• Äldre 21 Jan 16:50
    17327 visningar
    27 svar
    27
    17327

    Jag ska byta EFTERNAMN! Vilket av dessa namn är finast?

    Jag ska alltså byta efternamn till något av dessa, men vilket det blir har jag inte helt kommit fram till än.

    Vilket av namnen tycker du är finast och varför?

    Tack på förhand!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jag ska byta EFTERNAMN! Vilket av dessa namn är finast?
  • Äldre 21 Jan 16:55
    #1
    Efternamnsbyte skrev 2016-01-21 16:50:31 följande:

    Jag ska alltså byta efternamn till något av dessa, men vilket det blir har jag inte helt kommit fram till än.

    Vilket av namnen tycker du är finast och varför?

    Tack på förhand!


    Jag glömde nämna att samtliga namn passar bra ihop med mitt förnamn.
  • Äldre 21 Jan 17:14
    #5

    Tack för input! :) Framförallt tack till "BCH52".

    Jo, visst känner jag till reglerna. Samtliga namn är släktnamn, i rakt nedstigande led.

    Extrafråga: LINDE eller LIND?

  • Äldre 21 Jan 17:21
    #7

    Jag har de flesta så nära som 3 generationer. Resterande har jag papper på efter gedigen släktforskning.

    Såg vilket som var ditt efternamn. ;) Om du röstade på det, dvs.

  • Äldre 21 Jan 17:24
    #10

    Tack för svar (igen). ;)

    För mig spelar det ingen roll hur vanligt eller ovanligt namnet är. Jag vill ha ett som anses vackert eller tufft eller så. Som sticker ut lite.

  • Äldre 21 Jan 17:26
    #11
    Elderberry skrev 2016-01-21 17:23:55 följande:

    Jag röstade inte på något eftersom det kändes fel, men jag ser att mitt efternamn leder Vad betyder det att du har dom på papper? Man får ju bara ta från 4 generationer uppåt, räknat från föräldrarna, men det kravet kanske de uppfyller?


    Två av namnen har "kommit och gått". Men jag har talat med både Skatteverket och PRV och allt ska vara i sin ordning. :)
  • Äldre 21 Jan 17:37
    #13
    Elderberry skrev 2016-01-21 17:34:43 följande:

    Okej :) Lustigt nog har jag också funderat på efternamnsbyte, men jag släppte den tanken efter att ha granskat mig själv. Jag blev kallad mitt efternamn istället för mitt förnamn under en del av skoltiden (fråga mig inte varför, vet inte hur det blev så) och trivdes bra med det, så det blir bara förnamnet som ryker inom snar framtid. Ett namn jag aldrig gillat eller förknippat till mig.

    Mitt efternamn stavas dock Lindhe, min morfars far tog namnet eftersom han var född i Linde, han klämde alltså in ett h. Vet inte ifall han tyckte det var fint eller vad, men pga hans lilla h-love så måste jag alltid säga "med h" eller uttala h:et om folk ska skriva ner det.

    Lind-he!


    Linde, som i Lindesberg? Min släkt Linde kommer därifrån. Själv bor jag i Örebro (så långt har vi kommit, haha!)
  • Äldre 21 Jan 17:44
    #15
    Elderberry skrev 2016-01-21 17:39:09 följande:

    Antar att det finns många ställen i Sverige som heter Linde, men nej, det är en liten socken på Gotland som han var ifrån. :)


    Jaså, då var det inte samma trakter då. ;) Man brukar kalla Lindesberg, utanför Örebro, för Linde. Därför är jag mest skeptisk till det efternamnet (har nämligen planer att flytta till Linde när jag är klar med studierna i Öret).

    Jag gillar Seger, Snäll och Lång mest. Vi hade även Snell, men det kunde jag inte återkoppla till så att det blir godkänt. Fast Snäll ser bättre ut än Snell.
  • Äldre 21 Jan 18:00
    #17
    Elderberry skrev 2016-01-21 17:48:53 följande:

    Haha, Snäll tycker jag nog är det svåraste av namnen. Tänk om du blir en riktigt sur människa när du blir gammal, hemtjänsten kommer säkert ha kul om det Man får satsa på att vara riktigt snäll med ett sånt efternamn! Hade nåt liknande i min släkt, lite annorlunda men betyder typ 'en mycket omtänksam person'. Skulle nog aldrig orka ha ett sånt namn.

    Seger är väl det namnet som jag tycker är finast av de tre du nämnde här, det låter lite mer...som att det inte riktigt gäller hur man är, så att säga. Lång är väl också helt okej, men av de tre hade jag valt Seger :)


    HAHAHAHAHAHA! Ja, det är du rätt i.

    Du har faktiskt en poäng gällande namnen som är beskrivande.

    Tror att det står mellan Seger och Blom nu.

    Haha, en sån velpanna jag är!
Svar på tråden Jag ska byta EFTERNAMN! Vilket av dessa namn är finast?