Fröken Apelsin skrev 2016-01-22 01:23:14 följande:
Folk är så lättkränkta idag. Om frågan känns för privat kan man ju strunta i att svara så är det inte mer med det.
Det är med ditt resonemang även ok att fråga om hur den senaste avföringen var, hur någons könsorgan ser ut, hur mycket pengar man har på kontot, varför någon är deprimerad eller varför inte "när brukar du ha mens?".
För man kan ju bara låta bli att svara och så är det inte mer med det. Frågor bär budskap utöver själva frågan och är man inte medveten om att frågor kan såra, kränka, förminska och trycka ner så bör man nog vara väldigt försiktig med att ställa frågor.
Det är utöver det skillnad på att vara lättkränkt och att någon inkräktar på den personliga sfären. Lättkränkt innebär, generellt, att man blir kränkt av saker som inte är riktade mot en själv. Ett typexempel är de som blev kränkta av en penis i snön i veckan, då kan man prata om lättkränkthet.
Återigen, om man nu har den relationen med sina vänner att man diskuterar allt så är det ju fritt fram. Det är när man inte har det eller om man är osäker om man har det som jag manar till försiktighet, barnlöshet kan vara en mycket känslig fråga. Personlig, inte privat är en bra grundregel om man inte har en sådan relation.
Sedan tillkommer förstås faktumet att andra inte har med den saken att göra, varför "jag" inte vill ha barn har inte "du" med att göra. Om inte "jag" väljer att släppa in dig där förstås.