Anonym (.) skrev 2016-01-22 19:42:13 följande:
Att man är nyfiken och undrar är inte skäl nog att fråga, inte när det gäller andra människors privatliv. Däremot är det såklart bra att fråga hur någon mår, ifall det verkar som att den kan behöva hjälp av något slag. Det är två väldigt olika saker.
Tja, jag håller inte med, om vi inte vore nyfikna på varandra så vore vi väl psykopater, vi är ju flockdjur och om vi inte agerar på nyfikenhet på varandra skulle ingen interaktion människor emellan finnas.
Så jag tycker nog att nyfikenhet är en alldeles utmärkt anledning att ställa frågor om andra och faktiskt brukar det vara väldigt populärt.
Många människor tycker om när andra intresserar sig för dom, det ger ju bekräftelse.
Sen är det klart att man får göra det med lite takt och finess och framförallt med lyhördhet.
Inte bara dundra fram som en elefant i en glasbutik.
Men närmar man sig med respekt och lyhördhet så brukar det sällan vara ett problem.
Och som sagt mig får man gärna fråga vad som helst av ren nyfikenhet, det räcker som motiv, skulle det mot förmodan vara något jag inte vill prata om ,så säger jag det, svårare är det inte.