• Äldre 21 Jan 15:04
    4860 visningar
    10 svar
    10
    4860

    adoptivbarn från fosterhem

    Jag undrar om vi gör rätt. Hur svårt kommer att vara för barnet att tas från den kvinnan som har tillfälligt tagit hand om barnet tills någon adopterar honom?...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-21 15:04
    Hej,
    Vi har under många år har försökt att få egna barn och lyckades inte. Vi bestämde oss att adoptera och har gått igenom hela processen och nu har vi blivit erbjuden ett barn.
    Dock barnet är nu 5 år och vi har fått veta att han bor hos fosterföräldrar och han är väldigt fast med fostermamman.
    Jag undrar om vi gör rätt. Hur svårt kommer att vara för barnet att tas från den kvinnan som har tillfälligt tagit hand om barnet tills någon adopterar honom?...

  • Svar på tråden adoptivbarn från fosterhem
  • Äldre 21 Jan 15:21
    #2

    Hej Anna,
    Om vi adopterar inte då någon annan kommer att göra det. Det verkar att domstolen i landet har beslutat adoption för barnet.
    Jag tror inte att fostermamman kan behålla barnet.
    Jag undrar hur ska vi få barnet att i en kort period på ett par veckor ska må bra och känna sig trygg med oss så pass mycket att han följer med oss till Sverige utan att han skadas mer känslomässigt.  
    Behöver verkligen andras erfarenheter och råd just nu....

  • Äldre 22 Jan 08:50
    #5

    Hej Claara;
    Intressant att du nämner det eftersom imorse tänkte jag i samma banor. Just det att barnet har upplevt redan att lämna sin mamma och börja en anknytnings process med fostermamman så den byten har han erfarenhet av. Då antagligen är det vi som ska se till att hans andra anknytnings process i i livet bli så bra och smidigt som möjligt. Därmed det som du skrev först att vi ska ha stöd...

  • Äldre 22 Jan 08:53
    #6

    Hej Trippelmamma 76,

    Nej, vi pratar inte barnets språk. Dock min man kan litet det språket eftersom han jobbade i det landet en gång i tiden under ett år eller så...

  • Äldre 22 Jan 12:21
    #8

    Claara,
    Enligt information vi fått barnet har bott i familjehemmet runt tre år och han va nästan 2 år när han flyttades till familjehem.

    Jag hoppas att han har lärt sig att kunna lita på vuxna nu eftersom enligt informationen har fostermamman verkligen varit mån om hans fysiska och psykiska välbefinnande.
    Dock vi har även blivit informerad att det har varit väldigt svårt för barnet första gången när han togs från mamman till fosterhemmet och det tog mycket kärlek och omsorg från fostermamman för att han ska befinna sig i den förflyttningen.
    Min rädsla är att två gånger gå igenom samma situation kan vara för mycket för den lilla livet. Däremot kanske är det annorlunda nu när han är runt 5-6 år jämfört med då när han var runt 2 år. Kanske han har lättare att acceptera detta flytten eftersom han förstår mer, kanske....
    Jag ska söka på nätet och se om jag kan redan nu hitta en bra stödmottagning.Undrar om de är listat på nätet någonstans...

Svar på tråden adoptivbarn från fosterhem