• siri24

    svårt att andas måste gäspa

    Hej! i mars är det ett år sen jag fick svårt att andas, så fort jag kom hem från jobbet eller landade i soffan fick jag jätte tungt att andas, måste nästan ta djupa andetag hela tiden och liksom försöka gäspa fast det inte går hela vägen om någon förstår hur jag menar. har läst lite och många skriver att det kan vara stress, men det konstiga är att jag just nu egentligen inte känner mig jätte stressad, vi har haft lite svårigheter att få barn och många runt om mig har blivit gravida undertiden så det kan väl iochförsig vara lite stress påverkande, men vi har nu fått hjälp och kommer få hjälp att skaffa barn, så jag känner mig inte stressad över det, vad kan det vara? och vad ska jag göra för att det ska gå över, har varit ett jobbigt år med andningen, borde jag sjukskriva mig? jobbar på en förskola, och kan väl kanske vara lite jobbigt att träffa så många underbara barn varje dag när min högsta dröm är att få en egen liten goding! 


    behöver hjälp, vetinte vad jag ska göra och vad det kan vara! svårigheterna med andningen kommer aldrig när jag har fullt upp på jobb osv, bara så fort jag sätter mig i soffan eller ska lägga mig, varje dag varje kväll! tacksam för svar! :) 

  • Svar på tråden svårt att andas måste gäspa
  • Anonym (Japp)

    Det ÄR utan minsta tvekan stress! Har haft så så länge jag kan minnas. Man andas in men det känns som luften inte kommer enda ner. Jag gäspar oxå som en åtgärd och det funkar ibland att då få ner luften hela vägen. Ibland kan jag hålla på att "flåsa" en hel kväll och ibland en stund. Avledning är bra, då mjuknar man i diafragman och får ner luften utan att försöka. Det är spänningar som gör att diafragman låser sig och inte följer med i andningen riktigt.

    Kan även få såna tendenser om jag känner mig trängd, på flyg eller i möten. Men det är bättre nu. Men annars är det mest som du säger när man väl lägger sig ner.

  • siri24

    tacksam för svar, känns skönt att man inte är ensam! :p har du sökt hjälp för det, många säger att det kan hjälpa genom att bara få prata av sig med någon om allt som snurrar i huvudet.. kan nästan bli som man känner sig inträngd och bli helt svettig ibland när man sitter och drar efter massa djupa andetag! 

  • Anonym (Japp)
    siri24 skrev 2016-02-02 22:56:12 följande:

    tacksam för svar, känns skönt att man inte är ensam! :p har du sökt hjälp för det, många säger att det kan hjälpa genom att bara få prata av sig med någon om allt som snurrar i huvudet.. kan nästan bli som man känner sig inträngd och bli helt svettig ibland när man sitter och drar efter massa djupa andetag! 


    Svårt att djupandas vid stress tror jag många upplever. Jag har gått i samtal under perioder men inte velat foka på andningen eftersom känslan då triggas. Men förut kunde jag också få lite panik men nu är jag så van att jag bara accepterat att det blir så ibland.
  • MallaL

    Har haft samma i omgångar, och det berodde inte direkt på stress, utan låsningar i ryggen som gjorde att musklerna som drar ut lungorna är stela. Så jobbigt att försöka gäspa och så går det inte riktigt. Massage och kiropraktor hjälpte mig.

  • Himon
    Lösning nedan.

    Hej alla

    Allmänt:
    Jag har haft samma problem som många andra här i tråden. Problemen har jag haft i 6 år och stundtals försvinner dom. Men ofta kommer problemet tillbaka och jag måste gäspa för att ta det där "härliga djupa andetaget". Jag har då undrat vad som har förändrats i mitt liv för att problemet skall starta igen. Stress skall många ha fått som svar när de besökt läkare mm. På många trådar anser många att de inte har ett speciellt stressigt liv, men ändå uppkommer problemet med att inte kunna  ta djupa andetag.

    Troligtvis uppkomst
    Under en period i livet bodde jag i Oslo för att arbeta. Jag var girig och ville se sexsiffrigt på kontot, då jag hade som mål att åka på en längre jordenruntresa. 
    Jag tog alla extrapass jag kunde få och samtidigt jobba jag 4-skift. Det hände att jag hade flera 15 timmars-pass varje vecka. 

    Dygnsrytmen var helt rubbad och jag var ständigt trött under den här perioden. Det gjorde att jag drack MYCKET kaffe för att hålla mig skärpt på jobbet. De första symtomen dök upp och jag undrade vad detta kunde vara.

    Jag åkte ut på resan och efter en tid försvann detta helt. Men när jag väl var på hemmaplan så började jag få svårt att ta djupa andetag igen. Nu har det gått några år och symtomen kommer och går.

    Lösning:
    Jag har gjort små experiment och försökt göra dom så vetenskapliga som möjligt och ta hänsyn till placebo osv.

    Kaffe eller högst sannolikt koffein har varit min bov! 

    Koffein i varm dryck har gjort att jag får svårt att ta djupa andetag. Även te har gjort att andningen har försämrats men inte lika mycket som kaffe. Vissa te'er innehåller koffein.

    Min tes är att min hjärna kopplar ihop koffein med extrem stress och sömnbrist från den tiden när jag jobbade som mest i Oslo. Det känns som hjärnan inte vill tillbaka till de omständigheterna och reagerar på det och det artar sig som ett andningsproblem.

    Mina problem har upphört efter att jag slutat att dricka kaffe och te. 

    I skrivandets stund sitter jag med andningsproblemet. Kaffekoppen på kollegans skrivbord såg extremt god ut och jag gick över till kaffebryggaren och hällde upp en halv kopp. Det dröjde inte mer än 2 minuter förens jag kände att andningen blev tyngre och sitter i detta nu och gäspar för att få till det där djupa andetaget.

    Jag är tillbaka på noll och det kan ta upp till 3 veckor innan jag är avgiftad från koffeinet.

    Tillägg
    Jag brukar tobak (snus) och jag har testat att sluta med det också samtidigt som jag drack kaffe. För mig gjorde det ingen skillnad att sluta dricka kaffe och inte snusa. Ska även testa att träna mycket intensivt och dricka kaffe. Nästa steg därefter är att träna intensivt, dricka kaffe och snusa.I dagsläget tränar jag dock mycket sällan men är ändå normalbyggd. 

    Om mig
    Ålder 30 år (1986)
    Längd 1.90 m
    Vikt: 83 kg
    Jobb; Krävande jobb (tjänsteman)
    Kost: Normal och ibland något osund. Äter dock ganska små portioner
    Laster: Snus
    Övrigt: Dricker mycket sällan läsk och äter sällan sötsaker (snus tar bort               sötsuget).
    Alkohol: Måttliga mängder alkohol och håller det oftast till helgen.
     

    Utveckla idén 
    Jag tycker ni skall ge denna metod en chans. Det fungerar för mig och jag hoppas innerligt att det fungerar för er med. Skriv gärna en rad och berätta hur det gick efter att ni sluta med koffein. Jag skrev här för jag vill hjälpa er som sitter och gäspar i ett perfekt sällskap. Man kan inte bara rå för det. Andas bör man, annars dör man.

    //Simon
Svar på tråden svårt att andas måste gäspa