• Snorkfrokens

    Längtar efter barn, men är för tjock!

    Hej!

    Jag måste få skriva av mig.

    Jag och min man har försökt att få barn i snart tre år, jag har använt mig av ägglossning tester, äter olika rekomenderade reseptfria tabletter, tagit min temperatur och är mer besatt av min ägglossnings app än av sociala medier. Det känns som att jag har försökt med det mesta.

    För ett år sedan ringde jag till barnmorskan. Hon var ärlig och berättade att de kunnde inte börja någon utredning förrän jag gått ner 30 kg.

    Jag förstår dem, det finns massor med risker om jag skulle bli gravid som överviktig. Men jag tycker det är så svårt att gå ner.

    Har ni haft någon erfarenhet av att gått ner i vikt och blivit gravida?

  • Svar på tråden Längtar efter barn, men är för tjock!
  • Decibel84

    LCHF är absolut ingen diet eller någon quick fix, jag planerar att äta såhär jämt.
    Finns otroligt många solskenshistorer där människor ätit LCHF i flera år. Det är absolut det bästa sättet att äta enligt mig.

    Rött kött och kött äter jag kanske två gg i veckan, jag äter rätt ofta som innan LCHF bara det att jag byter ut tillbehör och tillsätter riktigt fett.

    Det finns såå många studier om detta men man måste själv hitta vad som är rätt för en själv..
    Är du vegetarian är LCHF svårare och paleo bättre.

    Det som jag personligen tycker är att du måste vara intresserad av att laga mat.
    Om du är en mackperson som vill att allt ska gå fort så är kanske LCHF inget för dig..Då LCHF handlar om bra och riktig mat, som inte behöver ta tid men du måste ha intresset:)

    Med flera andra "dieter och sätt att äta", så mår människor dåligt, är hungriga och får näringsbrister..

    Detta var rätt för mig, gick ned 10 kg ännu mer i cm
    Försökt få barn i över tre år, bestämde mig för att börja tempa..tempade i mindre än en månad och POW, gravid!

    Jag har absolut LCHF att tacka och nu hoppas jag att min BM är positiv till fortsatt LCHF kost.

  • Anonym (burt)
    jonsi skrev 2016-03-01 15:33:26 följande:

    LCHF kan väl funka som en snabb genväg till att minska i kilon, men det ger ingen permanent lösning på övervikt. All form av övervikt måste lösas genom en förändring av livsstil, annars går det inte. Det som funkar bäst är att äta hälsosamt+träning+ev KBT om du mår dåligt över problemet med att skaffa barn + övervikt.

    Hade jag varit du skulle jag göra följande.

    1. Ladda ned ljudböcker eller tex prenumerera på appen storytel. Fixa några spännande böcker och sätt upp ett regelverk som säger att du endast får lyssna när du promenerar/motionerar. Sedan skaffar du en träningsklocka där du registrerar din träning. Regga gärna resultatet på en träningssajt. Viljan att få till fler minuters träning på ditt konto kommer bli större än att hoppa över motionen.

    2. Börja med 1 timmes promenad om dagen och öka gradvis i tempo.

    3. Jag skulle inte köra LCHF eller andra mirakeldieter. Nog för att man ska akta sig för socker som överviktig, men kött-intensiv diet kan medföra andra besvär. Det är dessutom inte speciellt lyckosamt att träna med en massa svårsmält kött i magen. Jag skulle börja köra en semi-vegetarisk diet. Skippa rött kött och fläsk. Ät kyckling, fisk, och varva med helt vegetariska rätter. Det finns få saker som får en  att tappa vikt så effektiv som en växtbaserad diet. 

    4. Hitta andra som du kan motionera med och kanske laga mat tillsammans med? Alla har dåliga dagar men det gäller att komma ut och röra på sig även dom dagarna. 

    Lycka till!


    Jag har fortsatt med lchf i 4 års tid, det är ingen köttrik diet, utan fettrik, därav F i lchf. Lchf är att äta nyttigt. Man äter artegen föda som kroppen är designad för att äta. Vet folk som äter vegetarisk lchf. Man äter helt enkelt vanlig mat men tar bort kolhydraterna och tillsätter mer grönsaker. Jättefarligt, eller hur?


    Man skippar onyttiga fetter som margariner och frö/växtoljor. Använder riktigt smör, kokosfett etc.


    Oftast äter man mer närodlat och ekologiskt. Gräsbetat kött är dessutom bra för miljön till skillnad från djur som är uppfödda på soya och antibiotika.


    Jag blev inte bara av med 15 kg, jag fick plötsligt orken till livet tillbaka, orkade börja röra på mig, blev av med hemskt jobbig acne, muskel och ledvärk, mensvärk, pms, ibs, humörsvängningar pga blodsocker som inte går upp och ner.


    Lchf är en livsstil. Jag tycker inte att man ska uttala sig om något man inte vet något om.

  • Decibel84
    Anonym (burt) skrev 2016-03-01 17:43:48 följande:

    Jag har fortsatt med lchf i 4 års tid, det är ingen köttrik diet, utan fettrik, därav F i lchf. Lchf är att äta nyttigt. Man äter artegen föda som kroppen är designad för att äta. Vet folk som äter vegetarisk lchf. Man äter helt enkelt vanlig mat men tar bort kolhydraterna och tillsätter mer grönsaker. Jättefarligt, eller hur?


    Man skippar onyttiga fetter som margariner och frö/växtoljor. Använder riktigt smör, kokosfett etc.


    Oftast äter man mer närodlat och ekologiskt. Gräsbetat kött är dessutom bra för miljön till skillnad från djur som är uppfödda på soya och antibiotika.


    Jag blev inte bara av med 15 kg, jag fick plötsligt orken till livet tillbaka, orkade börja röra på mig, blev av med hemskt jobbig acne, muskel och ledvärk, mensvärk, pms, ibs, humörsvängningar pga blodsocker som inte går upp och ner.


    Lchf är en livsstil. Jag tycker inte att man ska uttala sig om något man inte vet något om.


    du har så rätt..det var så många saker jag blev av med tack vare LCHF.humöret är mycket mer stabilt nu, och min hud har en otrolig lyster
  • jonsi

    Livsstil och livsstil, det är ett val av kost. Solskenshistorier i all ära, men det är ändå bara anekdotisk bevisföring. Anekdotisk bevisföring är Inte vetenskap. Det vetenskapen faktiskt säger är att i stort sätt alla dieter fungerar, så länge man bara håller sig till dom. 

    Visst kan man väl ge sig på LCHF utan kött, men jag tror de allra flesta som ska köra LCHF brassar på med rätt ordentlig köttkonsumtion. Senare års forskning har också tydligt visat ett trendbrott i folkhälsan där allt yngre människor drabbas av stroke samt hjärt- och kärlsjukdomar. Kopplingen är framförallt stillasittande+för mycket socker+för högt fettintag i form av animaliskt protein.

    Det är intressant att man inte kan kritisera LCHF någonstans längre utan att få en närmast religiös pöbel emot sig. Underhållande :)

    Sen är det ju självklart att alla som kör all in på en diet blir väldigt uppmärksamma på vad dom äter --> äter mindre -->minskar i vikt. 

  • Cinder85

    Kära LCHF, Paleo och andra lågkolhydratsdieter (och med diet menar jag inte bantning utan snarare kosthållning). Vilken vågdelare.

    Jag förstår att alla vill väl med sina kommentarer, men när jag får tipsen "promenera, ät inte godis och ät varierande kost" kan jag inte låta bli att provoceras. 

    Som hundägare , en aktiv som som tränar mycket med sina hundar, är promenader en daglig vana. Godis och skräpmat äts ytterst sällan här hemma. 

    Anledning varför vi har trasslig att bli med barn, är att jag är sedan några år sedan diagnotiserad med PCOS. Vissa blir tjocka av att ha PCOS, samtidigt som PCOS ofta förvärras av övervikt. Liten "hönan och ägget - vad som kom först" - läge här om man förklarar det lite enkelt. 

    Problemet här är just socker, och insulinresistans, som gör att kroppen kan inte riktigt bränna a socker (=kolhydrater) och bygger fet att de istället.

    I Sverige (det här är då helt min egen teori..) tror jag att PCOS inte upplevs så allvarlig, vi har ju väldigt bra hälsovård och försäkringar och det är enkelt att direkt hoppa och medicinera. I USA, där många försäkringar inte täcker dyra fertilitetsbehandlingar, känns "alternativa" metoden mera utforskade. 

    Så utifrån min kropp och hormoner, har jag valt att gå på den försking som finns, och då är det lågkolhydrat och inga mejerier (nu äter jag lite mejerier ändå). 

    Tyvärr innebär detta en del kött, och i rent miljösynpunkt är detta väl inte optimalt och absolut ett av mina samvetsfrågor, som jag försöker iaf dämpa lite genom att välja svensk och ekologiskt i den mån det går. 

  • jonsi
    Cinder85 skrev 2016-03-02 10:19:14 följande:

    Kära LCHF, Paleo och andra lågkolhydratsdieter (och med diet menar jag inte bantning utan snarare kosthållning). Vilken vågdelare.

    Jag förstår att alla vill väl med sina kommentarer, men när jag får tipsen "promenera, ät inte godis och ät varierande kost" kan jag inte låta bli att provoceras. 

    Som hundägare , en aktiv som som tränar mycket med sina hundar, är promenader en daglig vana. Godis och skräpmat äts ytterst sällan här hemma. 

    Anledning varför vi har trasslig att bli med barn, är att jag är sedan några år sedan diagnotiserad med PCOS. Vissa blir tjocka av att ha PCOS, samtidigt som PCOS ofta förvärras av övervikt. Liten "hönan och ägget - vad som kom först" - läge här om man förklarar det lite enkelt. 

    Problemet här är just socker, och insulinresistans, som gör att kroppen kan inte riktigt bränna a socker (=kolhydrater) och bygger fet att de istället.

    I Sverige (det här är då helt min egen teori..) tror jag att PCOS inte upplevs så allvarlig, vi har ju väldigt bra hälsovård och försäkringar och det är enkelt att direkt hoppa och medicinera. I USA, där många försäkringar inte täcker dyra fertilitetsbehandlingar, känns "alternativa" metoden mera utforskade. 

    Så utifrån min kropp och hormoner, har jag valt att gå på den försking som finns, och då är det lågkolhydrat och inga mejerier (nu äter jag lite mejerier ändå). 

    Tyvärr innebär detta en del kött, och i rent miljösynpunkt är detta väl inte optimalt och absolut ett av mina samvetsfrågor, som jag försöker iaf dämpa lite genom att välja svensk och ekologiskt i den mån det går. 


    Du gör helt rätt i att köra det som passar dig. På det sättet har jag inget problem med att man väljer en viss diet. Problemet med diettrender är dock att väldigt många människor hoppar på ett tåg som på förhand inte kommer funka för dom. 
  • Mulelen
    Decibel84 skrev 2016-03-01 16:23:51 följande:

    LCHF är absolut ingen diet eller någon quick fix, jag planerar att äta såhär jämt.
    Finns otroligt många solskenshistorer där människor ätit LCHF i flera år. Det är absolut det bästa sättet att äta enligt mig.

    Rött kött och kött äter jag kanske två gg i veckan, jag äter rätt ofta som innan LCHF bara det att jag byter ut tillbehör och tillsätter riktigt fett.

    Det finns såå många studier om detta men man måste själv hitta vad som är rätt för en själv..
    Är du vegetarian är LCHF svårare och paleo bättre.

    Det som jag personligen tycker är att du måste vara intresserad av att laga mat.
    Om du är en mackperson som vill att allt ska gå fort så är kanske LCHF inget för dig..Då LCHF handlar om bra och riktig mat, som inte behöver ta tid men du måste ha intresset:)

    Med flera andra "dieter och sätt att äta", så mår människor dåligt, är hungriga och får näringsbrister..

    Detta var rätt för mig, gick ned 10 kg ännu mer i cm
    Försökt få barn i över tre år, bestämde mig för att börja tempa..tempade i mindre än en månad och POW, gravid!

    Jag har absolut LCHF att tacka och nu hoppas jag att min BM är positiv till fortsatt LCHF kost.


    Hade du mycket övervikt innan?
  • Lovisens

    Jag har utebliven ägglossning pga övervikt. Vi har gått på utredning för vår ofrivilliga barnlöshet och alla tester vi gjort är bra så det enda läkarna rekommenderar mig är att gå ner i vikt. För att få medicinsk hjälp måste jag gå ner 25 kg, inte det lättaste när man samtidigt mår fruktansvärt dåligt över barnlösheten.

    Har i princip gett upp allt.

  • ticktackticktack

    Tjenare! Mycket intressant läsning här.! Jag har själv svårt att bli gravid då jag har PCO. Jag har kämpat med den där förbannade vikten som verkar styra allt i ens liv och vardag och sätta käppar i hjulet! Har fått höra av min barnmorska att jag INTE på något vis fick börja med pergotime pga min vikt.. och då jag och min partner inte ser att vi vill ha IVF som första alternativ har jag kämpat med vikten som går upp å ner som en jojo. Längtan efter barn är så stark så jag tröttnade ut och ringde min gynekolog och sa att om inte jag får hjälp nu så köper jag tabletter över nätet och helt enkelt kör igång själv! Men det fick jag absolut inte göra så jag fick träffa hennes nya kollega och vips så fick jag helt plötsligt utan några svårigheter ut ett recept! Vilken lättnad alltsp! Känns som om man bara helt enkelt fått träffa fel person dessa år.. Så nu håller jag tummar och tår för att detta ska ta sig skapligt fort ????

  • Decibel84

    Kämpa på!


    Detta med pergotime eller liknande har inte BMI gräns överrallt.
    Ett tips som jag verkligen vill dela med mig av är att börja tempa med natural cycles.
    Jag lärde känna min kropp på en helt annan nivå.Efter att ha lagt dyra summor på ÄL test som aldrig gav mig utslag så fick jag efter mindre än 1 månad med tempande en indikation att min ägglossning nu är "hittad"

    Insemination var inte heller något som nån gav som förslag utan vi pratade bara om IVF(som jag vägde för mycket för)....men jag gjorde tre stycken, som iof misslyckades men jag tyckte iaf det var värt att testa.

  • Lovisens
    ticktackticktack skrev 2016-03-20 17:53:04 följande:

    Tjenare! Mycket intressant läsning här.! Jag har själv svårt att bli gravid då jag har PCO. Jag har kämpat med den där förbannade vikten som verkar styra allt i ens liv och vardag och sätta käppar i hjulet! Har fått höra av min barnmorska att jag INTE på något vis fick börja med pergotime pga min vikt.. och då jag och min partner inte ser att vi vill ha IVF som första alternativ har jag kämpat med vikten som går upp å ner som en jojo. Längtan efter barn är så stark så jag tröttnade ut och ringde min gynekolog och sa att om inte jag får hjälp nu så köper jag tabletter över nätet och helt enkelt kör igång själv! Men det fick jag absolut inte göra så jag fick träffa hennes nya kollega och vips så fick jag helt plötsligt utan några svårigheter ut ett recept! Vilken lättnad alltsp! Känns som om man bara helt enkelt fått träffa fel person dessa år.. Så nu håller jag tummar och tår för att detta ska ta sig skapligt fort ????


    Vilket bmi hade du när du fick pergo utskrivet?
  • Lovisens
    ticktackticktack skrev 2016-03-20 17:53:04 följande:

    Tjenare! Mycket intressant läsning här.! Jag har själv svårt att bli gravid då jag har PCO. Jag har kämpat med den där förbannade vikten som verkar styra allt i ens liv och vardag och sätta käppar i hjulet! Har fått höra av min barnmorska att jag INTE på något vis fick börja med pergotime pga min vikt.. och då jag och min partner inte ser att vi vill ha IVF som första alternativ har jag kämpat med vikten som går upp å ner som en jojo. Längtan efter barn är så stark så jag tröttnade ut och ringde min gynekolog och sa att om inte jag får hjälp nu så köper jag tabletter över nätet och helt enkelt kör igång själv! Men det fick jag absolut inte göra så jag fick träffa hennes nya kollega och vips så fick jag helt plötsligt utan några svårigheter ut ett recept! Vilken lättnad alltsp! Känns som om man bara helt enkelt fått träffa fel person dessa år.. Så nu håller jag tummar och tår för att detta ska ta sig skapligt fort ????


    Fick du ägglossning med hjälp av pergotime eller var du tvungen att gå ner ännu mer i vikt?
  • Lovisens
    Decibel84 skrev 2016-03-20 18:26:20 följande:

    Kämpa på!


    Detta med pergotime eller liknande har inte BMI gräns överrallt.
    Ett tips som jag verkligen vill dela med mig av är att börja tempa med natural cycles.
    Jag lärde känna min kropp på en helt annan nivå.Efter att ha lagt dyra summor på ÄL test som aldrig gav mig utslag så fick jag efter mindre än 1 månad med tempande en indikation att min ägglossning nu är "hittad"

    Insemination var inte heller något som nån gav som förslag utan vi pratade bara om IVF(som jag vägde för mycket för)....men jag gjorde tre stycken, som iof misslyckades men jag tyckte iaf det var värt att testa.


    Vet du vart det inte finns någon gräns för bmi vid att få pergotime utskrivet?
  • Decibel84
    Lovisens skrev 2016-04-03 18:00:18 följande:
    Vet du vart det inte finns någon gräns för bmi vid att få pergotime utskrivet?
    Jag har ju fått pergotime och motsvarande letrozole(osäker på stavning) och jag är bostatt i sthlm. Gått på utredning på Sophia hemmet som jag varmt rekommenderar
Svar på tråden Längtar efter barn, men är för tjock!