JTA skrev 2016-02-07 09:02:04 följande:
Ense med dig om utmaningen i att deportera 80 000 människor. Det är ju också bara en början, många med tillfälligt uppehållstillstånd skall ju även ut så småningom. Och visst är det signalpolitik, men jag är rätt förvissad om att sossarna kommer att skärpa politiken om signalen inte går fram. Om inte MP då vill vara med får man stöd av M, för jag har svårt att se att de själva skulle vilja ta makten. De skulle då få föra en politik som är emot deras natur som nyliberaler och totalt reverserad jämfört med den som de använde för att skapa problemet. Men å andra sidan, politiker har korta minnen och ingen moral.
Alla verkar var ense i alla fall om att talet om 80000 deporterade inte är på riktigt.
Återstår att det är signalpolitik. Mot vem?
S ser nu hur mycket svenska folket gillar SD:s och M:s (nya hårdare) invandringspolitik.
Så fort M började tala om hårdare tag i invandringenspolitiken stannade SD av och M ökade. Detta medan S fortsätter att sjunka mot 20 % och lägre.
- Är signalen riktad till svenskarna kan det ha två orsaker. Antingen att man helt enkelt vill framstå som hårda själva. Eller att man genom att prata om sådant här vill förbererda svenskarna på ännu striktare förslag: man värmer upp folket helt enkelt.
- Är signalen riktad mot utlänningarna som kommer att försöka komma till Sverige nu så fort vintern är över så måste de först och främst få höra talas om detta och därefter tro att de själva kommer att "drabbas" - och då är det nog rimligt att tro att de utlänningar som försöker ta sig in i Sverige inte utgår från att de skall nekas uppehållstillstånd här.
.
Så ja, jag menar att signalen i uttalandet riktar sig mot svenskarna i första hand för den kommer garanterat inte att stoppa särskilt många araber och afrikaner som sitter i Turkiet eller Libyen och väntar på första bästa båt till Europa och Sverige.
.
Sedan är det en annan diskussion att det så småningom kommer att bli nödvändigt att strama åt ännu mer än idag. Oavsett vem som har makten. Det har jag sagt länge.
Verkligheten kommer att komma ikapp även de mest motsträviga i den frågan och där tycker jag att det är lika bra att dra av plåstret snabbt istället för att småhatta med mindre justeringar hit och dit under längre tid.