• Palestrina

Är det okej att fråga barnlösa...

Jag var faktiskt tvungen att fundera en stund på denna, eftersom jag egentligen tycker att det borde kunna vara okej att fråga, om man gör det på ett vettigt sätt - det finns ju alltid olika sätt att ställa en fråga. Det är i sig inte konstigt att folk funderar över varför människor, som lever i par, inte har barn, eftersom normen är så stark att man ska ha barn. Personligen tycker jag att valet att avstå barn är intressant, och hur ska man få veta något om det om man inte frågar?

Men efter lite övervägande har jag kommit fram till följande: jag tycker att frågan kan vara okej om det är en nära vän, men utesluten bland enbart bekanta. Man kan istället fråga sig själv om det är sannolikt att den här personen verkligen vill påminnas om och prata om sin ofrivilliga barnlöshet i det här ögonblicket, och komma fram till att svaret på frågan antagligen är "nej". Man kan också fråga sig själv om man tror att den här personen hellre skulle vilja vara intressant att prata med av andra orsaker, och komma fram till att svaret på den frågan antagligen är "ja". Så man får helt enkelt lägga band på sin nyfikenhet, och hoppas att ämnet uppstår på något annat sätt.

• Palestrina
    Fröken Apelsin skrev 2016-01-24 16:59:54 följande:
    Det är alltid väldigt lätt att slå ifrån sig och hävda att personen inte är påläst då man har slut på argument. Första frågan måste alltid bli en öppen fråga, typ har du barn, pojkvän, jobb, det du pratar om är följdfrågor och det är helt okej att ställa, exempelvis:

Har du pojkvän?

Nej, jag är singel.

Vad trevligt, det är jag också. Hur kommer det sig?

Jag dejtar, men har inte träffat den rätte ännu.

Jag ser inget konstigt i den konversationen. Sedan är det klart att det finns en gräns på hur många följdfrågor man får ställa innan det blir ett förhör. Men det gäller alla ämnen, även lätta saker som hur vädret var på landstället i helgen.
    Jag skulle ha tagit sjukt illa upp om jag fått frågan hur det kommer sig att jag var singel, medan jag fortfarande var singel. Kanske mest för att jag trodde att ingen någonsin skulle vilja ha mig. Senare för att jag började tycka att tvåsamhetsnormen var lite tröttsam.
Svar på tråden Är det okej att fråga barnlösa...