CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-01-24 08:30:12 följande:
Frågorna du tar upp är inte samma frågor som "nn" (han?) tar upp.
De ger ett helt annat svar än de du ställer och där dina avhandlar hur det ligger till så avhandlar nns frågor varför det ligger till så. "Är jorden rund?" är inte samma fråga som "varför är jorden rund?".
Det TS vill fråga är inte huruvida någon har barn utan varför någon inte har barn. Att personen redan har barn ("har du barn?") är redan avklarat, detta vet hon redan.
Så nej, det handlar inte om att ni ställer samma fråga på samma sätt. Tror du det så föreslår jag att du läser och förstår innebörden och skillnaden mellan "är du X?" och "varför är du X?".
Det är alltid väldigt lätt att slå ifrån sig och hävda att personen inte är påläst då man har slut på argument. Första frågan måste alltid bli en öppen fråga, typ har du barn, pojkvän, jobb, det du pratar om är följdfrågor och det är helt okej att ställa, exempelvis:
Har du pojkvän?
Nej, jag är singel.
Vad trevligt, det är jag också. Hur kommer det sig?
Jag dejtar, men har inte träffat den rätte ännu.
Jag ser inget konstigt i den konversationen. Sedan är det klart att det finns en gräns på hur många följdfrågor man får ställa innan det blir ett förhör. Men det gäller alla ämnen, även lätta saker som hur vädret var på landstället i helgen.