, det du pratar om är följdfrågor och det är helt okej att ställa, exempelvis:

Har du pojkvän?

Nej, jag är singel.

Vad trevligt, det är jag också. Hur kommer det sig?

Jag dejtar, men har inte träffat den rätte ännu.

Jag ser inget konstigt i den konversationen. Sedan är det klart att det finns en gräns på hur många följdfrågor man får ställa innan det blir ett förhör. Men det gäller alla ämnen, även lätta saker som hur vädret var på landstället i helgen.
Svar på tråden Är det okej att fråga barnlösa...